fbpx

Michael van Hoorne: gastvrijheid als basis van succes

Michael van Hoorne is een van de sprekers tijdens De Hippische Ondernemer Dag. Als tiener was hij actief dressuurruiter bij de Junioren en Young Riders, maar bij de meesten is hij bekender als de man achter Fien & Teun en vele andere creaties waar kinderen van dromen. Hij geeft ons in dit artikel alvast een klein voorproefje van wat we op zaterdag 14 september van hem mogen verwachten.

 

Tijdens de deeltijdopleiding aan de MusicAllFactory voelde hij de aantrekkingskracht van de entertainmentwereld en wilde meer. Audities waren alleen niet helemaal aan Michael besteed, dus besloot hij als ondernemende geest om het anders aan te pakken. Hij ging de stukken zelf creëren en met zijn eerste script ging hij de boer op. Ook dat bleek niet de makkelijke weg, maar het lukte hem om op gesprek te komen bij Madurodam. Hier pakte hij iedereen in met – toen nog onbewuste – technieken die vandaag de dag de basis vormen voor de Van Hoorne Groep. Een groep bedrijven die zich bezighoudt met het produceren van familie entertainment en daar heel succesvol mee is.

 

Beoordelingen voor je gebruiken

Volgens Michael begint die succesformule met gastvrijheid. “Vaak denken mensen dat het niet past bij een organisatie en dat het geld kost, maar ik durf te stellen dat gastvrijheid geld oplevert en veel ook. Het maakt je bedrijf aantrekkelijk, leuk en interessant. Het is voor ons alleen niet het doel, maar een middel om ons doel te bereiken en voor ons blijft dat: mensen gelukkiger maken. Daar is onze hele bedrijfsfilosofie op gericht en dat meten we vooral door het doen van veel enquêtes en alle klanten de mogelijkheid te geven om te laten weten wat ze van ons vinden. Deze beoordelingen gebruiken we om dingen te verbeteren en te streven naar die 5 sterren of 9+ score. Het gaat hierbij niet per se om het cijfer, maar dit is wel een middel om je niveau meetbaar te maken en het geeft je als organisatie een gemeenschappelijk doel.”

 

Iedere keer kansen

Maar wat is gastvrijheid dan precies en hoe kan je dat als ondernemer voor je laten werken? “Voor mij bestaat gastvrijheid uit twee onderdelen: gastheerschap en gastgerichtheid. Gastgerichtheid is vaak afhankelijk van de mogelijkheid tot investeren. Zijn er genoeg toiletten, is de parkeerplaats makkelijk toegankelijk, is het lekker warm in de foyer? Gastheerschap zegt meer over het welkome gevoel dat je mensen geeft. Belangrijk is om gastvrijheid en service niet door elkaar te halen. Service is het leveren van een product of dienst. Gastvrijheid ervaart iedereen anders en is een gevoel. Gastvrijheid stopt nooit en iedere keer ligt er een kans om nog gastvrijer te zijn. Kijk eens hoeveel jij allemaal kan doen om jouw gast of klant zich nog meer welkom te laten voelen.”

 

Middelmatigheid is net onkruid

Natuurlijk kent Michael genoeg paardenondernemers die het heel druk hebben. Maar dat mag geen excuus zijn om de gastvrijheid erbij in te laten schieten. “Middelmatigheid is net onkruid, het komt iedere keer weer terug en je moet het blijven bestrijden. Blijf altijd zeuren over ieder detail. Loop niet ergens langs en denk dat doe ik morgen wel, nee nu! Als je het nu laat liggen dan is de volgende stap dat er nog meer ligt en voor je weet is het een rommeltje. Ook ik heb mezelf vaak moeten toespreken, omdat ik dacht: ach laat maar even, de technische dienst heeft het al zo druk. Maar doe het niet en blijf voor je filosofie staan en gaan.”

 

Goedkoopste manier

Tot slot wil Michael ons nog één ding meegeven. “Ik denk dat het voor ieder bedrijf en in iedere sector ongelofelijk belangrijk wordt en is om gastvrij te zijn, het is de goedkoopste manier om je als manege of stal te onderscheiden. Mensen maken hun keuzes tegenwoordig in veel gevallen op basis van waardering in reviews, dat is in bijna iedere dienstensector het geval. Ik hoop tijdens mijn presentatie het belang van gastvrij ondernemerschap mee te geven aan de ondernemers in de zaal.”

 

Tickets

Tickets zijn te verkrijgen vanaf € 79,50 ex btw inclusief een bezoek aan Horse Event Pro .

Koop hier je ticket.

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.