fbpx

Kijkje in de keuken bij: Corton

De meeste hippische ondernemers kennen Corton van hun prachtige en hoogwaardige stallen die ze al ruim 50 jaar met veel vakmanschap maken. Dat doen ze allemaal vanuit het Nederlandse Kampen. Nieuwsgierig als we zijn vroegen we hen het hemd van het lijf over hoe alles reilt en zeilt binnen het bedrijf.

 

Hoe is het bedrijf ontstaan?

“In 1973 is Corton ontstaan voornamelijk uit de vraag van hondenkennels, iets wat we nog steeds doen. Van oorsprong was het al een metaalconstructiebedrijf. Later is daar het produceren van paardenboxen bijgekomen door behoefte van de markt. Dat liep zo goed dat we daarmee verder zijn gegaan en ons daarin hebben gespecialiseerd. Toen al wilden we een super product maken wat kwalitatief hoogstaand is en lang meegaat. De concurrentie was op dat moment natuurlijk lang niet zoals nu, er waren echt maar een paar bedrijven die daar specifiek mee bezig waren. Door goed na te blijven denken hoe wij ons kunnen onderscheiden van de rest hebben we onze unieke positie in de markt gekregen. Dat was een proces van veel uitproberen en daarvan leren. En dat houdt in dat we nu juist kiezen voor goede materialen, maar ook een heel doordacht productieproces hebben.

 

Wat allemaal hier in Kampen begon is nu uitgegroeid tot een wereldwijd bedrijf. Hong Kong, Australië, Frankrijk, Noorwegen. We krijgen overal aanvragen vandaan en hebben in verschillende landen verkopers zitten die dat proces vanuit daar begeleiden.”

 

Hoe gaat een proces van een stal bouwen in zijn werk?

“Het is afhankelijk van hoe het binnenkomt, maar bij elke aanvraag start het sowieso met een inventarisatie van wat de klant graag wil. Waar wij altijd heel sterk op inzetten is het meedenken met de klanten, hun wensen goed op papier zetten en aan de hand daarvan een voorstel maken. Dit kan gecombineerd worden met een bezoek aan onze showroom in Kampen of een afspraak bij de klant op locatie. Aan de hand van de mogelijkheden en onmogelijkheden die we tegenkomen werken we het project steeds verder uit tot op detailniveau.

 

De tekeningen in zowel 2D als 3D aan, voordat alles in productie wordt gezet, naar de klant om te checken of dit het daadwerkelijk moet worden. Dat doen we allemaal zelf in Kampen. Daar zit ook onze kracht, de korte lijntjes die we hier met het hele team hebben. We zijn een van de grotere stalbouwers in Nederland. We werken nu met 25-30 mensen. Van verkopers, tekenaars, constructiemensen en montage tot aftersales. Speciaal aan ons product is dat de spijlen van de box niet op het profiel worden gelast, wat je vaak ziet, maar wij lassen het erdoorheen. Daarom zie je bij ons geen lasspetters zitten. Dat, samen met ons unieke profiel waar de planken inzitten, maakt dat de producten veel kracht en duurzaamheid hebben en super strak en glad zijn. Alle producten worden hier handmatig nagelopen met de vijl en borstel om het vervolgens af te monteren.”

 

Wat zijn de trends binnen jullie vakgebied?

“Over het algemeen zijn paardenboxen niet heel trendgevoelig, al zijn er wel een paar trends die nu spelen. We beginnen altijd standaard met onze wanden met een kunststof plank erin, maar de laatste tijd wordt veel naar een wijziging naar bamboe of hardhout gevraagd. Die bamboe kunnen we in verschillende kleurtinten leveren en ook dat is redelijk uniek. Dit is duurzaam in productie, maar ook in gebruik. Al moet je bamboe wel jaarlijks onderhouden. Wij gebruiken graag de geoliede variant om te voorkomen dat er schimmelvorming optreedt.

 

Ook zien we de boxen steeds groter worden in verband met dierenwelzijn. Wat ook een trend is, is het voeren. We krijgen steeds meer aanvragen voor een slowfeeder in de hoek. Daarnaast wil iedereen graag iets moois en valt het poedercoaten nu erg in de smaak. Al moet je daarmee wel rekening houden dat het onderhoudsgevoeliger is. Maar ook daar hebben we weer oplossingen voor.”

 

Hoe komen jullie onder de aandacht bij klanten?

“Elk jaar selecteren we beurzen waar we aanwezig zijn met een stand zoals Indoor Friesland, KWPN en de Friese hengstenkeuring. Dat zijn evenementen waar eigenaren die paarden op stal hebben staan veel te vinden zijn. Van een particulier met een boxje tot iemand uit Japan die om 500 boxen vraagt, en alles wat daartussenin zit. Daarnaast hebben we een website en adverteren links en rechts wat, naast actief te zijn op social media. Op social media loopt het voor ons nog niet zo heel hard, maar dat is ook een kwestie van tijdgebrek. Gelukkig is onze naamsbekendheid groot, op elke box staat een plaatje met ons logo en telefoonnummer. Maar zeker waar wij uniek in zijn, zoals met het profiel waar ik het eerder over had, dat mogen we nog wel meer naar buiten toe uitdragen.”

 

Wat zijn de grootste uitdagingen in dit vakgebied?

“Dat is vooral het ontwikkelen van het juiste product voor de klant, maar ook om de juiste mensen te vinden die het voor ons kunnen maken. Personeel is wel een dingetje. Daarnaast houden we ons altijd met de vraag bezig of we concurrerend genoeg zijn. Dat doen we op dit moment vooral door uit te dragen wat Corton Corton maakt. Van oudsher zijn wij een maatstaf in boxenland en doen we geen concessies op kwaliteit. In de markt is er van alles te koop, maar we hebben vaste leveranciers waar we al jaren zaken mee doen en waarvan we weten wat we voor kwaliteit kunnen verwachten.

 

Onze producten moeten over 20 jaar nog steeds hun werk kunnen doen. Dat geldt voor de hangrolletjes in de deuren tot de profielen, alles. Zo is voor ons niet alleen de diameter van de spijlen belangrijk, maar ook de wanddikte hiervan. Wij gebruiken altijd een dikwandige spijl die niet kan verbuigen. Wij willen geen concessies doen op kwaliteit en daar ook om bekend staan.”

 

Waar willen jullie in de toekomst nog naartoe?

“We moeten blijven inspelen op de verandering van de markt. Op duurzaamheid en dierenwelzijn gaat de komende jaren onze focus liggen. Het zijn gebieden die sterk in ontwikkeling zijn en wat de markt vraagt daar moet je op inspringen.”

 

Tip voor andere ondernemers:

“Blijf jezelf, wees uniek en luister naar je klant. Doe daarbij vooral ook wat je zegt en kom de afspraken die je maakt met je klanten na. Als er iets is, los het op en wees er voor je klant. Ik probeer de klant altijd aan de hand mee te nemen naar een mooi eindresultaat. Dat unieke kan je voor ieder bedrijf zelf vormgeven. Zo willen onze klanten graag een hoogwaardige box, maar eigenlijk ook iets persoonlijks. Iets wat het net even anders maakt. Door te variëren met bijvoorbeeld een deur hoef je niet aan de slag met een designbox, maar geef je er toch een individuele touch aan.”

 

Kijk voor meer informatie op www.corton.nl

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.