fbpx

Chantal van Lanen: “Ondernemen is topsport”

Bij de jeugd reed Chantal van Lanen mee op internationaal niveau met een individuele gouden medaille als kers op de taart. Onder andere de verkoop van Beaujolais deed haar inzien dat ze niet van handel wilde leven en daarom ging ze het bedrijfsleven in. Inmiddels is ze zelfstandig ondernemer en helpt ze bedrijven in hun ontwikkeling door gebruik te maken van alles wat de topsport haar leerde.

 

 

Op haar vierde begon Chantal van Lanen met rijden, nadat ze bij de eerste aanblik al verliefd werd op de mooie paarden die bij haar opa en oom en tante op stal stonden. “Ik kan me die eerste ontmoeting nog goed herinneren, ik was helemaal ondersteboven. Mijn ouders hebben daar toen een Shetlander neergezet om te kijken of dat iets werd. Ik was er niet meer bij weg te slaan en dus kwam die in de buurt te staan, zodat ik elke dag kon rijden. Het moment dat ik best goed was in het rijden als jong meisje, is er bij mij nooit geweest. Op mijn elfde reed ik Z2 met mijn D-pony; als ik daar nu op terugkijk dan zou ik zeggen dat dit behoorlijk goed is, maar mijn zusje Michelle was altijd een stap beter. We begonnen toen beiden met de internationale wedstrijden, zij had stalen zenuwen en won altijd. Ik was altijd heel zenuwachtig waardoor ik achter haar belandde.”

 

Verkoop van carrière

Toen de pony van Chantal geblesseerd raakte, ging ze bij toeval een paar keer op Beaujolais zitten die van een zwanger stalgenootje was. “Met Beau was ik heel succesvol bij de jeugd. Individueel goud halen op het EK was ons grootste doel, wat lukte bij de Junioren. Er was hierna heel veel belangstelling voor dit paard en toen de crisis kwam konden mijn ouders, die een eigen onderneming hadden, het niet meer afhouden. Begrijpelijk, maar je verkoopt dan toch je carrière. Gelukkig had ik toen ook Revival al en kon ik het niveau van het A-kader vast blijven houden en doorstromen naar zowel de Young Riders als U25. Ons grote doel was de Grand Prix en ook dat werd gehaald. In de tussentijd startte ik samen met Michelle onze eigen dressuurstal waar ik vijf dagen in de week werkte. De overige dagen studeerde ik commerciële economie bij de Johan Cruyff Academy. Door de verkoop van Beau wist ik dat ik niet fulltime de paarden in wilde. In de dressuur kan je je geld niet verdienen met wedstrijdrijden, dus moet je daarnaast nog lesgeven, paarden trainen of handel doen. Ik wilde me kunnen focussen op de sport en niet hoe ik daar omzet uit kon halen. Kiezen tussen mijn bedrijf en de topsport was niks voor mij, dus ging ik na mijn studie het bedrijfsleven in.”

 

 

Presteren in een bedrijf

De studie die Chantal deed sprak haar aan, maar ze had nog geen idee hoe ze deze kennis kon implementeren bij een paardenbedrijf. Hoewel ze ook thuis in de makelaardij aan de slag kon gaan, wilde ze graag bij een ander bedrijf in de leer. “Wel met als doel om dit uiteindelijk terug te brengen in een eigen onderneming, maar ik miste daarvoor nog de kennis en ervaring. Na mijn studie ben ik begonnen als accountmanager in de sales bij het recruitmentbureau Studentenbureau. Dat paste mij heel goed, want de gedrevenheid en het presteren stond daar voorop. Dat je daar prijzen kon winnen, sloot naadloos aan op mijn sportmentaliteit. Daar heb ik vijf jaar gewerkt en vervolgens ook nog bij een aantal andere bedrijven tot ik uiteindelijk bij het zelfstandig ondernemen uitkwam.”

 

 

Omgedraaide wereld

Wat Chantal onder andere de stap heeft doen zetten is alles wat ze in de jaren bij sportpsychologen Rico Schuijers en Sanne Beijerman heeft geleerd. “Dat was dan wel sportpsychologie, maar alles wat ik daar leerde, kun je uitstekend toepassen in het bedrijfsleven. Als je wilt winnen dan mag je daar niet aan denken, want dan word je zenuwachtig en komt je focus op de verkeerde punten te liggen. Bij het ondernemen is dat net zo. Het is niet je doel om geld binnen te halen, maar om je klant blij te maken. Door dat te doen verdien je geld. Je moet de focus verleggen naar de taak die nodig is om je werk goed te kunnen doen voor de klant, met alles wat je in je hebt. Dan staat er niet alleen een tevreden klant die goed betaalt, maar ook een die je aanbeveelt bij anderen. Terwijl veel bedrijven het vanuit een andere invalshoek bekijken en niet focussen op wat ervoor nodig is om een tevreden klant te bereiken. Zowel een klant als een paard kunnen zenuwachtig worden van een verkeerde focus en dan verpruts je het. De sportpsychologie heb ik dus gebruikt om heel goed te worden in mijn werk. Ik wilde leren van het bedrijfsleven om verder te kunnen komen in de sport of te kunnen werken in de sport. Sinds ik twee jaar geleden voor mezelf begon, draai ik het om. Alles wat ik heb geleerd in de sport is van enorme waarde voor het bedrijfsleven.”

 

 

Willen winnen

Daarom is haar slogan: ondernemen is topsport. “Dat is het gewoon. Als ondernemer wil je winnen en hebben anderen (zoals medewerkers, stakeholders en klanten) verwachtingen van je. Dat is ook hoe mensen kijken naar een sporter. Je moet presteren in de ring en je zult het zelf moeten doen, of dat het nu in een sportring of ondernemersring is. Om ondernemers te helpen bij het creëren van de juiste mindset heb ik met mijn bedrijf ‘Topsport in je organisatie’ zowel een jaarprogramma als een individueel coaching traject opgezet. In het jaarprogramma help ik bedrijven om hun medewerkers te ontwikkelen volgens de topsportmentaliteit en gedachtestroom. Een win-win voor zowel de medewerker als ondernemer, omdat beter presteren je werk ook een stuk leuker maakt. De individuele coaching is vooral gericht op ondernemers die willen winnen, hun bedrijf naar een hoger niveau willen tillen, maar vastlopen in hun prestatiedruk. Wat je top gaat zijn dat weet niemand, maar je kan in ieder geval zorgen dat je iedere dag een beetje beter wordt. Daarbij moet je ook vooral niet vergeten om de lol erin te houden. Dat is ook iets waar topsporters en ondernemers tegenaan lopen. De prestaties zijn er wel, maar de lol is eraf. Het is zo belangrijk om de balans erin te houden waar je het eigenlijk voor doet! Daarom probeer ik om ondernemers en hopelijk jou alvast te inspireren en tips te geven op mijn Instagram pagina ‘Topsport in je organisatie’.”

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.