Kijkje in de keuken: Agterberg paardenbodems

Het is inmiddels een waar begrip geworden, de ‘Agterbergbodem’. Geen toevalstreffer als we Ton Agterberg vragen naar de geheimen achter hun bedrijfsstrategie. Dit gegeven is tevens zijn ultieme tip aan andere ondernemers.

Hoe kom je terecht in de paardenbodems?
“Even voor de duidelijkheid voor de mensen die het niet weten, wij hebben niet enkel een bedrijf in paardenbodems, maar ook in straatwerk, riolering, groenvoorziening en daarnaast nog twee hoveniersbedrijven. Van huis uit had mijn vader een aannemingsbedrijf in groen en grijs. Doordat wij thuis allemaal pony reden heeft hij daar zelf een bodem voor aangelegd. Het begon pas echt serieus te worden, toen we begonnen met de bodems voor de UTV in Utrecht. Zo kwam het dat steeds meer mensen ons inschakelden. In die tijd bestond de bodem nog gewoon uit zand met houtsnippers. Het bedrijf werd steeds groter en de ontwikkelingen die we deden om de bodems te verbeteren gingen steeds verder. Mijn drie broers en ik vonden het allemaal leuk om werkzaam te zijn in het familiebedrijf en zo gebeurde het. Wat bodems betreft bedienen we niet alleen de paardensport, maar zijn we destijds ook gestart met voetbalvelden. Dat doen we nu nog steeds en die technieken en mengmachines hebben ons een hoop stof tot nadenken gegeven om uit te rollen naar de paardenbodems. We hebben het bedrijf steeds verder geprofessionaliseerd tot wat het vandaag de dag is. Zeker bij de voetbalvelden, waar je ook nog eens te maken hebt met gras, is dat lastig. We onderhouden honderd door ons aangelegde voetbalvelden per jaar, onder andere van PSV. Dit aantal groeit nog steeds.”

Welke vaardigheden heb je nodig voor deze beroepsgroep?
“Voor grasbodems bestaan er diverse cursussen, maar informatie over paardenbodems leer je niet in een opleiding. Alles zul je dus in de praktijk moeten leren, iets wat bij ons door uitproberen en ontwikkelen is ontstaan. Daarbij moet je goed kunnen luisteren naar de ruiters en financieel best wat bloopers op kunnen vangen. Ook wij hebben niet altijd alles in één keer goed gedaan. Daarnaast moet je zorgen dat je focus op kwaliteit ligt en dat je hoogwaardige spullen gebruikt. Beslissingen worden gemaakt om de kwaliteit die we opgebouwd hebben te waarborgen en niet per se op geld. Natuurlijk proberen wij om de kostprijs te verlagen, dat doen we bijvoorbeeld door machines bij verschillende takken in te zetten. Zo gebruiken we de mengmachine die we uit Engeland haalden voor de voetbalvelden inmiddels ook voor de paardensportbodems. De discipline om altijd hetzelfde te blijven doen is belangrijk. Klanten zien de bodems op concoursen of grote stallen en dat moet je kopiëren naar de particulier thuis. Het moet bij iedere klant voor elkaar zijn, niet bij de ene wel en de andere niet.”

Hoe ziet een werkweek eruit?
“Elke week is bij ons anders. Mensen die het druk hebben kunnen er op de een of andere manier altijd weer dingen bij pakken. We hebben bijna 200 personeelsleden in vaste dienst en dan komen er nog meer dan 100 losse krachten bij voor alle bedrijfstakken waar we werkzaam in zijn. Als het in de ene tak even rustiger is, zoals met de evenementen tijdens corona, dan zetten we in op de andere takken van het bedrijf. Daar moet je flexibele mensen voor hebben. Echter, alles constant houden binnen het bedrijf, dat heb je niet altijd zelf in de hand.”

Wat zijn de uitdagingen voor jullie?
“In het begin was dat voornamelijk het pionieren. Op dit moment, is dat het bedrijf door kunnen zetten naar de derde generatie. Daar zijn we volop mee bezig en daar hebben we vijf tot acht jaar voor uitgetrokken. Ze werken bijna allemaal al in het bedrijf, maar we willen dat alles netjes wordt overgedragen en we een gezond bedrijf achterlaten. Dat is een uitdaging, maar het geeft veel voldoening.”

Wat doen jullie om nieuwe klanten te vinden?
“Zo min mogelijk adverteren. Mond-tot-mondreclame werkt voor ons het beste. Mensen die van klanten horen hoe fijn onze bodems en service zijn, of mensen die de bodems op evenementen zien. Deze evenementen ondersteunen we dus graag, dat is ons grootste visitekaartje. Het vergt veel organisatie en al het materiaal moet schoon en onbeschadigd zijn, maar het levert ons veel op. Verder zijn we niet heel commercieel ingestoken. Zo hebben we toevallig onze eigen baksleep gemaakt, die we voornamelijk zelf gebruiken bij projecten en op evenementen. Deze werd door geen andere leveranciers zo geproduceerd, dus we verkopen deze ook aan onze klanten. Hier maken we geen reclame voor, maar als mensen hem willen, dan kan dat. Het is meer een stukje service dan commercie.”

Hoe ziet de toekomst eruit?
“We hopen dat de aanleg en het onderhoud van paardenbodems door blijft gaan, zeker gezien de ontwikkelingen in de paardensport. Met de sport maken we een vlucht omhoog, maar of dat zo blijft? Ik denk dat we blijven paardrijden en er ook evenementen zullen blijven, dus wij moeten ervoor zorgen dat we op die trein blijven meerijden. Daarnaast blijven we ons net als in het verleden niet enkel op de paardensport focussen. Door kwaliteit te blijven leveren ben ik ervan overtuigd dat je meestal werk blijft houden. En natuurlijk zijn ook wij bezig met het verduurzamen van processen en machines. In alle takken van sport hoor je mee te doen aan het verlagen van de uitstoot. In de toekomst wordt dan alleen maar belangrijker.”

Tips voor andere ondernemers:
“Naast passie moet je ook plezier hebben in je werk. Dan zie je het immers nooit als werken. Het leveren van kwaliteit blijft mijn grootste tip. Dit heeft ons altijd heel veel gebracht en dat doet het ook voor anderen. Als iedereen kwaliteit levert dan heb je een mooi product of dienst wat zichzelf verkoopt.”

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Vind je dit artikel interessant?

De Hippische Ondernemer deelt vaker dit soort artikelen. Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief, om op de hoogte te blijven. 1400+ ondernemers gingen je al voor!

Nieuwste berichten: