fbpx

Kijkje in de keuken: Stoeterij Du Bois

Stoeterij Du Bois staat niet alleen bekend om haar fokkerij van kwaliteitsvolle sportpony’s, maar ook om de palomino-kleur. Daarnaast hebben ze met onder andere Don Cremello Du Bois en Casanova Du Bois hun eigen hengstenhouderij opgezet. Wij namen een kijkje in de keuken van dit veelzijdige bedrijf en spraken met Marjolein van den Bosch die het bedrijf met haar partner en ouders runt.

 

Hoe is de fokkerij van NRPS-pony’s begonnen?

“Mijn moeder was al actief in de paardensport en nadat ze kinderen kreeg, verplaatste haar interesse van het rijden naar de fokkerij. Ze werkte destijds op het stamboekkantoor van de Arabieren en zag daar ook regelmatig halfbloeden voorbijkomen wat haar wel aansprak. Er kwamen toen twee merries die al over wat predicaten beschikten. Toen ik onze fokproducten als jong meisje begon te rijden, kwamen we erachter dat deze Arabische pony’s wel wat fris waren voor kinderen en zijn we onze merries gaan kruisen met Duits bloed om de rijbaarheid, het type en karakter te verbeteren. Dat lukte aardig en met een van de NRPS merries die daaruit kwam, Imdira el Haddi, reed ik zelfs kaderwedstrijden en grote concoursen. Dat jaar deed de geweldige pony Golden Dancer mee aan het EK dressuur voor Duitsland. Ik vertelde mijn moeder dat we zo’n pony moesten hebben als we bij de top wilden rijden. Dat bracht mijn moeder op het idee om te informeren of we daarmee konden dekken. Hij dekte zelf nog niet op dat moment, maar zijn zoon FS Golden Moonlight wel. Het was niet per se de bedoeling om een palomino te fokken en deze kleur is zeker niet dominant, maar met een palomino-hengst heb je wel vijftig procent kans hierop. Het eerste veulen uit mijn kaderpony was meteen een palomino-merrie, Golden Isha du Bois was dat en zij was gelijk speciaal. Niet alleen wat kleur betreft, maar ook haar kwaliteiten. Toen ik haar zelf ging rijden, kwamen we erachter dat dit het soort pony was waar we naar zochten. Veel front, goede voorbeentechniek, super braaf en zo enorm snel dat ze alles heel snel leren. Deze merrie is ook de moeder van onder andere Don Cremello Du Bois. De gouden kleur zit inmiddels in onze lijnen, maar kwaliteit en uitstraling blijven de belangrijkste fokdoelen.”

 

Op welke activiteiten richten jullie je met het bedrijf?

“De fokkerij is één deel. We hebben dit jaar zes oudere merries drachtig en volgend jaar komen er nog wat nieuwe merries aan voor de fokkerij. Een paar pony’s verkopen we al als veulen. We kunnen niet alles houden. Soms wil je uit een bepaald paard een merrie om de lijn mee voort te zetten en soms een hengst voor de keuring. Op die manier maken wij de keuzes. We verkopen dus niet per se de slechtere eerst. Als ze blijven dan is dat sowieso tot hun derde jaar. Dan gaan ze naar de hengstenkeuring, in onze fokkerij of worden ze opgeleid om als sportpony te verkopen. Daarnaast hebben we nog de hengstenhouderij en staan er vier hengsten bij ons ter dekking. Cremello en Casanova dekken beide zo’n tachtig merries per jaar. Bij jonge hengsten die zich nog moeten bewijzen is dat wel een stuk minder. Ik heb me inmiddels ook gespecialiseerd in het insemineren en daardoor doen we steeds meer merriebegeleiding, ook van andere eigenaren die met onze hengsten willen dekken. Maar in de paarden blijft het moeilijk om geld te verdienen. Je weet immers nooit hoeveel dekkingen en veulens je hebt elk jaar. We hebben er daarom ook nog een camping bij om het financiële plaatje aantrekkelijker te maken. Het is een luxe versie van kamperen bij de boer met uitzicht op de paarden en veulentjes in de wei. Zeker in de lente als de bloesem in bloei staat, is dat heel sfeervol.”

 

Hoe bereiken jullie de klanten?

“We gebruiken onze website en social media veel, maar de beste reclame is tevreden klanten. Tevreden met pony’s die ze bij ons hebben gekocht of veulentjes die ze uit onze hengsten hebben gefokt. Dat is de beste marketing die je kunt hebben. Je kunt nog zo’n mooie advertentie of folder hebben, maar het concept moet in de praktijk goed werken. Ook hebben we een aantal keer een kijkje in de keuken van ons bedrijf gekregen met een soort hengstenshow en dat was erg leuk, maar afgelopen jaren kon dit helaas niet doorgaan vanwege corona.”

 

Zijn er ook mindere dingen aan het fokken of hebben jullie wel eens tegenslagen?

“Natuurlijk heb je tegenslagen als je met levende dieren werkt. Zo is er een paar jaar geleden een heel mooi hengstenveulen in de opfok verongelukt. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Dat gebeurt altijd bij degene waar je de meeste toekomst in ziet en waar je erg dol op bent. Dat is pech hebben.”

 

Wat brengt de toekomst?

“We hebben besloten om iets in te krimpen wat onze eigen dieren betreft door nog beter te gaan selecteren op kwaliteit. Het is de bedoeling om alleen de beste te houden en daar energie en tijd in te stoppen. We hielden er vaak veel aan, maar omdat we alles zelf doen kost dat veel tijd. Ook wil ik iets meer tijd overhouden om in de lente en zomer de merriebegeleiding uit te breiden. Wat ik hoop dat de toekomst brengt is dat niet alleen kinderen een fijne pony bij ons komen kopen, maar ook kleine volwassenen of mensen die banger zijn aangelegd. De pony’s van nu doen echt niet onder voor een paard, maar leren vaak wel wat makkelijker en zijn stabieler en minder kijkerig. Daarom zien we ook steeds meer paarden die worden gedekt met onze pony’s om de nakomelingen wat minder temperament mee te geven, maar toch de kwaliteit te behouden. Hier komen al hele mooie fokproducten uit voort.”

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.