Als huisvestingsexpert en paddock designer helpt Femke Dölle paardeneigenaren en hippische ondernemers met het creëren van een leefomgeving die verveling tegengaat en welzijn versterkt. Vanuit haar concept Browsing Paddock® vertaalt ze visie en praktijkervaring naar ontwerpen en begeleiding, waarmee ze een pioniersrol vervult binnen de sector.
Hoe is het bedrijf ontstaan?
“Het begon allemaal als holistisch instructrice en gedragsdeskundige, maar ik merkte al snel dat veel problemen bij paarden voortkwamen uit hun leefomgeving. Door niet alleen naar training te kijken, maar vooral naar huisvesting en management, verdwenen bij zowel mijn eigen paarden als die van studenten vaak 80% van de fysieke en mentale problemen.”
“Van nature haal ik veel plezier uit tuinieren en deed dat al veel plus vroeger wilde ik ook graag binnenhuisarchitect worden. Door dit samen met mijn passie voor paarden te combineren, is het ontwerpen op mijn pad gekomen en kreeg ik ook steeds meer aanvragen van mensen die nog geen student bij mij waren voor hulp bij hun huisvesting. Ik ben me daar nog verder in gaan verdiepen met onder andere een opleiding tuinarchitectuur. Dit begon allemaal zo’n acht jaar geleden en toen was ik een pionier in deze manier van huisvesten. Vroeger vond ik het helemaal niet leuk om overal buiten te vallen, maar nu snap ik dat het mijn kracht is. Ik observeer, experimenteer en stuur vooral veel bij door het vergaren van kennis, ervaring en wetenschappelijke onderzoeken.”
Welke diensten bied jij aan met jouw bedrijf?
“Mijn concept heet de Browsing Paddock®. Dat is de afgelopen vijf jaar ontwikkeld en doorontwikkeld vanuit mijn visie om verveling bij paarden tegen te gaan. Ik heb van alles geprobeerd: 24/7 weidegang, een track-systeem, maar steeds liep ik tegen problemen aan zoals modder, groepsdynamiek of blessuregevoelige bewegingspatronen.
De Browsing Paddock® richt zich veel meer op wat een paard echt nodig heeft: ruimte, veiligheid, uitdaging en rust in de groep. Voor klanten maak ik 2D- en 3D-ontwerpen zodat ze visueel zien hoe hun plek eruit komt te zien. In een jaar tijd begeleid ik ze van ontwerp tot realisatie. Voor wie een kleiner budget heeft, is er de Do-It-Yourself-cursus waarmee ze zelf aan de slag kunnen met mijn ontwerpprincipes.”
En je doet ook iets met inscharing en Passive Physio®. Kun je dat toelichten?
“Klopt. Vanuit mijn ervaring als instructrice zag ik vaak stress en blessures bij het wisselen van groepen. Daarom help ik klanten nu met stressvrij en veilig inscharen. Je kunt nog zo’n mooie omgeving hebben, maar als de groepsdynamiek niet werkt, hebben de paarden er niks aan.
Daarnaast bied ik vanuit mijn achtergrond als bewegingsanalist nog Passive Physio® als finishing touch: het paard sterker maken door het aanbieden van variabele voerposities, zodat ze tijdens het eten hun houdingsspieren trainen. Het maakt een paard sterker, soepeler en symmetrischer, en je kunt er zelfs in een stal al mee aan de slag.”
Wie zijn jouw klanten?
“Dat zijn vooral particulieren die hun paarden een natuurlijkere en uitdagendere leefomgeving willen geven. Maar ook hippische ondernemers, zoals revalidatiestallen, pensionstallen of trainingsstallen. Voor hen kijk ik vaak naar meerdere groepen en leefomgevingen. Daarnaast zijn er mensen die zelf handig zijn en met mijn cursus hun eigen ontwerp maken. Het is dus een heel gevarieerde doelgroep.”
Hoe zorg je dat klanten jou vinden?
“Voor mij is het een compleet plaatje: een goede website, zichtbaar zijn op één of twee socialmediakanalen waar mijn doelgroep zit, en een nieuwsbrief. Goede content, duidelijk staan voor je visie en je eigen fouten durven toegeven zijn heel belangrijk, zodat mensen zich herkennen in wat je deelt. Daar komen mijn klanten vandaan: via social media, via Google en via de nieuwsbrief.
Daarnaast sta ik op evenementen met mijn belevingsstand en geef ik lezingen. Beleving is een van mijn kernwaarden: mensen moeten ervaren en voelen wat er mogelijk is. Dat klinkt nu allemaal heel makkelijk, maar ook voor mij was het wel even zoeken en in het begin vond ik het echt vreselijk om met mijn hoofd op social media te staan en foto’s te maken. Maar hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt. Dat is wel echt iets wat je moet leren en wat je jezelf eigen moet maken.”
Welke uitdagingen kom je tegen?
“Als pionier krijg je altijd weerstand. Zodra je je kop boven het maaiveld uitsteekt, krijg je naast een fanbase ook een haatbase. Dat is soms lastig, want je bent gewoon een mens en haatreacties raken je. Daarnaast loop ik soms tegen regelgeving en beperkend denken aan. Mensen zien vaak wat niet kan, terwijl ik juist de mogelijkheden zie. Het is soms een uitdaging om ze dat te laten inzien.”
Wat zijn je toekomstplannen?
“Ik denk dat de grootste verborgen vijand van paarden verveling is. Daar wil ik meer bewustzijn over creëren want je kunt ontzettend veel doen tegen verveling. Ook wil ik bijdragen aan educatie. Ik geef nu al gastcolleges op scholen en diverse opleidingen, maar qua educatie mogen we meer stappen zetten.
Ook wil ik mijn concept van de Browsing Paddock® internationaal uitrollen, want in veel landen staan paarden nog slechter gehuisvest dan hier. Daarnaast wil ik mijn team uitbreiden, met projectmanagers en extra ondersteuning, zodat ik me kan focussen op ontwerpen en begeleiding. Zo kunnen we nog meer klanten helpen en dus meer impact maken op het leven van hun paarden.”
Wat is jouw ultieme tip voor andere ondernemers?
“Echt weten waar je voor staat en wat jouw unieke kracht is. Ook al doen honderd bedrijven hetzelfde, er is altijd iets wat jij wel kan en een ander niet en daarmee maak je het verschil. Ontdek dat, want dát is wat klanten aantrekt en waarom ze voor jou kiezen.”