fbpx

Belang van een goede (pension)overeenkomst

regelgeving wetgeving paardensector paardenbedrijf

In het dagelijks leven worden ontelbaar veel overeenkomsten gesloten. Een overeenkomst is goedbeschouwd slechts een afspraak tussen twee (of meer) personen waardoor er doorgaans een reeks rechten en verplichtingen ontstaat. De inhoud van een overeenkomst wordt niet alleen bepaald door wat partijen met elkaar afspreken, ook de wet heeft invloed op de inhoud.

 

 

Geactualiseerde overeenkomst

Wibe Reddingius van Langelaar Klinkhamer Advocaten, advocaat hippisch recht, nam recent met partner FNRS de pensionovereenkomst onder de loep en actualiseerde deze. “Het is van groot belang dat een pensionovereenkomst de afspraken tussen partijen, de stalhouder en zijn klant, goed weergeeft. Een dergelijke overeenkomst dient vooral als bewijs van de gemaakte afspraken. Bij 95% van de geschillen ontbreekt het namelijk aan vastlegging van de afspraken. Een stalhouder zit achteraf met zijn handen in het haar als een box wordt onderverhuurt, maar hiervan niks op papier blijkt te staan.” Een overeenkomst dient de hoogst noodzakelijke punten te bedekken die een stalhouder en zijn klant overeen moeten komen. “In veel overeenkomsten staan vaak zaken benoemd die al bij de wet geregeld zijn. Bijvoorbeeld het retentierecht of het moment van intreden van verzuim bij het uitblijven van betaling. Voor dit laatste is het dan wel belangrijk om daadwerkelijk een betalingstermijn op te nemen in de overeenkomst.”

 

 

Welke verplichtingen ga je met elkaar aan?

Belangrijk is dat de kernprestatie over en weer er duidelijk in vermeld wordt. Dit zijn zaken zoals het beschikbaar stellen van een box, gebruik van de faciliteiten en werkzaamheden rondom voeren en uitmesten. De verplichtingen van de klant richting de stalhouder staan er ook in omschreven en gaan over het overeengekomen bedrag, de manier van betalen en de betalingstermijn. In de overeenkomst staat dus kort en bondig wat er geleverd wordt, wat het kost, welke termijn gehanteerd wordt, hoelang de overeenkomst duurt en hoe je van elkaar af kunt. Geen pensionstal is hetzelfde. Niet elke stal heeft bijvoorbeeld een stapmolen en er zijn stallen waarbij de klant zelf uitmest en/of voert. Als bijlage kunnen ook de huishoudelijke reglementen worden toegevoegd met specifieke regels over bijvoorbeeld openingstijden, vegen en (mest) opruimen.

 

 

Identificatie & Registratie in overeenkomst

Vanaf 21 april 2021 gaat de Identificatie en Registratie (I&R) van paarden veranderen. Vanaf dat moment moet geregistreerd worden welke paarden op welke locatie gehouden worden. Dat betekent een stalhouder de paarden die op zijn pensionstal gewoonlijk worden gehouden aanmeldt bij RVO. In een vernieuwde overeenkomst kan een passsage opgenomen worden over de wettelijke verplichting van de aanwezigheid van het paspoort van het paard en de melding door de stalhouder bij RVO.

 

 

Updaten om te voldoen aan laatste wet- en regelgeving

Reddingius adviseert om de contracten met hun klanten te updaten zodat de overeenkomsten voldoen aan de laatste wet- en regelgeving. Heeft je vragen over je overeenkomst? Neem dan contact met op Langelaar Klinkhamer Advocaten.

 

Bron: FNRS

 

Wil je tweemaandelijks op de hoogte gehouden worden over alles wat er in de hippische sector speelt? Sluit dan voor maar €44,50 per jaar (6 nummers) een abonnement af op de Hippische Ondernemer.

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.