fbpx

Kijkje in de keuken: Media Boekservice

Vrijwel iedere hippische ondernemer kent Media Boekservice ofwel van naam of van de vele evenementen waar ze met hun dierenboeken staan. Katinka van der Weerden, de eigenaar en kracht achter dit bedrijf, vertelt ons vol passie alles over de ontwikkeling van het bedrijf, het uitgeven van eigen boeken en de toekomst van het ondernemen in deze branche.

Media Boekservice bestaat al jaren, maar hoe is dit allemaal begonnen veertig jaar geleden?

“Het begon allemaal met de aankoop van de boekenafdeling (uitgeverij en verzendboekhandel) van de Zuidgroep en Hippoboek door mijn toenmalige compagnon. De verzendboekhandel had de naam Media Boekservice en kreeg – met de verhuizing naar de gelijknamige boerderij – het voorvoegsel ‘t Holt. Na mijn opleiding was ik betrokken bij de opstart van ’t Holt Media Boekservice. Eerst verkochten we alleen boeken uit het eigen fonds, maar we werden een steeds completere distributeur van dierenboeken. Na vertrek uit de boerderij, wat overigens een compleet ongeschikte locatie was, is de naam aangepast in ‘Media Boekservice’ en zijn er vrijwel alle dierentitels van Nederlandse en Belgische uitgeverijen bijgekomen. Naast de verzendboekhandel voor particulieren, verkochten we ook als leverancier aan dierenspeciaal- en ruitersportzaken. Dat doen we nog steeds. Ook de vraag naar buitenlandse boeken groeide en zo zijn we een verkooppunt geworden waar iedereen zijn dierenboeken kan vinden in ons assortiment of op aanvraag.”

paardenboeken media bookserice

Wat sprak je zo aan, aan deze branche?

“Ik ben een dierenliefhebber, dus de dieren spraken mij aan en boeken hadden altijd al mijn interesse. Hoe heerlijk is het dat je kan lezen over alles wat je interesseert en je zo meer kennis vergaart? Daarnaast word ik ook blij van de klanten waar we mee werken. Ze hebben allemaal mooie verhalen te vertellen, zeker als ze in de winkel in Eerbeek of op een evenement komen. Die fijne gesprekken zijn echt een verrijking. Bovendien is het mooi om te zien dat boeken hun weg vinden naar klanten en we iemand daar echt blij mee kunnen maken.”

Hoe vinden klanten jullie?

“Boeken verkopen zichzelf, zeker als ons zakelijk afzetkanaal de nieuwste titels in hun collectie heeft. En daarnaast hebben we hier een marketingafdeling die zich daar over buigt, maar ons grootste geheim zit hem in ons mailbestand. Het bijhouden hiervan is veel werk, maar voor ons is dit heel veel waard. Ongeveer één keer per maand, wanneer we nieuwe dingen te melden hebben, sturen we een nieuwsbrief uit. Elke doelgroep krijgt een andere mail en zit in een andere interessegroep, of dat nu honden- of paardenboeken zijn. Daarnaast zijn we ook op social media zichtbaar, maar onze grootste marketingtools zijn de presentaties en evenementen.  Hoewel daar veel tijd, energie en kosten in gaan zitten, levert ons dat veel en goede publiciteit op. Hopelijk kunnen we met onze boekenstand daarom snel weer bij veel evenementen aanwezig zijn.”

Jullie zijn inmiddels zelf ook uitgever van boeken, hoe is dat ontstaan?

“Op een gegeven moment merkten we dat andere uitgeverijen actief werden en in ons klantenbestand gingen wroeten. Toen rees de vraag: hoe zorgen we ervoor dat die klanten ons trouw blijven? Ons antwoord hierop was het maken van eigen producties, zodat klanten bij ons terug blijven komen. Deze titels kunnen zaken alleen bij ons kopen en daardoor zijn wij hét adres voor dierenboeken met het meest uitgebreide assortiment. We geven zo’n drie tot vier titels per jaar uit en dan alleen boeken die een verrijking zijn voor de markt. Veel uitgeverijen moeten een x aantal boeken per jaar uitgeven, maar zo gaat het bij ons niet. We doen veel research voordat we besluiten om een boek te gaan uitgeven. Het nieuwste boek uit onze eigen stal is ‘Het Nieuwe Voeren’ van Annette van Weezel Errens. Samen zijn we bijna twee jaar met dat boek bezig geweest. Het samendoen is de sleutel tot succes!”

Hoe gaat dat dan, het maken van een boek?

”Wekelijks ontvangen wij aanvragen voor het uitgeven van een boek. Daarbij is het belangrijk dat een schrijver een zekere mate van bewijsbare expertise heeft over het onderwerp waarover hij of zij schrijft. Hoe weet de lezer dat de auteur echt verstand heeft van waar ie over praat? Verder vragen wij naar de inhoud van het boek, zodat we een eerste indruk krijgen van het onderwerp en de schrijfstijl. Is die indruk positief, dan gaan we met de auteur om tafel zitten om verder te sparren over wat erin moet komen. Vervolgens wordt een globale inhoudsopgave gemaakt en de tekst geredigeerd. Dat gaat veel over en weer en wordt door verschillende personen gelezen en gereflecteerd om een kwalitatief goed boek te realiseren. Daarna komt het beeldmateriaal aan bod en gaat een fotograaf mee en/of wordt bestaand beeldmateriaal uitgezocht. Uiteindelijk komen tekst en beeld samen in een mooie lay-out voor de cover en het binnenwerk. Daarvoor maken we een keuze voor het papier, drukwerk en kleurgebruik. Na enkele correctierondes kan het boek worden gedrukt. Dat is het in een notendop. Maar vergis je niet, een boek met elkaar realiseren is een intensief proces! Een boek schrijven is één, maar een boek opmaken en uitgeven is twee. We hebben ook diverse vertaalde titels uitgegeven. Daar zit dan minder tijd in, want dat is een kwestie van de rechten en het ontwerp kopen en vertalen. Voor het realiseren van een boek werken wij veel met freelancers samen. Inmiddels is dat een enthousiaste groep professionals geworden, waarbij iedereen graag wil meewerken aan een goed boek.”

Hoe ziet de (digitale) toekomst er voor jullie uit?

“Ook wij zien de digitalisering, maar jaren geleden riepen ze al dat boeken zouden verdwijnen. Tot op heden blijven papieren boeken het nog steeds goed doen. Ik ben ervan overtuigd dat dit blijft. Veel van onze boeken zijn bovendien niet geschikt om te digitaliseren voor een e-reader. Bij boeken waar voornamelijk tekst in staat kan dat prima, maar onze informatieve en educatieve boeken waar veel fotomateriaal in staat, zijn hiervoor nog niet geschikt. De ontwikkelingen op dat gebied houden wij zeker in de gaten. Ik zie de toekomst rooskleurig tegemoet. We kunnen niet zonder literatuur en er is niets heerlijker dan je te ontwikkelen en kennis op te doen met een goed boek!”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Vind je dit artikel interessant?

De Hippische Ondernemer deelt vaker dit soort artikelen. Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief, om op de hoogte te blijven. 1400+ ondernemers gingen je al voor!

Nieuwste berichten: