fbpx

Kijkje in de keuken bij: Equitrend

Veel ondernemers zijn wel bekend met het bedrijf Equitrend, omdat ze hun producten gebruiken of deze bij een collega of op een evenement hebben gezien. Maar wist je ook dat de ondernemer hierachter, Rob Pijnappels, geen personeel in dienst heeft om zijn succesvolle bedrijf te runnen?

 

Hoe is het bedrijf ontstaan?

“Vroeger had ik een echt paardenbedrijf, een manege en pensionstal. Na een ongeluk met een paard kon ik dit zware werk niet meer doen en was ik genoodzaakt om mijn bedrijf te verkopen. Het ondernemersbloed stroomt echter waar het niet gaan kan en toen ik in 2003 tegen de Equi-lizer, een bodemvlakker op drie wielen, aanliep is het balletje gaan rollen. Ze hadden nog geen verkoper in Nederland en dat wilde ik wel graag doen, dus nam ik datzelfde jaar dit product mee naar Horse Event. In het half jaar daarna verkocht ik gelijk vijftig machines naar aanleiding van dat evenement. De Equi-lizer is dus de start geweest van Equitrend als bedrijf, maar daar bleef het niet bij, want ik kreeg steeds meer vraag naar ook andere producten. Het assortiment groeide uit tot wat het nu is met de focus op het grote materieel in en rondom stal. Als we nieuwe producten tegenkomen die in ons straatje liggen dan pakken we dat erbij en we zijn ook nog met wat ideeën bezig om zelf te ontwikkelen, maar daar kunnen we op dit moment helaas nog niks over zeggen. Bij Equitrend verkopen we producten die door onszelf in eigen beheer gemaakt worden zoals de Equi-lizer en de Elektro-wagens, maar hebben we ook producten van andere leveranciers in het assortiment.”

 

Hoe vinden klanten jullie?

“Sowieso op heel veel evenementen zoals Horse Event, KWPN Hengstenkeuring, NK Dressuur, NK Springen, maar ook buitenlandse events waaronder Equitana. Daar kunnen de mensen onze producten echt zien en dat werkt tot nog toe het beste. Maar daarnaast adverteren we ook in vakbladen en doen tegenwoordig veel online. Dit besteden we allemaal uit aan een marketingbureau dat ervoor zorgt dat we zo goed mogelijk zichtbaar zijn. Ik praat wel over we, maar ik besteed alles uit en heb helemaal geen personeel in dienst. Naast de marketing doen we dit ook met de productie. Hierdoor hoef ik me nergens druk om te maken behalve hoeveel producten ik wanneer nodig heb. Die bedrijven zijn blij met mij en ik met hen. Ik werk met verschillende bedrijven om het risico te spreiden. ”

 

Hoe ziet een werkweek er voor jou uit?

“Omdat het alleen mezelf, mijn telefoon en auto is, ben ik lekker veel onderweg naar klanten om producten te verkopen of weg te brengen. Al wordt het transport soms ook uitbesteed. Ik rijd zo’n 100.000 kilometer per jaar. Dat lijkt veel, maar als je het over vijftig weken verdeelt dan valt het best mee. Daarnaast komen er veel telefoontjes en mails binnen die ik allemaal zelf behandel. De kracht van het bedrijf ligt in het alles op voorraad hebben, snel reageren en weten wat er speelt. In drukke periodes kom ik soms ook op zaterdagen en zondagen bij klanten. Dat vind ik niet erg, want dat ben ik gewend vanuit vroeger en dat zijn dagen waarop mijn klanten vaak ook aan het werk zijn.”

 

Wat zijn de uitdagingen in deze branche?

“De laatste jaren zijn wel heel apart geweest en het was een kwestie van aan de gang blijven en afvragen wat er gebeurt. Daarnaast is het altijd een uitdaging om nieuwe producten te vinden en ontwikkelen om deze vervolgens aan de man te brengen. Hierbij moeten we regelmatig nieuwe markten aanboren, maar tot nu toe lukt ons dat heel goed. Of het moeilijker is om aan materialen te komen? Tot nu toe hebben we hier nog geen problemen mee gehad, maar alles wordt wel duurder. Ik zorg er gewoon voor dat we veel op voorraad houden, zodat we niet zomaar zonder zitten. In Veghel hebben we een redelijk groot magazijn hiervoor waar klanten trouwens ook op afspraak producten kunnen bekijken.”

 

Wat brengt de toekomst nog voor Equitrend?

“We blijven op zoek naar nieuwe producten, het liefst in eigen beheer. We zijn op dit moment met de ontwikkeling van nieuwe producten bezig, maar dat vraagt eerst om prototypes en testperiodes waardoor je zomaar een paar jaar verder bent voordat het op de markt verschijnt. Bedrijfsmatige doelen hebben we niet. Ik denk niet in doelen, maar zorg er gewoon voor dat we de klanten netjes blijven bedienen en als we dan iets kunnen groeien zoals in de afgelopen jaren dan is het goed.”

 

Ultieme tip voor andere ondernemers:

“In jezelf blijven geloven en volhouden. Niet alleen in jezelf, maar ook in je product of dienst. Toen ik net begon, ging het de eerste jaren heel snel waarna het vervolgens iets inzakte. Ik verkocht toen nog maar één product en was nog niet bekend genoeg om alles automatischer te laten draaien. Je moet aan de weg timmeren. Datzelfde had ik toen ik de markt in België en Duitsland erbij wilde betrekken, daarvoor zijn evenementen wel echt ideaal gebleken voor Equitrend. Het is volhouden ondanks dat het soms moeilijker is. Je moet het wel een kans geven ook bij de eerste de beste tegenslag. Die tegenslag kan ook in producten voorkomen. Niet alle producten zijn meteen zoals ze zijn moeten; soms blijkt het dat er nog te veel kinderziektes in zitten die je er nog uit moet halen. Dat is balen, maar blijf geloven. Daarbij blijft service ook heel belangrijk. Als ik vroeger zelf stil stond met mijn apparaten dan wilde ik graag geholpen worden, dat wil je dus ook voor je klanten.”

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.