fbpx

Kijkje in de keuken bij: paardendierenarts Martine Noordermeer

Voor de meeste hippische ondernemers is een dierenarts een onmisbaar persoon in de bedrijfsvoering, maar hoe ziet een werkdag van een paardenarts er nu eigenlijk uit? Martine Noordermeer van de praktijk Dier-N-artsen vertelt over haar passie voor voortplanting en hoe ze eigenaren helpt in stressvolle situaties.

 

 

Passie

De praktijk van Dier-N-artsen is niet alleen voor paarden, maar heeft daarnaast nog een tak voor landbouwhuisdieren, waardoor er ook wel eens een bok naar de kliniek wordt gebracht voor castratie. De praktijk bestaat uit tien dierenartsen waaronder Martine Noordermeer die zich samen met Rijk-Jan Pleijter en Lenneke Schuurmans in het seizoen veel bezighoudt met de voortplanting binnen de paardentak. “Die voortplanting, daar ligt echt mijn passie. Al voordat ik diergeneeskunde in Gent ging studeren was ik op de stal waar ik werkte veel bezig met het helpen van de dierenarts bij de merriebegeleiding. De fokkerij vond ik altijd al leuk, maar toen wist ik nog niet dat ik dat later als arts ook het mooiste zou vinden. Toen ik direct na mijn studie bij Dier-N-artsen terechtkwam ben ik me steeds meer gaan verdiepen in de voortplanting. Iedere dierenarts bij ons op de praktijk heeft zijn specialisatie om wat gerichtere zorg te kunnen bieden wanneer dit nodig is, zoals bij de voortplanting of complexere kreupelheden.”

 

 

Vanuit huis starten

De werkdag van Martine start vanuit huis waar ze de digitale agenda erbij pakt om te zien waar haar eerste afspraak is. “Mijn werkauto staat thuis, dus ik rijd direct naar de eerste klant toe. De agenda is zo ingedeeld dat ik binnen bepaalde tijdvakken ergens moet zijn. Dat is soms bij mensen thuis en soms op een stal. Op een grotere stal wil de afspraak nog wel eens uitlopen, want als anderen zien dat je er bent dan komen ze toch vaak naar je toe met vragen of verzoeken om nog heel even een blik op hun paard te werpen. Elke dag heb ik zo’n zes tot acht ingeplande afspraken in de agenda staan zoals gebitscontroles, entingen, kijken bij kreupele paarden of eentje die al langer hoest. Tussendoor belt de assistent nog wel eens met een spoedje zoals koliekgevallen. Ze kijken dan naar wie het dichtste in de buurt is en waarbij het uitkomt. Want je kunt niet zomaar weg als je bijvoorbeeld een wond staat te hechten. In de zomer begin ik vaak wat eerder, want dan komt de voortplanting ook nog tussendoor. Voor half 10 moeten de merries gescand zijn om te weten of er sperma besteld moet worden voor het einde van de dag. Bij dekkingen van buitenlandse hengsten of wanneer klanten het fijn vinden dat wij dat doen, verzorgen we ook de inseminaties. Daarnaast doen we embryospoelingen en –transplantaties en sinds 1 januari 2020 ook OPU (ovum pick-up), een techniek waarbij we eicellen van de merrie winnen die gebruikt worden voor ICSI (intracytoplasmatische sperma-injectie). Daar krijgen we steeds meer vraag naar en dus hebben we ons als een van de weinige praktijken in Nederland verdiept in deze techniek.”

 

 

 

 

Gewoon goed je werk doen

Volgens Martine is het werkgebied van haar praktijk redelijk groot. “Onze klanten zitten in een straal van veertig à vijftig kilometer om de praktijk heen. Ik moest laatst van de ene naar de andere afspraak tachtig kilometer rijden, dat duurt dan wel even. De meeste klanten komen bij ons door mond-tot-mondreclame of via social media. We hebben sinds kort een Instagram-pagina en hebben één dierenarts aangewezen die verantwoordelijk is dat er elke week iets online komt te staan op dit account en Facebook. We proberen elke week een leuke casus uit de paardengeneeskunde online te delen. Of nou ja leuk… Een case met een goede afloop in ieder geval. We merken dat we daar leuke reacties op binnen krijgen, maar soms vergeet je ook om een foto of video te maken. Dat zit nog niet helemaal in ons systeem. Toch houden wij denk ik de meeste klanten over aan gewoon goed je werk doen en iedereen netjes te woord staan, want dat blijft het belangrijkste.”

 

 

Minder leuke kant van het beroep

Naast voortplanting vindt Martine het ook erg boeiend om bijvoorbeeld naar een hele erge kolieker te gaan. “Vaak zijn die mensen enorm in paniek en kun je ze echt heel erg helpen met jouw zorg. Achteraf krijg je nog wel eens een kaartje als bedankje en die waardering is fijn. Dit soort gevallen lopen alleen niet altijd goed af en daar zit meteen ook de minder leuke kant aan het dierenarts zijn. Het is nooit leuk als je een paard echt niet meer kan helpen, omdat er geen uitweg meer is en je deze dan moet laten inslapen. Laatst moest ik een twaalfjarige pony inslapen en de hele familie was daar zo overstuur van, dat doet ook wel echt iets met mij. Of die nachtdiensten mij niet tegenstaan? Natuurlijk baal je wel eens een keer als je al een drukke werkweek achter de rug hebt, maar dat is vaak van korte duur. Want mensen bellen je ’s nachts niet voor niks en dat moeten ze vooral ook niet laten, want vaak is er dan echt wel iets aan de hand. Dus daar heb ik die gebroken nachten graag voor over.”

 

Vond je dit artikel interessant? Bekijk dan ook het artikel over paardenboxen en (ver)delen van paarden.

Wil je tweemaandelijks op de hoogte gehouden worden over alles wat er in de hippische sector speelt? Sluit dan voor maar €44,50 per jaar (6 nummers) een abonnement af op de Hippische Ondernemer.

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.