fbpx

Drie simpele tips om het ‘klanthousiasme’ te verbeteren

Krijgt u een doos bonbons of een lieve kaart als bedankje van een klant, dan geeft dat natuurlijk een moral boost aan u en uw team. Dierenarts, pensionhouder of manege-eigenaar, iedere ondernemer heeft dagelijks te maken met de tevredenheid van zijn klanten, ofwel klanthousiasme.

 

Hoe kunt u er als ondernemer voor zorgen dat klanten krijgen wat ze verwachten of zelfs positief verrast worden?

De Customer Journey die uw klant doorloopt bestaat uit vijf verschillende fases, de 5 V’s. Allereerst Vinden uw klanten u, vervolgens worden ze Verleid om met u in zee te gaan en kunt u ze met uitstekende service Verrassen. Doet u dat goed, dan zullen klanten online en offline Vertellen dat ze blij zijn met de service en kunt u op basis van hun feedback ook nog altijd Verbeteringen doorvoeren. Deze fases kunnen u houvast bieden, zeker wanneer u een volledig marketing- en communicatieplan op wil zetten.

Natuurlijk is dit een mooi idee, maar het opzetten van een professioneel uitgebreid marketing- en communicatieplan is voor veel hippische ondernemers niet weggelegd. Vandaar dat we graag drie simpele tips geven om het enthousiasme van uw klanten te boosten.

Tip 1: Cashless pay on the way

Alle mogelijkheden die het huidige digitale betalingsverkeer bieden, maken het betalen op rekening overbodig. IDEAL, PayPal, SumUp, mobiele wallets en Tikkie zijn, naast het vertrouwde pinnen, in opkomst. Alle reden dus om het mogelijk de maken dat klanten direct kunnen betalen. Geen openstaande rekeningen, extra administratie of achteraf discussie over de hoogte van het bedrag. Alles kan direct op stal of in het weiland afgerekend worden. Voor eigenaren is deze manier van factureren transparant, ze weten immers direct hoeveel uw dienst waard is. Door deze transparantie en de mogelijkheid die u hebt om uitleg te geven over de opbouw van uw tarief, maakt u het uw klant en uzelf makkelijker.

Tip 2: WhatsHappie

Logisch dat iedereen WhatsApp gebruikt: het is snel, goedkoop, laagdrempelig en multimediaal. Tekst, foto’s en video’s delen gaat nu zo makkelijk, daar kunt u zeker gebruik van maken om uw klanten beter te bereiken. Zo kunt u een-op-een contact hebben met uw klant, maar het is ook mogelijk om klantgroepen in een WhatsApp-groep te plaatsen om zo iedereen uit deze groep makkelijk te kunnen informeren. Denk hierbij aan het delen van een mooie aanbieding of bijzondere actualiteit.
WhatApp kunt u ook inzetten om herhaalrecepten aan te bieden en/of het bestellen van supplementen. Als u slim bent laat u ze dan ook direct afrekenen met een Tikkie.
Natuurlijk is niet alle communicatie mogelijk via WhatsApp. Bedenk dan ook goed vooraf waarvoor u WhatsApp in wil zetten en communiceer dit duidelijk naar uw klanten.

Tip 3:  Stalspreekuur

Als paardenarts is het altijd uitdagend het aantal declarabele uren op een dag op redelijke hoogte te houden. Voor eigenaren zijn voorrijkosten soms hoog in verhouding tot de dienst die ze afnemen, vooral als het gaat om een controle van de luchtwegen of vaccinatie bijvoorbeeld. Er ontstaat een drempel om u te bellen voor de “kleine” klusjes. Hoe vaak maak je niet mee dat je op stal de vraag krijgt: “Kunt u ook even naar mijn paard kijken? U bent er nu toch en het kost maar een paar minuutjes.” Is er geen manier om klanttevredenheid, kwaliteit, knaken en klok beter met elkaar in evenwicht te brengen? Jazeker, het stalspreekuur! Ga met de stalhouder en een vaste contactpersoon om tafel en maak afspraken over het spreekuur. Doordat u gebruik maakt van clustering kan u hoge kwaliteit bieden tegen een scherpe prijs. Zorg dat u een vaste, rustige plek hebt waar de paarden heen komen en laat u vaste contactpersoon de planning bewaken. Uw voordelen zijn ook de voordelen van uw klant. Vaste spreekuurtijden, hoogwaardige zorg tegen een prima prijs! Reden genoeg om uw pinautomaat mee te nemen en aan de slag te gaan.

Met deze tips kan u direct aan de slag om het klanthousiasme over uw diensten te vergroten. De tips zijn oorspronkelijk gericht op dierenartsen, maar kunnen natuurlijk prima toegepast worden door fysiotherapeuten, hoefsmeden en zadelpassers. Met hier en daar wat aanpassingen naar eigen inzicht kunt u met deze tips toch een persoonlijke touch geven aan de service die u levert.

 

Auteur: Danse Sonneveld, paardenarts en auteur van het kookboek voor klanthousiasme.

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.