fbpx

Hoe gaan maneges om met prijsstijgingen?

De prijzen van paarden, voer, energie en brandstof rijzen inmiddels de pan uit, maar hoe ga je daar als manegebedrijf mee om? Incasseren, doorberekenen en hoe dan precies? Wij spraken met de eigenaren van Manege ’t Halster en De Kroo en vroegen hoe zij hierop anticiperen.

Daar waar veel maneges bijna nooit hun prijzen verhogen doen ze dat bij Manege ’t Halster ieder jaar. “Dan hoef je niet ineens 20% omhoog als je zoiets recht moet trekken”, legt Bjorn Berkelmans uit. “In onze branche is deze jaarlijkse stijging nog heel ongebruikelijk, maar premies gaan ook ieder jaar omhoog en dat vindt iedereen heel normaal. Andere ondernemers houden ook geen rekening met ons en willen hun boterham verdienen, dus waarom zouden wij dat niet mogen?”

Uitleg geven
Naast de jaarlijkse prijsstijging gaat Berkelmans volgende maand nog iets extra omhoog. “We wachten nog even wat het kuilgras gaat doen met de prijs om te bepalen wat de nieuwe prijzen worden. We sturen vervolgens alle klanten een brief met de uitleg wat er in de markt aan de hand is en zo onderbouwen we de prijsstijgingen goed. We merken dat de klant het dan makkelijker accepteert. Sommige ondernemers zijn bang voor de reactie van hun klanten, maar heb jij je leveranciers opgebeld om te vertellen dat je de rekening te hoog vond? Zeg dat 3% van je klanten hierover klaagt dan houd je alsnog het grootste deel over die het gewoon aanvaart. Wij volgen hierbij vooral ons eigen gevoel en laten ons niet leiden door wat anderen doen.”

Veranderingen doorvoeren
Ook bij De Kroo hebben ze voor de manege en pensionstalling begin van het jaar de prijzen verhoogd. “Al moet ik er wel bij zeggen dat wij geen standaard manege zijn. Daarnaast hebben we veel evenementen en de ruitershop met een grote online tak. Manege en pensionstalling zijn een deel van het bedrijf al moet dat deel voor ons ook gewoon op zich rendabel zijn. Bij de manege werkten we eerst met een kaartensysteem, maar daar klopte door corona niks meer van en dat wilden we al langer omzetten. Dus dat hebben we eind vorig jaar omgezet naar een kwartaalabonnement en daar hebben we onze tarieven ook op aangepast. Ook de pensionstalling hebben we in februari verhoogd met de mededeling dat het in april nog eens omhoog zou gaan. Uiteindelijk moeten wij ook alle rekeningen kunnen betalen.”

Kostprijscalculatie
Om meer inzicht te krijgen in de kosten en de opbrengsten voor elke tak van het bedrijf heeft De Kroo al eerder het bedrijf laten monitoren door een accountant. “Dat was echter net voor corona dus daar is het effect van de wijzigingen niet goed merkbaar van geweest met die rare jaren. Nu zagen we dat de FNRS ook een tool aanbiedt om een kostenprijscalculatie te maken van je bedrijf. Voor ons is het wat ingewikkelder om de juiste cijfers voor elke tak van het bedrijf boven water te krijgen en duurt het iets langer voordat we weten hoeveel uren er in welke bedrijfstak worden gestoken. Wanneer we de kosten toebedeeld hebben dan komt de accountmanager van de FNRS langs om ons inzichten te geven. Ik ben benieuwd of de prijsstijgingen die we nu hebben doorgevoerd voldoende zijn volgens hun berekeningen en welke tips zij nog voor ons hebben. Er zijn altijd dingen waar je zelf niet aan denkt.”

Ben jij als FNRS-klant ook benieuwd naar de kostprijscalculatie? Hier vind je meer informatie: https://www.fnrs.nl/content/643-kostprijscalculatie

Snijden in kosten
Als we Berkelmans vragen naar hun oplossingen om te snijden in de kosten geven ze aan dat de hippische branche al heel creatief hierin is. “Helaas gaat onze branche nu eenmaal gemoeid met hoge kosten. We hebben al 120 zonnepanelen op het dak liggen en hebben sinds een maand ook een elektrische shovel. Ik had verwacht dat dit apparaat minder vermogen zou hebben, maar het bevalt enorm goed. Het is altijd goed om kritisch naar de kosten te kijken, maar kwaliteit staat hier altijd voorop. Ik heb liever goed voer waar ik meer voor uitgeef, kwaliteit betaalt zich altijd wel weer terug. Bezuinigen op personeel doen we ook niet. Personeel wordt in de hippische sector naar onze mening al genoeg uitgemolken. Wel kijken we regelmatig kritisch naar premies van de verzekeringen, al moet je er hierbij wel op letten dat je er met je voorwaarden niet op achteruit gaat.”

Paardrijden te duur?
De Kroo geeft aan dat het er op deze manier niet goedkoper op wordt. “Je schrikt er wel eens van als je alle kosten op een rijtje zet. Als je uitrekent wat een stallingsplaats daadwerkelijk kost, dan is dat altijd meer dan je vooraf denkt. Ook ondernemers die hun hooi of stro zelf produceren zijn hier naar ons idee niet goedkoper mee uit. Uren zijn ook duur en als je die niet meeneemt dan reken je al snel met foute cijfers. Ook wij struggelen met het goed rendabel houden van het paardenbedrijf en het vinden van de balans.” Berkelmans ziet het vandaag de dag gebeuren dat paardrijden te duur wordt voor sommige klanten. “Het hebben van een eigen paard zal niet meer voor de gewone man zijn, mits ze een goed salaris hebben. De middeninkomens zullen misschien keuzes moeten maken of ze geld in een paard willen steken of bijvoorbeeld op vakantie willen, maar we moeten ons afvragen of dat wel zo erg is? Hier in het zuiden zien wij veel bedrijven stoppen, omdat het niet uit kan. Je moet jezelf wel serieus nemen als ondernemer en serieuze prijzen rekenen.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Vind je dit artikel interessant?

De Hippische Ondernemer deelt vaker dit soort artikelen. Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief, om op de hoogte te blijven. 1400+ ondernemers gingen je al voor!

Nieuwste berichten: