Komende jaren gaat er veel veranderen binnen de belasting op vervoersmiddelen. Zo wordt vanaf 1 januari 2025 de bpm-berekening herzien, waarbij CO₂-uitstoot de richtlijn wordt. Deze en andere veranderingen brengen niet alleen uitdagingen met zich mee maar bieden ook kansen om op een duurzame manier te ondernemen. Wat de veranderingen precies inhouden lees je hieronder.
Wat is bpm precies?
Bpm, oftewel de belasting van personenauto’s en motorrijwielen, is een belangrijk onderdeel van de Nederlandse belastingwetgeving. Het gaat over zowel de aanschaf van nieuwe personenauto’s en motorrijwielen als de registratie van geïmporteerde voertuigen. De berekening van bpm wordt bepaald door factoren zoals de CO₂-uitstoot van het voertuig, de netto catalogusprijs en een vast tarief. De CO₂-uitstoot wordt steeds belangrijker, aangezien de overheid duurzaamheid bevordert door lagere emissies te belonen met gunstigere tarieven.
Veranderingen in de bpm-regels voor paardenwagens
In 2025 ondergaat de bpm-berekening voor paardenwagens een grote verandering. De overheid verlaat de traditionele benadering op basis van de netto catalogusprijs en stapt over naar de CO₂-uitstoot als leidraad. Deze verschuiving beloont duurzaamheid, waarbij paardenwagens zonder emissie volledig worden vrijgesteld van bpm. Het verwachte tarief in 2025 wordt vastgesteld op €66,91 per gram CO₂, zonder inflatiecorrectie.
Bpm-verhoging op personenauto’s
Vanaf 1 januari 2025 zal het kabinet het vaste deel van de bpm op personenauto’s met ongeveer €200 verhogen. Dit bedrag kan nog worden aangepast afhankelijk van de inflatie tussen nu en 2025. Het variabele deel van de bpm blijft ongewijzigd. Volledig elektrische auto’s zullen vrijgesteld blijven van bpm; de Rijksoverheid wil hiermee het elektrisch rijden aanmoedigen.
Waarom deze verandering?
De aanpassingen in de belastingregels zijn het resultaat van inzichten van het ministerie van Financiën. Problemen met de netto catalogusprijs, met name bij geïmporteerde occasions, hebben geleid tot deze koerswijziging. Vanaf 2025 wordt de CO₂-uitstoot leidend in de berekening, met de Europese Typegoedkeuring (CVO) als cruciale factor. Voor gebruikte paardenwagens die niet op naam staan van bpm-vrijgestelde ondernemers geldt nu een verlengde afschrijvingstermijn van 5 jaar.
Mrb-verhoging voor Paardenvervoer
Naast de bpm-veranderingen zal het kabinet per 1 januari 2026 ook de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor paardenvervoer verhogen naar het voltarief. Deze verhoging geldt specifiek voor voertuigen die zijn ingericht voor het vervoeren van paarden en door eigenaren niet-beroepsmatig worden gebruikt voor de paardensport. Hiermee betalen eigenaren het volledige tarief dat ook geldt voor een personenauto, in plaats van de huidige 25%.
Was je van plan een nieuwe personenauto, tweepaardswagen of vrachtwagen te kopen? Houd dan rekening met de aanstaande veranderingen en zorg dat je hem op tijd aanschaft! Dit kan je een hoop geld schelen.