fbpx

Kijkje in de keuken: Boertjes Makelaardij & Hypotheken

Als een van de eerste makelaarskantoren specialiseerde Boertjes Makelaardij & Hypotheken zich in paardenobjecten. Harry Boertjes, die het kantoor overnam van zijn vader en nu runt met zijn dochter Carmen, weet er inmiddels alles vanaf. Vader en dochter vertellen ons in dit artikel meer over het ontstaan, hun manier van marketing en de uitdagingen in hun branche.

 

 

Harry, wat sprak je zo aan, aan de makelaardij in paardenobjecten?

“Oorspronkelijk is mijn vader met de makelaardij begonnen in 1945, zo lang bestaan we dus al. Het stond zeker niet vast dat ik hem achterna zou gaan, want ik wilde eigenlijk de paarden in. Ik heb toen een poging gedaan om Deurne te doen en heb op verschillende paardenbedrijven gewerkt. Dat was alleen niet helemaal wat ik er op voorhand van verwachtte en toen mijn vader af en toe wat hulp nodig had, hielp ik hem een handje. Dat beviel goed, dus ben ik me gaan omscholen en nam ik op mijn 25ste het kantoor over. De makelaardij in paardenobjecten bestond toen nog helemaal niet. Echte professionele paardenbedrijven had je nauwelijks, enkel een twintigtal maneges verspreid over heel Nederland. Zo’n dertig jaar geleden, vlak voor de MKZ uitbrak in Nederland, werden wij benaderd om een stal te verkopen. Ik was toen bestuurlijk al actief bij de KNF, reed zelf, was parcoursbouwer en makelaar, dus werd als de aangewezen persoon naar voren geschoven. Hierna is voor ons de makelaardij in paardenobjecten ontstaan en heeft dat een vlucht genomen. We hebben het direct opgepakt in onze marketing, want we voelden op dat moment dat er behoefte was aan specialisatie. Dat wij de taal van de sector spreken en precies weten wat er nodig is voor een paardenlocatie heeft daarin alleen maar meegeholpen.”

 

 

En jij Carmen? Wilde jij altijd al je vader achterna?

“Nou… ik heb ook onderzocht of ik in de paarden wilde werken, maar kwam er snel achter dat ik de paarden beter als hobby ernaast kon houden. Toen ben ik een opleiding vastgoed en makelaardij gaan doen en in het kantoor gerold. We hadden op dat moment meer vestigingen en ik kwam op het kantoor in Zwolle te werken. Om mijn blik en kennis te verruimen wilde ik toch ergens anders ervaring opdoen en ben helemaal uit de makelaardij en paardensector gegaan. Ik heb een aantal jaar in marketing- en communicatiefuncties gewerkt, een ervaring die achteraf goed bruikbaar is in mijn huidige werk. Op een gegeven moment ging de vestigingsleider van Boertjes in Staphorst weg en kwamen er veel opdrachten, dus als ik terug wilde in het bedrijf dan was dit het moment. Die stap heb ik gezet en ik heb toen alle papieren gehaald om officieel gecertificeerd te zijn om als makelaar te werken en onder andere paardenbedrijven te mogen taxeren. Die paarden, dat is iets wat we echt met z’n tweeën doen binnen het kantoor. Al hebben we er sinds oktober iemand bij om ons ondersteunen.”

 

 

Hoe vinden klanten jullie?

“We zijn aanwezig op vrij veel evenementen zoals de KWPN Hengstenkeuring, juist omdat we het fijn vinden om persoonlijk contact te hebben met mensen. Zo kun je iemand ook makkelijker adviseren en dat werkt goed voor ons. Daarnaast plaatsen we gerichte advertenties voor de doelgroep in bijvoorbeeld de Hippische Ondernemer en Paardenkrant. Maar onze ambassadeurs en mond-tot-mondreclame zijn is het belangrijkste in onze marketing. De relaties die we goed hebben geholpen vertellen het voort en komen vaak bij ons terug als er weer iets gedaan moet worden. Dat komt ook omdat wij de verkoop van een paardenbedrijf niet als een harde commerciële actie aanvliegen. Natuurlijk proberen we deze zo goed mogelijk te verkopen, maar het draait vooral om het advies en de mensen aan de hand meenemen. Het verkopen van zo’n bedrijf is een grote stap en daarom begeleiden we vooral de verkoper daarin van A tot Z, maar betrekken we ook de koper zo veel mogelijk. Dat persoonlijke aspect is ons sterke punt en dat wekt het vertrouwen dat doorwerkt in onze marketing.”

 

 

Wat zijn de uitdagingen binnen deze branche?

“Ik denk dat de uitdaging op ons vlak vooral ligt op het gebied van stikstof en de vergunning Wet natuurbescherming die veel paardenbedrijven niet hebben. Dat vraagt om een stuk bewustwording waar wij onze klanten ook op wijzen en in adviseren. Bij een locatie die wij voor een klant aanbieden, checken wij altijd wat de huidige situatie is en of dat op orde is wat de vergunningen betreft. Wij werken daarvoor samen met een gespecialiseerd adviesbureau. Wanneer bepaalde vergunningen niet op orde zijn heeft dat ook effect op de waarde van het bedrijf. Voor een koper moet dit gewoon op orde zijn, anders krijgen ze het niet gefinancierd bij de bank. Dus: het is belangrijk om je zaken op orde te hebben, dat is de toekomst van je bedrijf. Ik (Harry) zit in de Sectorraad Paarden en met een paar mensen trekken we de kar als het om dit soort stikstofproblematiek gaat. De cijfers die ze gebruiken, zijn gebaseerd op een onderzoek van jaren geleden, maar de wereld staat er nu heel anders bij. Dus zijn we met de Universiteit van Wageningen in gesprek om te kijken waar we als paardenwereld nu werkelijk staan als we kijken naar de uitstoot. We hebben al wat steekproeven gedaan, maar het is een lange en politieke weg. Maar het is wel in het belang van de sector om het in zijn geheel goed op orde te krijgen. Als kantoor steken we daarvoor graag onze nek uit. Dus er zijn uitdagingen genoeg.”

 

 

Wat maakt deze sector de leukste om in te werken?

“Dat is toch het contact met de klant en de uitdaging die elke keer weer anders is. Geen bedrijf is hetzelfde, dus elke keer moet je uitzoeken hoe het zit met de bestemmingen, vergunningen en mogelijkheden die er zijn. Dat is een puzzel die je elke keer opnieuw moet oplossen en dat maakt het uitdagend. Wat ook grappig is, is dat je door de jaren de cultuurverschillen ziet ontstaan en daarbij ook verschillende eisen voor een dressuur-, spring-, eventingstal of manege. Dat moet je begrijpen en je moet je kunnen verplaatsen in hun situatie. Wij weten hoe het allemaal werkt en dat is heel waardevol voor ons werk. Dat ons advies deze ondernemers verder brengt maakt het voor ons enorm dankbaar werk en dus ook leuk.”

 

 

Tips voor andere ondernemers:

“Houd de kosten in de gaten, durf geld te vragen en ga voor kwaliteit. Eerlijkheid is daarbij ook een belangrijk aspect. Ik wil niet zeggen dat de mensen in de paarden niet eerlijk zijn, maar we hebben natuurlijk wel een bepaald imago. Daar moeten we ons constant bewust van zijn. Behandel je klanten zoals je zelf ook behandeld wilt worden. In de paardensector draait het om paarden, maar misschien nog wel meer om de mensen die erachter zitten. Je moet de juiste contacten hebben en verstand van de omgang en communicatie met je klanten. Als je goed met mensen om kunt gaan en dat op een goede manier kunt begeleiden dan kom je een stuk verder. Nog even over die kosten. Ga dingen doen waar je iets mee opschiet. Ik moet hierbij de FNRS complimenteren die steeds inzichtelijker maakt wat de werkelijke kosten zijn en paardenbedrijven hier goed in begeleidt.”

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.