fbpx

6 Inzichten van onbenutte kansen

Hippische ondernemers werken altijd ontzettend hard en doen over het algemeen hetzelfde zoals gebruikelijk. Kan dat niet beter? Volgens businesscoach Gwenda ter Welle van My Equine Business zijn er nog veel kansen en mogelijkheden in de paardensector die nu niet (volledig) worden benut.

De paardensector hangt wat dat betreft nog heel erg vast aan tradities en manieren van ondernemen die gedaan worden omdat iedereen dit altijd al zo deed. “Over het algemeen loopt de paardenbranche nog heel erg achter in het benutten van kansen”, vindt Gwenda ter Welle. Om ondernemers te helpen deelt ze in dit artikel zes waardevolle inzichten.

  1. Durf!

Volgens Gwenda is dit gelijk de belangrijkste kans. “Mensen hebben over het algemeen ontzettend veel potentieel, die ze niet benutten. Ook jij bent tot veel meer in staat dan je denkt. Vaak zijn het belemmerende overtuigingen die je hierin tegenhouden. Denk aan gedachtes als:

  • In de paarden valt niks te verdienen
  • Je moet altijd hard werken
  • Het kan niet op een eerlijke manier
  • Ik ben niet de allerbeste in mijn vakgebied
  • Ik heb nog niet genoeg kennis of ervaring

Deze gedachtes houden je tegen om bepaalde kansen te zien en hiernaar te handelen. In essentie komt dit allemaal neer op onzekerheid en de angst voor afwijzing. Mijn allereerste tip is daarom: durf je eigen potentieel te leven.”

  1. Werken naar waarde

Van oudsher wordt er veel gewerkt met het uurtje-factuurtje-model. Een vraag die Gwenda hierbij terecht stelt is: “Help je daar je klant wel echt mee? Zeker de zzp’ers in de paardenbranche werken vaak op deze manier. Veel ruiters lessen bijvoorbeeld één keer per week, maar wat verkoop je dan? Eén uur van je tijd of een bepaald resultaat of waarde? Het is goed om over die waarde die jij je klanten biedt na te gaan denken. Je klant heeft een bepaald probleem, bijvoorbeeld een paard wat niet de trailer in te krijgen is. Het maakt deze persoon echt niet uit hoe het traject eruitziet, het is het resultaat dat telt. De urgentie van het probleem bepaalt grotendeels wat ze bereid zijn hierin te investeren, zowel in tijd als geld. Wanneer je begint met ondernemen is het uurtje-factuurtje-model makkelijk, maar als je aan je plafond zit wat klanten betreft dan kan je het laten zoals het is of verder kijken naar andere mogelijkheden. Mogelijkheden waarbij uren niet voorop staan, maar de waarde die jij kan bieden.”

  1. Omring je met de juiste mensen

Het ondernemen kan heel eenzaam voelen. Iedereen brengt het mooie plaatje naar buiten en niemand zegt hoe zwaar het soms kan zijn. Grote kans dat je bij vrienden of familie te rade gaat en hen om advies vraagt. Niet altijd een slimme keuze volgens Gwenda. “Vaak hebben naasten hun eigen belemmerende overtuigingen om hun geliefden te beschermen tegen mogelijke risico’s en pijn. Dit biedt hierdoor juist geen helpende hand. Toch hoef je het niet alleen te doen en kan je veel energie halen uit het zien en horen hoe andere ondernemers zaken aanpakken. Omring je met ondernemers die ook streven naar ontwikkeling, actie nemen en elkaar succes gunnen. Dat doet heel veel met je eigen energie waardoor je juist in mogelijkheden en kansen denkt en hiernaar gaat handelen. De wilskracht kan nog zo groot zijn, maar als je omgeving niet meewerkt dan is het lastig om daaruit te stappen. De omgeving heeft een enorme invloed op hoe jij denkt en doet. Zitten deze mensen niet in je naaste kring? Ga ze opzoeken en benaderen, wees niet bang, dit zijn ook gewoon mensen. Ook het aansluiten bij een businessclub of mastermind is een goede manier om andere gedreven ondernemers te ontmoeten.”

  1. Denk buiten de kaders

Het kan uiteraard ook zo zijn dat je zelf niet ziet waar nog kansen liggen. “Een veelvoorkomende kwestie”, legt Gwenda uit. “Er zijn namelijk best veel mensen die verlangen naar groei, maar niet weten hoe ze dit aan moeten pakken en zich los kunnen maken van de huidige situatie. Dat vraagt om buiten de kaders te denken en soms kan een coach je op kansen wijzen die je zelf nog niet zag. Lesgeven doet iedereen om de zoveel weken, maar misschien kan je dit als instructie wel uitbreiden door een totaalpakket aan te bieden om ruiters echt te kunnen begeleiden naar bepaalde resultaten. Er komt bij dat resultaat immers veel meer kijken; op het gebied van management, ruiterfitheid, mentale aspecten. Meerdere instructeurs zullen er waarschijnlijk tegenaan lopen, dat ze zien dat buiten hun expertise iets aangepakt moet worden om hun resultaten te verbeteren. Blijf dus niet alleen in jouw dienst of product hangen en denk groter om -hier komt hij weer- meer waarde te kunnen bieden en je bedrijf uit te breiden.”

  1. Houd elkaar niet klein

Gwenda vertelt dat ze een klant had die een dienst verkocht die door iedere aanbieder voor hetzelfde bedrag werd aangeboden. “Dit was een soort ongeschreven regel. Zij was enorm goed in haar vak en zat daardoor vrij snel vol. Moet je dan op dit bedrag blijven steken, omdat je concurrenten het doen? Als je je kop boven het maaiveld uitsteekt dan maak je de weg ook vrij voor anderen. Ga niet mee met de groep en neem jezelf serieus, dan zullen andere mensen dat ook doen. Wie wil er nu niet met een pro samenwerken? Houd elkaar en jezelf dus niet klein.”

 

  1. Keuzes maken

Iedere ondernemer herkent de tijdsdruk en het feit dat er maar 24 uur in een dag zit. “Dat betekent keuzes maken. Meer werken is niet altijd beter werken en meer efficiëntie. Hoewel de perfecte balans niet bestaat kan minder werken andere kansen bieden en nieuwe inzichten geven. Zo geeft het je de tijd om te reflecteren en jezelf letterlijk een spiegel voor te houden. Werk je altijd maar hard door in je bedrijf dan word je op een bepaald moment vaak keihard op de feiten gedrukt door fysieke of mentale klachten.”

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.