fbpx

8 Tips om meer uit Instagram te halen

Instagram tips Hippische Ondernemer

Veel ondernemers zien Instagram als een platform waar ze iets mee moeten, maar als het erop aankomt dan weten ze eigenlijk niet wat en hoe. Om goed van start te gaan hebben we wat praktische tips op een rijtje gezet.

 

 

1. Maak een aantrekkelijke bio

Je profiel oftewel je bio is het eerste wat mensen zien als ze je Instagram-account bekijken. Dit is dus ook wel je visitekaartje en daar moet je gebruik van maken. Omdat er maar een bepaald aantal tekens gebruikt mag worden, moet je hierbij creatief zijn. Gelukkig kan je de bedrijfsnaam in het naam-vakje invullen, waardoor je deze gegevens niet in je bio hoeft te plaatsen. Wat je wel in de bio zet? Wat het bedrijf doet en waar je voor staat. Gebruik eventueel emoji’s om bepaalde woorden samen te vatten en je profiel visueel aantrekkelijk te maken. Tot slot sluit je af met een zogenaamde call-to-action waarin je mensen verleidt om jouw pagina te volgen.

 

 

2. Gebruik een aansprekende profielfoto

Waar vroeger als profielfoto een logo werd gebruikt is dit tegenwoordig al lang niet meer gebruikelijk, zeker bij bedrijven die een persoonlijkheid willen uitstralen. Net als je bio geeft dit een eerste indruk van het bedrijf, zorg daarom voor een herkenbaar en passend beeld. Er is immers maar één kans voor een eerste indruk.

 

 

3. Geef informatie in highlights

Direct onder je bio staan de highlights van je profiel. Daar waar stories normaal gesproken maar 24 uur blijven staan, zijn highlights blijvend. Voor verschillende onderwerpen en diensten van je bedrijf kun je stories maken die bezoekers meenemen en informeren. Zie het als een webpagina waarin je in dit geval op een visuele manier informatie geeft. Deze stories kun je vastzetten in de highlights en die vervolgens een pictogram of foto toewijzen ter ondersteuning van de naam.

 

 

4. Maak posts met waarde

Berichten met een waarde voor je bezoekers stimuleren om tot actie over te gaan. Deze actie kan het delen van je post zijn, het reageren of liken. Deze acties zorgen ervoor dat je bericht alleen maar door meer mensen wordt gezien en je vervolgberichten ook. Ga dus niet zomaar posten om het posten, maar zorg dat je de bezoekers informeert, amuseert of dat ze een ander doel hebben. Geen inspiratie? Ga eens na hoe je bezoekers in leuke stappen meer over je bedrijf of diensten uit kan leggen en of er nieuwtjes zijn. Volg vooral ook andere profielen om ideeën op te doen.

 

 

5. Gebruik hashtags en tags

Om je bericht meer bereik te geven, ook bij mensen die jou nog niet volgen, is het slim om gebruik te maken van hashtags. Er zijn verschillende soorten die je kan gebruiken zoals unieke hashtags van jouw bedrijf, maar ook hashtags die populair zijn in je branche en relevant voor je post. Door locaties zoals je bedrijf te taggen, maar ook andere personen en bedrijven, kom je bovendien bij meer mensen op de radar.

 

 

6. Creëer reels

Instagram stimuleert het bereik van nieuwe functies en op dit moment zijn dat de reels. Reels zijn korte filmpjes zoals op het platform TikTok worden gebruikt. Hoewel veel ondernemers opzien tegen het maken van deze filmpjes is dit wel aan te raden om je bereik te boosten. Ook hiervoor geldt: bekijk eens reels van anderen om inspiratie op te doen.

 

 

7. Plaats stories voor snelle updates

Eerder hadden we het al even over de stories om highlights mee te maken, maar stories op zich kun je ook heel goed gebruiken om vlugge content te delen. Veel gebruikers van Instagram kijken tegenwoordig meer stories dan dat ze door de posts heen scrollen. Juist in stories kan je dingen delen die niet perfect zijn en je niet per se in je tijdlijn wilt hebben. Een ideale manier om alledaagse dingen en backstage beelden te delen.

 

 

8. Zet advertenties in voor een groter bereik

Wil je snel meer bereik op Instagram dan kun je hiervoor advertenties inzetten om meer mensen te bereiken. Natuurlijk kun je de doelgroep ook organisch laten groeien, maar door te adverteren gaat dit een stuk sneller. Let erop dat je hierbij niet je berichten promoot, maar een advertentie aanmaakt via advertentiebeheer om zelf aan alle knoppen te kunnen draaien voor een optimaal effect.

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.