fbpx

Kijkje in de keuken: Anemone Horsetrucks

Anemone Horse Trucks is een echt familiebedrijf dat al 28 jaar focust op kwaliteit en service. Het is de grondlegger van tweepaardswagens in Nederland maar verkoopt ondertussen allerlei soorten en maten. Stefan van Kooten vertelt in dit artikel alles over zijn bedrijf dat ontstaan is uit een hobby.

 

Hoe is het bedrijf ontstaan?

“Anemone Horse Trucks is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby binnen onze familie. Mijn vader is destijds begonnen met een plantengroothandel, vandaar de naam Anemone. In die tijd reden mijn vader, mijn broertje en ik allemaal paard, dus eigenlijk waren we al besmet met het paardenvirus. We hadden een tweepaardswagen die we gebruikten om door de week planten te vervoeren en in het weekend eropuit te gaan met de paarden. In 1995 heeft mijn vader een aantal auto’s van Van Gend & Loos laten ombouwen omdat hij hier wel handel in zag. Tijdens Jumping Amsterdam in 1996 plaatste hij een advertentie in de paardenkrant waarin stond dat hij paardenwagens op voorraad had, en vanaf dat moment is het balletje gaan rollen. De vier jaar daarna combineerden we het verkopen van planten met het verkopen van paardenwagens en in 1999 hebben we het plantenbedrijf verkocht om ons volledig te richten op Anemone.

 

Het oorspronkelijke concept is eigenlijk nooit veranderd; we verkopen voornamelijk paardenwagens uit voorraad. Echter, vanwege veranderingen in de markt produceren we nu ook op maat gemaakte paardenwagens. Dus de klant kan ervoor kiezen om een paardenwagen naar wens te laten maken en iets langer te wachten, of snel de weg op te kunnen door iets uit voorraad te nemen.”

 

Wat bieden jullie precies?

 “Op het moment dat we begonnen, bestonden tweepaardswagens nog niet echt; in die tijd werden voornamelijk trailers gebruikt. Toen mijn vader bijna in de problemen kwam met een auto en trailer, besloot hij hier nooit meer mee te rijden en heeft hij een vrachtwagen omgebouwd. In 2001 bezochten we een beurs in Frankrijk waar we het merk MTM leerden kennen, dat we overigens nog steeds verkopen. Zij waren de pioniers van tweepaardswagens in Frankrijk en wij waren de eersten in Nederland. Inmiddels is er natuurlijk een aantal concurrenten bijgekomen, maar dat hoort erbij. Gelukkig blijven we in Nederland aan de top omdat we altijd met de tijd zijn meegegaan en verschillende opties bieden.

 

We voeren merken als AKX, STX en MTM in tweepaardswagens, waarbij we zowel de meest betaalbare als de meest luxe en exclusieve modellen aanbieden. Ook hebben we grotere vrachtwagens, voor het transport van vier tot tien paarden. Daarnaast verzorgen we ook de service en het onderhoud zelf. Dit betekent dat klanten bij ons alles onder één dak kunnen regelen, inclusief financiering, verzekering en onderhoud. We doen er alles aan om het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken.”

 

Wat zijn de trends en ontwikkelingen binnen jullie werk?

“In Nederland is er veel vraag naar custom-made paardenwagens, omdat mensen er waarde aan hechten dat het er uniek uitziet. In de landen om ons heen zie je deze trend minder. Wanneer klanten hun auto willen personaliseren, spreken we van de Anemone edition. We bieden deze service zowel voor tweepaardswagens als voor de grote paardenvrachtwagens. We kunnen de auto’s aanpassen in verschillende kleuren, met andere velgen, extra lampen en nog veel meer. Een voorbeeld van een klant van ons is de bereden politie. Daarnaast wordt het beheer van de temperatuur in de paardenwagens steeds belangrijker. Zo zie je steeds vaker geïsoleerde daken en wanden, en we hebben een vernevelingssysteem om de ruimte koel te houden, evenals uitgebreide ventilatiemogelijkheden. Bovendien bieden we leasingopties aan voor paardenwagens, voornamelijk interessant voor zakelijke klanten, zodat ze hun investeringsvermogen vrijhouden voor andere aankopen.”

 

Wat doen jullie allemaal binnen de branche?

“We zijn echt een partner binnen de paardensport. Een groot deel van onze inkomsten investeren we terug in de sport. We sponsoren geen individuele ruiters, omdat elke klant voor ons even belangrijk is. Maar we sponsoren bijvoorbeeld wel de KNHS, het KWPN en ParaPaard. We ondersteunen ook evenementen, want als die er niet meer zijn zal ons werk ook snel stoppen. Daarnaast zijn we nog steeds elk jaar aanwezig op Jumping Amsterdam, waar we elk jaar een beetje meer uitpakken. Het is leuk om bekenden daar weer te zien en om nieuwe klanten te leren kennen.”

 

Wat zijn de uitdagingen binnen de branche?

“Ik hoop natuurlijk dat de sport nog lang zal blijven bestaan, maar ik maak me ook wel eens zorgen hierover. De kloof tussen topsport en breedtesport wordt steeds groter, wat steeds vaker tot wrijving leidt en dat mensen zich niet verbonden voelen. Daarom ben ik blij dat #ditdoenpaarden is opgericht, om de verbinding te blijven zoeken.”

 

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

“Door de groei in de afgelopen 28 jaar zijn we inmiddels beperkt qua ruimte, waardoor we druk bezig zijn met uitbreiden. Met meer vierkante meters kunnen we ons aanbod van Anemone Used laten groeien. Verder komen er nog nieuwe modellen aan die we gaan toevoegen aan ons aanbod. En daarbij wil ik even benoemen dat het slim is om dit jaar nog te investeren in een tweepaardswagen door de bpm-verhoging die er aan het eind van het jaar aankomt. Daarnaast zijn we net begonnen met de verhuur van tweepaardswagens en grote paardenvrachtwagens. Dit kan per week, per maand maar ook per jaar. Hierin hebben we nu 15 tweepaardswagens en grote paardenvrachtwagens beschikbaar maar ook dit willen we nog uitbreiden.”

 

Welke tip wil je meegeven aan andere ondernemers?

“Een tip die ik graag zou willen delen, is om te blijven investeren in de markt waarin je actief bent en niet alleen te oogsten. Wij hanteren deze aanpak al 28 jaar en zien duidelijk dat zowel de sport als de markt dit nodig hebben. Denk dus niet alleen aan eigenbelang, maar juist aan het grotere geheel, want zo ontvang je ook veel meer terug.”

 

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.