fbpx

5 Tips voor een hippisch ondernemersplan

De meeste hippische ondernemers rollen erin vanuit hobby en de passie om iets met paarden te willen doen. Ze willen hobby en werk combineren. Soms beginnen ze een paardenhouderij omdat ze bewust en doordacht ondernemer in de hippische sector willen worden. Veel vaker echter is dat meer vanuit een passionele drive dan vanuit een zakelijk gedachtegoed. Vanuit zakelijk perspectief niet de beste uitgangspunten, maar dit hoeft zeker geen issue te zijn als je maar een goed ondernemersplan hebt.

Wanneer je een financiering nodig hebt is een goed ondernemingsplan een absolute must, maar ook voor startende ondernemers die het zonder lening af kunnen of bestaande ondernemers is het goed om eens in de zoveel tijd een plan te maken. Volgens Anita de Ruiter, accountmanager bij de FNRS en een van de initiatiefneemsters van het handboek en de workshops Hippisch Ondernemen, is het in het bedrijfsleven normaal om per één tot vijf jaar doelen te stellen en plannen te maken om daarnaartoe te werken. Om jullie daarvoor handvaten te geven, hebben we samen met Anita deze praktische tips opgesteld.

 

  1. Gewoon beginnen

Vaak is het starten met schrijven het lastigste, maar begin gewoon. De FNRS heeft samen met de Rabobank een invulmodel gemaakt voor bedrijven die willen ondernemen in de paardenhouderij. Hier staan dus ook specifieke aandachtspunten in voor hippische bedrijven. Daarnaast kan je het handboek ‘Hippisch Ondernemingsplan’ (https://www.fnrs.nl/webshop) bij de FNRS bestellen waarin elk onderdeel uit het ondernemersplan wordt toegelicht om je op weg te helpen. Verdiep je dus in de materie en ga van start met een eerste concept.

 

  1. Wie ben ik en wat wil ik?

Een bedrijf leiden is niet niks, daarom is het goed om vooraf na te denken over wie je bent, waar je goed in bent en of je wel alles ziet zitten wat er bij een paardenbedrijf komt kijken. Jij bent immers diegene die het moet uitvoeren. Gelukkig zijn er allerlei testen om jezelf in kaart te brengen en een goed beeld te vormen van wie jij bent en waar jij echt gelukkig van wordt. Natuurlijk zijn dat de paarden, maar hoort de bedrijfsvoering daar ook bij? Ga daarvoor vooral met veel mensen praten. Familie, professionals en andere ondernemers om met hun te sparren. Ook de FNRS-accountmanagers zitten regelmatig met starters aan tafel voor een brainstormsessie. Ga bij andere bedrijven op bezoek om bevestiging te krijgen over iets of juist de beslissing te maken hoe iets anders aan te pakken. Laat je ondernemersplan door verschillende mensen bekijken en vraag om een reactie hierop. Om een goed beeld te krijgen over jezelf, wat jij wilt en de praktische haalbaarheid. Wanneer je een ondernemingsplan maakt gaat één van deze hoofdstukken over je ervaring en cv. Verwerk hier vooral ook referenties in van stages of werk om alles te onderschrijven.

 

  1. Professionele indruk

Het is belangrijk om een professionele indruk achter te laten, en het gelijk goed aan te pakken. Laat je hierbij vooral ook deskundig informeren. Onderzoek wat of er nodig is om te starten en schrijf dat weg in je plan. Denk bijvoorbeeld aan het bestemmingsplan en alle vergunningen die je nodig hebt. Maar denk ook aan een verzekeringsadvies, controle van alle cijfers door een accountant en geldige offertes voor de zaken die je nog aan moet schaffen. Doe onderzoek naar kosten en vergelijk de prijzen van collega’s met die van jou. Kom goed beslagen ten ijs en zoek alles tot in de puntjes uit en laat vooral ook zien in je plan dat je een goede voorbereiding hebt getroffen.

 

  1. Toekomstbestendigheid

Vanuit de bank kreeg Anita de opmerking dat de bedrijfsplannen vaak de overtuiging missen vooral op het vlak van de toekomstbestendigheid. De bank moet erop kunnen vertrouwen dat jij capabel genoeg bent om een bedrijf te ontplooien wat ook op de lange termijn goed blijft draaien. Dus daarom vragen ze altijd door over hoe jij de toekomst over één, vijf en tien jaar ziet. Wat je daarin wilt bereiken en wat er kan veranderen. Niet alleen wat betreft de economie waar we nu mee te maken hebben, maar ook op persoonlijk vlak. Stel je hebt een trainingsstal en rijdt elke dag tien paarden, hoe ga je dat doen als dat lichamelijk niet meer lukt? Wat als jij ziek wordt of het familielid wat altijd de verzorging op zich neemt uitvalt? Maar denk ook aan het paardenwelzijn wat onder de loep ligt en het stikstofverhaal. Daarom is het sparren met andere kritische ondernemers ook zo fijn, om je voor te bereiden op lastige vragen en verder te denken dan je neus lang is. Denk na over What if? En bereid je voor op vragen.

 

  1. Jaarlijkse evaluatie

De eerste keer maak je het plan meestal voor de bank, maar eigenlijk moet iedereen zo nu en dan een plan maken. En dat regelmatig evalueren en updaten. Wat heb ik gerealiseerd en wat niet? Hoe komt dat? Een mooi moment om dit te doen kan zijn bij de jaarlijkse belastingaangifte. Dan heb je immers ook de behaalde financiële resultaten erbij. Een bedrijfsplan is in feite de leidraad voor je bedrijfsvoering, dus een instrument waar je altijd op terug kunt vallen. We snappen dat stilstaan en het maken van een overview er vaak bij in schiet, maar dit is wel heel belangrijk voor een gezonde bedrijfsvoering.

 

Wil je hier meer over leren?

Dan is het handboek van de FNRS sowieso aan te bevelen. Daarnaast geven ze twee keer per jaar workshops rondom dit thema waarin ze je stap voor stap meenemen in wat je nodig hebt en waar je aan moet denken. In een vervolg kan je ook aan de slag met het schrijven van het bedrijfsplan waarbij je hulp krijgt van een accountant van ABAB die meer ins en outs vertelt wat fiscaliteit, btw en begrotingen betreft. Ook voor de geïnteresseerden die nog geen ondernemer zijn, zijn dit goede handvaten. Het FNRS heeft sinds een paar jaar een startend lidmaatschap (https://www.fnrs.nl/?file=5713&m=1639492851&action=file.download) voor mensen die van plan zijn om hippisch te ondernemen. Zodat je bij het hele proces kan worden begeleid vanaf de start. De eerstvolgende workshop Professioneel Hippisch Ondernemen staat 12 december 2022 op de planning.

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.