fbpx

Stijgende verzekeringen, wat doe je eraan?

Veel manegebedrijven zien het gebeuren, de kosten van verzekeringen gaan door het dak. Waardoor komt dit en nog belangrijker, wat kan je ertegen doen? Jan Noordman van Noordman Adviesgroep weet er alles van en legt het ons haarfijn uit.

 

 

De redenen voor prijsstijgingen

“Je ziet dat verschillende grote verzekeraars, zoals Avéro Achmea, Interpolis en Topland, aangeven dat het schadeverloop in die branche, vooral bij maneges, enorm is toegenomen. De schadelasten rijzen de pan uit, en om deze onder controle te houden, hebben ze een polis ontwikkeld die aansluit op de FNRS-voorwaarden. De ondernemer moet dus een veiligheidscertificaat hebben, er dient altijd een gediplomeerd instructeur in de rijbaan te staan en natuurlijk staat paardwelzijn zeer hoog in het vaandel.   

 

Wat ook meespeelt is dat zowel de mensen als de markt harder worden, schadebedragen oplopen en er uiteindelijk ook meer schades worden ingediend. Kleine materiële schades vallen meestal nog wel mee, zoals een cap of broek die kapot gaan. Maar ook letselschades zien we steeds vaker en die kunnen flink in de financiën lopen. In gevallen van letsel kan de manege aansprakelijk worden gesteld voor tienduizenden euro’s aan schade. Dit komt mede doordat zorgverzekeraars enkele weken na het ongeval een brief sturen naar de persoon met letsel, waarin ze vragen waar ze op het moment van het ongeval waren en of er iemand anders aansprakelijk is. Hierbij gaan we ervanuit dat een persoon altijd een eerlijk antwoord zal geven. Hierdoor kunnen zorgverzekeraard hun geld uiteindelijk terugeisen van het manegebedrijf. De ondernemer dient deze nota vervolgens weer in bij zijn of haar verzekeringsinstantie, wat leidt tot stijgende verzekeringspremies. Met andere woorden: de zorgverzekeringen verleggen de schade naar de bedrijven.”

 

Juridische kosten

“Naast het feit dat er steeds vaker letselschades worden ingediend, zijn de prijzen van verzekeraars ook door andere zaken omhoog gegaan. Alle kosten eromheen zijn voor verzekeraars ook duurder geworden. Zo zijn de personeelskosten ook voor hen gestegen, naast de juridische kosten doordat de behandeling van dossiers vaak veel langer duurt dan voorheen.”

 

Trends van de laatste jaren

“Niet alleen de zorgverzekeraars verhalen hun schades maar ook de persoon die het letsel heeft opgelopen zien we steeds vaker aankloppen bij het manegebedrijf. De beste klant die altijd vriendelijk en aardig is en nooit moeilijk doet staat ineens heel anders in de wedstrijd en wil tot het uiterste gaan. We hebben bijvoorbeeld meegemaakt dat een jong meisje van het paard was gevallen en iets brak waardoor ze niet meer kon rijden. Haar ouders dienden een forse schadeclaim in omdat zij van mening waren dat hun dochter een professionele ruiter had kunnen worden die misschien wel de Olympische Spelen had kunnen bereiken. Mensen nemen steeds minder eigen verantwoordelijkheid. De mentaliteit van ‘Het was mijn keuze om op te stappen, dus het is mijn eigen risico’ komt steeds minder voor.”

 

Kosten voor verzekeringen zijn verdubbeld

“Het verschil tussen tien jaar geleden en nu is dat er toen nog veel verzekeraars waren die allemaal graag een hippische ondernemer wilden verzekeren en de voorwaarden en eisen aanzienlijk minder waren. Maar de markt is veranderd. Er zijn minder verzekeraars en degene die er nog zijn, zullen niet zomaar een risico verzekeren. Ieder bedrijf wordt bij een offertetraject eerst volledig in kaart gebracht en vervolgens wordt het een maatwerk-traject.   

 

De verzekeraars geven bedrijven tegenwoordig de optie om ervoor te kiezen of zij wel of geen eigen risico willen. Verzekeraars hebben zo hun eigen beleid en voorwaarden. Als intermediair kunnen wij hierin een belangrijke rol spelen om het schadeverloop goed in beeld te brengen en te onderzoeken wat het beste bij de ondernemer past, inclusief wat voor kostenplaatje hieraan vastzit. Het eigen risico werkt bij aansprakelijkheidsverzekeringen niet op de manier zoals bij een zorgverzekering. Bij je zorgverzekering doe je namelijk een jaar met je eigen risico, maar bij een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering betaal je bij iedere schade  opnieuw je eigen risico.”

 

Belangrijke tips: actueel houden

“Ik zie bedrijven die vast blijven zitten aan de verzekering die ze al misschien al wel twintig jaar hebben. Het is heel belangrijk om je verzekering om de paar jaar na te lopen. Vaak hoef je niet eens bij andere verzekeringen te gaan kijken, maar moet je vooral nagaan of jouw verzekering nog wel actueel is. Soms kom ik bij bedrijven waar men vele bedrijfsactiviteiten heeft verzekerd die al lang niet meer worden gedaan. De hoedanigheid, het aantal eigen paarden en manegepaarden maar ook investeringen in duurzaamheid zijn van belang. Houd je polis dus actueel, hiermee zou je een aardig premievoordeel kunnen krijgen. Het is niet altijd het leukste werk om alles uit te zoeken. Maar wij nemen de grootste zorgen uit handen en maken een volledig inventarisatie met vergelijking. En dan kan het zomaar zijn dat dat positieve gevolgen heeft op de premie.”

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.