fbpx

Ondernemer van het Jaar 2024 – kandidaat 3: Stal Groenendaal

Ze zeggen wel eens dat als je als ondernemer succes wilt hebben, je moet kiezen voor een core business, één of enkele bedrijfsonderdelen waarop je je focust. Stal Groenendaal laat zien dat het ook anders kan. Het bedrijf is zeer divers, bedient tal van doelgroepen en is tegelijkertijd bijzonder succesvol.

 

Stal Groenendaal was tot in de jaren tachtig van de vorige eeuw een veehouderij met vooral melkvee, maar geleidelijk aan maakten de koeien plaats voor paarden. Er kwam een binnenbak en later het ruitercomplex dat er nu nog staat. Later volgden meer uitbreidingen. Bij Groenendaal kunnen kinderen vanaf hun zevende lessen. Voor wie al eerder wil zijn er kleuterlessen, waarbij de kinderen worden begeleid door hun eigen ouders. Dat, tot aan ruiters uit het nationale team; je treft het allemaal aan bij Stal Groenendaal. Tot de laatste categorie behoren ook dochters Ilse en Anouk van ondernemersechtpaar Mark Tolboom en Liesbeth de Snoo.

 

De manege- en pension klanten komen voornamelijk uit Amersfoort en omliggende dorpen. Mark: ‘Maar we hebben ook klanten uit onder meer Utrecht, Apeldoorn en Amsterdam.’ Mark denkt dat een deel van de aantrekkingskracht van zijn bedrijf zit in de mogelijkheden voor ruiters om zich te ontwikkelen. Via de FNRS-proeven kunnen ruiters bijvoorbeeld meedoen aan de springcompetitie. Mark: ‘Die hebben we al drie keer op rij gewonnen.’ Sommige ruiters groeien door richting KNHS-wedstrijden. Mark: ‘Een ‘normale’ lesklant komt één keer in de week lessen. Wil iemand vaker, dan kan hij een dubbele leskaart nemen. Wil hij meer begeleiding en rijden op betere paarden, dan hebben wij onze talentenpool. En we hebben een talententeam, waarmee we ook naar wedstrijden gaan. Eind juni hadden we de kampioenschappen van Utrecht. Van onze 15 ruiters gingen er 5 door naar het NK.’

 

 

Het grootste deel van de paarden komt van eigen fok. Marks opa had al zijn eigen stamboom, de paarden die de familie nu fokt komen nog altijd uit dezelfde lijn. De kinderen van de Tolbooms rijden in het nationale team op zelfgefokte paarden, hetzelfde geldt voor veel pension-, manege- en leaseklanten. Dat het bedrijf goede paarden heeft blijft ook internationaal niet onopgemerkt; klanten uit onder meer Dubai, Egypte, Libanon, Jordanië en China weten de weg te vinden naar Bunschoten. Overdag krijgen ze les, overnachten doen ze in een hotel vlakbij.

 

Bij Stal Groenendaal is altijd wat te doen. Er zijn alleen al bijna veertig springwedstrijden per jaar. Daarnaast zijn er dressuurwedstrijden, kunnen er oefenparcoursen worden gesprongen en er is het eigen Jumping Tolboom, een nationaal concours. En dan zijn er nog de clinics, shows en evenementen rondom specifieke paardenrassen.

 

Het zorgt voor veel reuring, maar tegelijkertijd heerst er bij Groenendaal rust en voelt iedereen zich er thuis. Ook mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Daar zitten mensen met autisme bij, maar ook met een verworven letsel. Ze helpen onder meer met voeren, uitmesten en het buiten zetten van de paarden. Mark: ‘We werken ook mee aan een onderzoek naar het effect van omgang met paarden op mensen met een PTSS. Dat blijkt echt te werken, je weet niet wat je ziet als je die mensen bezig ziet met onze paarden.’

 

Het past bij wat de misse van Stal Groenendaal zou kunnen zijn: Iedereen moet zich er thuis voelen.’ De meeste voldoening? Die voelt Mark wanneer hij kinderen op zijn bedrijf ziet stralen. ‘Blije kinderen die met paarden bezig zijn. Iets mooiers is er toch niet?’

 

 

Stal Groenendaal

Jaar van oprichting: 1989
Primaire bedrijfsactiviteit: Allround paardenbedrijf

Ondernemers: Mark Tolboom, Liesbeth de Snoo
Aantal FTE’s, los van de ondernemers: 11

Bekijk hier de website.

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.