fbpx

Wat als bedrijfsactiviteiten veranderen?

Als hippisch ondernemer kan de focus op het bedrijf liggen op pensionactiviteiten, maar ook manege, handel of training kunnen hier deel van uitmaken. Is het een bepaalde activiteit die er op het bedrijf wordt geëxploiteerd of meerdere? Er zijn vele opties, wel is het handig om zelf te weten waar de focus op ligt en dit ook in de communicatie naar klanten duidelijk naar buiten te brengen. Deze focus kan in de loop der jaren veranderen en wat dan?

 

In de loop der jaren veranderen er mogelijk zaken binnen het bedrijf waardoor het aantrekkelijk kan zijn om je op andere bedrijfsactiviteiten te concentreren. Denk hierbij aan een financieel belang, een wisseling binnen het managementteam of veranderende interesses. Stel dat je hierin een wijziging wilt doorvoeren? Wat komt er dan allemaal bij kijken en waar moet je op letten wanneer er zo’n grote verandering binnen het bedrijf plaatsvindt? De FNRS vroeg een aantal ondernemers, die onlangs hun bedrijfsactiviteiten wijzigden, naar hun ervaringen en tips.

 

 

Aanleiding tot verandering

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je als ondernemer de focus van je bedrijfsactiviteiten wilt gaan verleggen. Veranderende interesses en financieel voordeel zijn vaak genoemde argumenten. Willeke Wijers van Hippisch Centrum La Grande besloot haar bedrijf om te zetten van een manegebedrijf naar enkel nog pensionstalling. “Voor mij was de grootste aanleiding het grote aantal klanten dat een manegebedrijf met zich meebrengt. En waar veel klanten zijn, zijn ook veel wensen en eisen. Dit ging mij als ondernemer steeds meer tegenstaan. Nu wij enkel nog pensionpaarden hebben staan op het bedrijf, hebben we automatisch ook minder ruiters rondlopen. Dit geeft mij als ondernemer veel meer rust.”

 

Soms kan een omschakeling in de activiteiten ook meer een noodzaak zijn. Met het oog op de toekomst besloot Martin Stegeman van Paardensportcentrum Stegeman zijn trainingsstal en opfokbedrijf om te zetten naar een manegebedrijf. Een lang proces die zijn vruchten begint af te werpen. “Het idee om manegeactiviteiten te starten op ons bedrijf speelde al lang, maar de gemeente lag altijd dwars. Het aantal opfok- en trainingspaarden begon langzaam af te nemen en om het bedrijf rendabel te houden moesten we ons op andere activiteiten gaan richten. Daarnaast word ik zelf ook een dagje ouder en zie ik mezelf prima lesgeven tot mijn zeventigste, maar ik zal niet meer zo snel op een driejarige klimmen.”

 

Hippisch Centrum Velsen heeft zich ruim 35 jaar op manegeactiviteiten gefocust tot Romy Pielanen in 2019 het roer omgooide en enkel nog pensionpaarden stalt op het bedrijf . Dit met het oog op paardenwelzijn. “Mijn interesses lagen altijd meer bij het trainen van sportpaarden en het houden van pensionpaarden, dan bij de manegeactiviteiten. Ik vind het belangrijk dat de paarden die bij ons staan het goed hebben. Omdat wij maar een beperkte ruimte hebben is uitbreiden geen optie en hadden wij teveel paarden staan voor de ruimte die we ze wilde geven. Doordat we nu enkel pensionpaarden hebben, staan er minder paarden op het bedrijf waardoor we de boxen konden vergroten en de paarden meer buiten komen.”

 

 

Vergunningen en aanpassingen

Wanneer je denkt aan een wijziging in de bedrijfsactiviteiten is het van belang dat je uitzoekt of dit mogelijk is op de accommodatie. Vaak is de wijziging van manegeactiviteiten naar enkel pension of training geen probleem, maar wanneer je als pension- of trainingsstal wilt uitbreiden naar manegeactiviteiten is het van belang dat je controleert of het bedrijf over de juiste bestemming beschikt. “Het heeft bij ons heel lang geduurd voordat de bestemmingswijzing kon worden doorgevoerd”, vertelt Martin, “de gemeente lag jarenlang dwars en er was geen beweging in te krijgen. Totdat een van mijn klanten de juiste connecties bleek te hebben, samen werkten we een uitgebreid plan uit en na een traject van meer dan vijf jaar, stemde de gemeente eindelijk in.”

 

Naast verplichtingen zoals het bestemmingsplan, is het ook belangrijk dat je controleert of jouw bedrijf klaar is voor een dergelijke wijziging. Wanneer je bijvoorbeeld graag manegelessen en –wedstrijden wil organiseren en je momenteel maar over één rijbaan beschikt, is het handig om te overwegen of de bouw van een tweede rijhal noodzakelijk is. Het kan zijn dat je voor dergelijke aanpassingen ook een vergunning nodig heeft.

 

 

Goede communicatie van groot belang

De omschakeling in de bedrijfsactiviteiten heeft niet alleen gevolgen voor jou als ondernemer, maar kan ook van grote invloed zijn op de medewerkers en klanten.

 

De ruiters en klanten op je bedrijf komen er vaak al jaren en daar heb je in de loop der tijd een goede relatie mee ontwikkelt. Wanneer je bijvoorbeeld besluit om te stoppen met het organiseren van manegelessen, betekent dit dat zij opzoek moeten naar een andere manege. Het op een geleidelijke manier aankondigen van deze verandering is dan een belangrijke zaak. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen, een hiervan is door de ruiters te informeren met een brief. Romy: “Wij hebben al onze ruiters een half jaar van tevoren ingelicht door middel van een persoonlijke brief. Hierin kondigde we aan dat de manegeactiviteiten op ons bedrijf gaan stoppen. We hebben de klanten aangeboden om ze te helpen met het zoeken naar een nieuwe, geschikte manege. Dit werd erg op prijs gesteld.”
Het komt ook voor dat de overschakeling geleidelijk gebeurd en dat daardoor ook het klantenbestand langzaam afbouwt, zoals bij het bedrijf van Willeke van toepassing was: “Ons aantal manegepaarden en –pony’s werd minder en we besloten daarin geen nieuwe investeringen te maken. Zo gingen we van 20 paarden en pony’s naar tien, naar vijf, totdat we geen manegepaarden meer hadden staan. Op die manier bouwde het klantenbestand ook langzaam af en gingen ruiters zelf opzoek naar alternatieven” licht Willeke toe.

 

Naast de communicatie richting de klant, kan de omschakeling ook gevolgen hebben voor het personeel. Zo kan het zijn dat je geen gebruik meer hoeft te maken van instructeurs of moet het aantal stalmedewerkers beperkt worden. Het is van belang dat je van tevoren goed uitzoekt waar zij recht op hebben, zeker wanneer zij al een lange periode werkzaam zijn. Bij Hippisch Centrum Velsen waren twee medewerkers al meer dan 25 jaar in dienst, maar door de wisseling in bedrijfsactiviteiten was er voor hen geen werk meer op het bedrijf. “Wij hadden twee personeelsleden die al jaren werkzaam waren op het bedrijf en we wilde hen uiteraard niet van het een op andere moment op straat zetten. Dit kon uiteraard niet zomaar en we hebben dus veel contact met ze gehad over de grote wijziging binnen ons bedrijf en dat wij als gevolg daarvan geen werk meer voor ze hadden. Na zo’n lange periode komt er uiteraard een transitievergoeding bij kijken en je wilt er voor waken dat een van de partijen zich niet kan vinden in de regeling. Met een aantal adviseurs hebben we gekeken hoe we dit het beste konden regelen voor zowel ons als ondernemer als voor de medewerkers” vertelt Romy.

 

 

Meer lezen over de hobbel, uitdagingen en het financiële gedeelte hiervan? Lees dit artikel verder op de website van de FNRS.

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.