In deze editie spreken we met Stijn Derks, oprichter en mede-eigenaar van Derks Fourage. Vanuit zijn passie voor hooi én dieren bouwde hij dit bedrijf samen met zijn vrouw uit tot een professionele leverancier van ruwvoer aan paardenhouders door heel Nederland. Hoe begon het allemaal, wat maakt Derks Fourage anders en waar liggen de ambities voor de toekomst? We vroegen het hem zelf.
Hoe is het bedrijf ontstaan?
“Ik ben begonnen op mijn veertiende, een beetje via Marktplaats hooi en stro verkopen. Mensen kwamen het bij ons thuis afhalen. Dat is toen eigenlijk steeds verder uitgebreid. Op mijn achttiende kon ik pas echt officieel van start met een KvK-inschrijving. We deden toen alles met tractoren, dus bleef het beperkt tot een gebied van zo’n 50 kilometer rondom Beuningen. De laatste drie jaar is het bedrijf echt flink gegroeid. Toen zijn we steeds verder gaan uitbreiden, ook internationaal. Inmiddels kopen we zelf in bij boeren in Duitsland en Frankrijk en hebben we eigen vrachtwagens.”
Wat maakt het werken met ruwvoer zo leuk?
“Ik vind het een prachtig product. Wat andere mensen met de passie voor paarden hebben, heb ik die passie voor hooi. Maar het is ook de combinatie van alles: dagelijks bezig zijn met de paardensport én met boeren. Hier in Nederland met onze klanten in de paardensport, en in Duitsland en Frankrijk met de boeren waar we ons hooi vandaan halen. Ik zeg wel eens: ik verdien m’n geld met bellen, koffiedrinken en autorijden – heerlijk vind ik dat, als iemand die graag onder de mensen is.”
Hoe onderscheiden jullie je van andere fouragehandelaren?
“Toen we vier jaar geleden stopten met ons kippenbedrijf, zijn we naar Overloon verhuisd en hebben we gezegd: we moeten het anders doen. Er zitten hier veel fouragehandelaren in deze regio en we wilden het niet gaan winnen op basis van de prijs. Dus we zijn ons volledig gaan richten op kwaliteit. Al onze partijen hooi zijn voorzien van een PAVO-analyse. Bij ons krijg je dus echt inzicht in de kwaliteit. Daardoor kunnen we samen met de klant of met hun krachtvoeradviseur gericht het rantsoen samenstellen. Zo kunnen we echt sturen op de prestaties van een paard. Het gaat erom dat we de klant goed kunnen adviseren en echt van toegevoegde waarde zijn. Ik wil niet de zoveelste verkoper zijn die even aflevert. Wij gaan naar de klant toe, kijken mee, en denken echt mee in het management.”
Wie is jullie klant en hoe vinden jullie die?
“Zo’n 75% van onze omzet komt van grote stallen, met name sportstallen. De overige 25% is particulier. We leveren dus ook zeker veel aan particulieren, vandaar dat we een webshop hebben opgezet. Via die webshop kun je al vanaf twee balen bestellen. Onze klanten zitten door heel Nederland, al ligt onze basis wel in Brabant en Limburg. Maar we zien wel dat mensen door het hele land ons steeds beter weten te vinden zelfs tot in het puntje van Groningen. Deze klanten trekken we voornamelijk aan met Facebook en Instagram, maar we willen nog wel meer aan onze marketing doen. Daarom zijn we nu ook gestart met het versturen van nieuwsbrieven, waar we goede reacties op ontvangen.
Daarnaast zijn we FNRS-partner, adverteren we in verschillende vakbladen en staan we op evenementen. Dat laatste zorgt ervoor dat we veel klanten ontmoeten, wat je een goed beeld geeft van wat er leeft en speelt.”
Wat zijn de uitdagingen in jullie sector?
“Vooral het vinden van hooi met voldoende eiwit voor sportpaarden. Door strengere bemestingsnormen daalt het eiwitgehalte in het gras. Maar die sportpaarden hebben het wél nodig. Dat is voor ons echt een uitdaging. We kopen partijen hooi aan, laten die bij ons analyseren, en dan blijkt soms dat het eiwitgehalte te laag is. Dat stapelt zich op, want iedereen wil partijen met voldoende eiwit.”
Wat zijn jullie toekomstplannen?
“We zien dat onze klanten veel baat hebben bij onze werkwijze, maar lopen wel tegen de uitdaging aan om bij nieuwe klanten binnen te komen. We zijn immers duurder dan onze concurrent. Al betaalt het zich uiteindelijk wel uit in managementvoordelen. We willen doorgroeien, vooral in het aantal klanten, om nog meer paardenhouders te kunnen helpen. Daar zijn we dus hard ons best voor aan het doen. We willen naar zo’n vier vrachtwagens en we kijken ook naar een eigen vestiging in Duitsland of Frankrijk om daar zelf te produceren. Zodat we de productie en inkoop nog beter sturen op de kwaliteit die we willen leveren.”
Wat is jouw ultieme tip voor andere ondernemers?
“Doe wat je leuk vindt. Ik werk de meeste weken meer dan 80 uur, maar het voelt niet als werk. Als je echt doet waar je passie ligt, dan voelt het niet als moeten. Dan ben je volgens mij op de goede weg.”
Meer informatie: www.derksfourage.nl