Sinds 21 april 2021 is de identificatie- en registratieplicht van paarden ingegaan. Dit houdt in dat jij – als eigenaar van een paardenhouderij – alle paarden moet registreren die op jouw bedrijf aanwezig zijn. Dit zijn niet alleen de paarden van jezelf, maar ook paarden in eigendom van klanten. Dit kan soms tot onduidelijkheden bij zowel de ondernemer als bij de klanten leiden. Dit artikel helpt je om duidelijk te krijgen wat jij als ondernemer kunt doen en, nog belangrijker, wat jij als ondernemer van de eigenaren van de paarden mag verwachten.
Ten eerste is het belangrijk om als houderij alles op orde te hebben. Als eigenaar van een plek waar paarden worden gehouden, dien je in bezit te zijn van een UBN (Uniek Bedrijfsnummer). Dit kan je aanvragen bij de RVO. Vervolgens is het noodzakelijk om alle paarden die aanwezig zijn op jouw bedrijf te koppelen aan dit UBN. Hiervoor is het nodig dat de eigenaar van het paard jou de juiste informatie geeft. Maar wat heb je precies nodig?
Voor het koppelen van het paard aan het UBN heb je het chipnummer of levensnummer van het paard nodig. Deze staat vermeld op de eerste pagina van het paardenpaspoort. Het handigste is om als pensionhouder de paspoorten van alle paarden op het bedrijf te bewaren. Het was sowieso al verplicht om te allen tijde het paspoort van alle aanwezige paarden te kunnen tonen, dus als het goed is moet je dit als pensionhouder zo kunnen inzien. Vervolgens kan je als pensionstalhouder het chip- of levensnummer op de website van de RVO koppelen aan jouw UBN.
Wanneer je een paard wilt koppelen aan jouw locatie, kan het zijn dat het paard niet in de Nederlandse database te vinden is. Dit komt vaak voor bij paarden die uit het buitenland komen. Voor deze paarden is het van belang om in de Nederlandse database te komen. Als pensionhouder kun je dan twee dingen doen:
Vervolgens kan de houder van de locatie via een importmelding op mijn.rvo.nl de nieuwe locatie van het paard doorgeven. Dit kan je overigens ook doen via een bedrijfsmanagementsysteem dat gegevens direct doorgeeft aan de Nederlandse Database. Er kunnen extra kosten aan verbonden zijn, die jij als houder bij de klant in rekening kan brengen.
Al met al, de chip- en/of levensnummers van de paarden staan in de paspoorten die bij jou op stal aanwezig dienen te zijn. Mocht het paard niet in Nederland geregistreerd staan, dan kan je als pensionhouder de klant vragen om dit in orde te maken. Maar je kunt ook overwegen om dit zelf op je te nemen om alle touwtjes zelf in handen te houden. Vergeet niet om duidelijk richting klanten te communiceren over het beleid wat je voert en de bijkomende kosten die je hiervoor moet maken en zal doorberekenen.
Bron: LTO
Wil je tweemaandelijks op de hoogte gehouden worden over alles wat er in de hippische sector speelt? Sluit dan voor maar €44,50 per jaar (6 nummers) een abonnement af op de Hippische Ondernemer.
De Hippische Ondernemer deelt vaker dit soort artikelen. Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief, om op de hoogte te blijven. 1400+ ondernemers gingen je al voor!
EDITORIAL LANGELAAR KLINKHAMER ADVOCATEN Tijdens de paarden- en ponymarkt in
Het nieuwe jaar is net van start en dat betekent niet alleen het afronden van …