Heb jij een effectieve website?

Digitaal, dat is de plek waar je zichtbaar moet zijn. Als (toekomstige) klanten iets van je willen weten dan zullen ze je website raadplegen of misschien komen ze wel per toeval op je site terecht als ze ergens naar zoeken. Reden genoeg om je digitale etalage zo in te richten dat je alle bezoekers een goed beeld van je bedrijf geeft.

Eerste indruk

De eerste pagina waar bezoekers meestal terechtkomen is natuurlijk je homepagina. Deze entree moet direct bij de eerste indruk zonder te scrollen laten zien wat jouw bedrijf doet en waar het voor staat. Een handige test om te controleren of de homepage de juiste impressie geeft is door een aantal mensen in je omgeving te vragen om deze te openen, hier vijf seconden naar te kijken en vervolgens te vertellen wat hun opviel in deze tijd. Komt dit overeen met de kernwaarden van je bedrijf en wat jij graag wilt uitstralen? Ben je een manege die voornamelijk buitenritten aanbiedt aan jongvolwassenen en komt dit gelijk goed naar voren, dan ben je al goed op weg. Deze test geeft namelijk een goede weerspiegeling van het direct wegklikken van je website wanneer bezoekers denken hier niet te kunnen vinden wat ze zoeken.

Doelgroep aanspreken

Om mensen naar je website te trekken en hier te houden is het belangrijk dat de vormgeving, tekst en foto’s de bezoeker aanspreekt. Of ten minste de bezoeker die je op je website wilt hebben. Het is onmogelijk om een site voor iedereen geschikt te maken, dus focus op de doelgroep waar jouw bedrijf een product of dienst voor aanbiedt. Hoe specifieker je in kunt gaan op bepaald taalgebruik van deze doelgroep hoe beter. Maar denk ook aan problemen die de doelgroep tegenkomt die jij kunt oplossen. Leg hierbij de focus op het resultaat. En laat op je website, het liefste de homepagina, weten waarom (toekomstige) klanten juist bij jou moeten zijn.

Sluit aan bij Google

Dat klinkt heel makkelijk, want wie is er nu niet vindbaar via Google? Niet iedere potentiële klant zal echter je naam invoeren, vaker worden er algemene termen gebruikt als ‘pensionstalling regio Amsterdam’ of ‘opfok met weidegang’. Dus het is goed om te beseffen op welke zoekwoorden jij gevonden wilt worden en dit vervolgens in te bouwen in je teksten, kopjes en metagegevens van je website, zodat de SEO (Search Engine Optimization) op orde is en Google jouw website goed kan vinden. Uiteraard zijn er meer manieren om de SEO te optimaliseren door de juiste termen in een fotonaam te verwerken en gebruik te maken van links op en naar andere (betrouwbare) websites die je positie kunnen versterken.

Heldere indeling

Bijna niemand heeft tijd en als bezoekers iets niet direct kunnen vinden zijn ze meteen weer weg. Een website moet dus een duidelijke structuur en indeling hebben, waar alles op een logische plek staat en snel te vinden is. Bedenk daarom goed welke punten het belangrijkste zijn en zet deze in je menubalk.

Bied bezoekers iets aan

Enkel en alleen informatie geven op een pagina heeft vaak niet het beoogde effect, want je bezoekers lopen hierdoor als het ware dood op je pagina. Bied daarom altijd een optie aan om meer te lezen over een bepaald onderwerp of om contact op te nemen. Dit doe je door een call-to-action in te bouwen die opvalt.

Betrouwbaarheid uitstralen

Voordat mensen er klaar voor zijn om de stap te zetten om contact op te nemen en klant te worden is het belangrijk om betrouwbaarheid uit te stralen. Dit kan onder andere door persoonlijk te zijn. Consumenten willen tegenwoordig graag iets kopen bij een persoon die ze leuk vinden en niet per se bij een bedrijf. Dus maak het persoonlijk. Plaats reviews op de website, waarbij anderen vertellen wat ze van het bedrijf vinden. Ook het vermelden van zo veel mogelijk contactgegevens zoals telefoonnummer, e-mailadres en andere adresgegevens draagt bij aan de betrouwbaarheid.

Minder is meer

Hoewel je ervoor moet zorgen dat alle informatie op je website staat, wil je je lezer niet vermoeien met hele lappen tekst. Bezoekers willen snel naar de kern. Gebruik daarom bondige en aantrekkelijke teksten met duidelijke tussenkopjes en waar kan puntsgewijze opsommingen. Ook een rustig design en passende foto’s die passen bij het bedrijf kunnen je website een flink stuk opwaarderen. Daarnaast is het altijd handig om eens te kijken hoe concurrenten het aanpakken en te kijken wat juist wel en niet goed aan hun website is om dit vervolgens te integreren.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Vind je dit artikel interessant?

De Hippische Ondernemer deelt vaker dit soort artikelen. Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief, om op de hoogte te blijven. 1400+ ondernemers gingen je al voor!

Nieuwste berichten: