fbpx

Elektrisch rijden voor paardenhouders

Bij veel ondernemers zullen manieren om te besparen de revue passeren in deze tijd. Eén van de opties die dan voorbijkomt is: elektrisch rijden. Maar wat scheelt dit? En zijn er inmiddels al mogelijkheden voor de paardenhouder die graag een trekhaak wil hebben?

 

Wat kost elektrisch rijden?

Wanneer je aan een elektrische auto begint dan heb je natuurlijk de kosten van de auto die variëren van model tot model. Daarnaast is het handig om thuis een laadpaal te hebben met een bijbehorende aansluiting naar de meterkast. Volgens verschillende websites Een klein onderzoek leer dat een laadpaal zelf al snel € 1.500, – kost en dan heb je nog geen aansluiting. Deze is afhankelijk van de eventueel al aanwezige bekabeling en de geschiktheid van je huidige meterkast. In principe kan de laadpaal aangesloten worden op elke meterkast, maar wil je niet twintig uur wachten totdat je auto volgeladen is, dan heb je een 3-fasenaansluiting nodig. In sommige gevallen kan deze er zo bijgeschoven worden, maar in andere betekent dit dat er een gehele nieuwe meterkast nodig is. Dit zijn de vaste kosten, maar uiteraard hebben we ook nog de variabele laadkosten voor de auto wat energie betreft. In dit overzicht (https://ev-database.nl/cheatsheet/verbruik-elektrische-auto) staat het huidige verbruik van verschillende elektrische modellen in Wh per kilometer. Zodat je zelf kan uitrekenen wat het kost om een auto vol te laden.

 

Theoretische en echte kilometers

Maar dan heb je natuurlijk nog wel te maken met de theoretische actieradius oftewel hoe ver de fabrikant zegt dat je met een volgeladen accu kan rijden ten opzichte van de praktijk. Ook hiervan hebben we een handig overzicht (https://ev-database.nl/cheatsheet/actieradius-elektrische-auto), waarbij je door op de auto te klikken de versie kan achterhalen in verschillende omstandigheden. Zo verliest een accu bij koud weer enorm op zijn capaciteit, zeker op de snelweg. Ook heeft het rijgedrag invloed op hoe snel je de accu in werkelijkheid leegrijdt.

 

Elektrische auto en paardentrailer

Een andere prangende kwestie voor paardenhouders is of de auto wel een trekhaak heeft of überhaupt gewicht mag trekken. Nu komen er gelukkig steeds meer modellen met een trekhaak die een gewicht mogen trekken wat prima bij een trailer past. In dit overzicht (https://ev-database.nl/cheatsheet/trekgewicht-elektrische-auto) zijn al deze modellen terug te vinden. Wel is het zo dat de actieradius waarover we net spraken hierdoor enorm wordt beperkt, zoals eigenlijk ook met een gewone auto kom je hier dus veel minder ver mee. Door dit beperkte bereik met een trailer wordt het elektrisch rijden een stuk minder aantrekkelijker zeker, als je in gedachten neemt dat je deze op een wedstrijd vaak niet kunt opladen. Daarnaast is een elektrische auto vanwege de accu al heel zwaar en met een trailer al helemaal. Let erop dat dit zeker invloed kan hebben op de remweg. Ook is een elektrische auto de accu en motor continu aan het koelen om oververhitting te voorkomen. Bij warme dagen is het mogelijk dat met een zware lading het koelsysteem van de auto wordt overbelast.

 

Trekhaak onder elektrische auto maken

Nu zijn er dus voldoende modellen waar een trekhaak aan kan zitten, maar als deze er nog niet op zit bij een elektrische auto dan zijn garages erg huiverig om deze eronder te maken zelfs als het model hier geschikt voor zou zijn. De accu zit namelijk dicht in de buurt van de trekhaak, waardoor je meer kans loopt op beschadigingen tijdens de montage hiervan. Daarnaast is het zo dat bij een ongeluk de trekhaak ook de accu kan beschadigen, iets wat heel gevaarlijk is en zelfs brand kan veroorzaken.

 

Kostenbesparing elektrisch rijden

Hoewel er dus nog best wat praktische bezwaren zijn en er ook extra kosten bij elektrisch rijden komen kijken. En het in sommige gevallen per kilometer niet zo veel scheelt zoals je misschien uit je berekeningen hebt gekregen, is het wel zo dat je met een elektrische auto tot en met 2024 geen wegenbelasting betaalt. Daarnaast lopen er nog allerlei regelingen voor subsidies op elektrische auto’s en laadpalen die de kosten kunnen inperken. Er wordt ook geclaimd dat een elektrische auto minder onderhoudskosten heeft doordat het minder bewegende onderdelen bevat en er dus minder vaak wat kapot kan gaan en kan slijten. Daarentegen staat wel dat de banden sneller slijten door het zwaardere gewicht van de auto en de auto bij een defect lastiger te maken is. Een hoop voors en tegens dus waarbij voor iedereen andere punten essentieel zijn waardoor de keuze enorm persoonlijk is.

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.