fbpx

Kijkje in de keuken bij: hengstenhouder Wilco Brouwers

hengstenhouder hengstenhouderij hengsten

Wilco Brouwers staat met zijn gezin aan de voet van zijn eerste jaar als zelfstandige hengstenhouderij. Na jarenlang te hebben gewerkt bij Piet Kuijpers neemt hij nu diens bedrijf over en gaat het verder als ‘Hengstenhouderij Brouwers’. Hoe verliep deze overname, welke moeilijkheden komt hij tegen en wat is zijn ultieme tip voor andere ondernemers?

 

Je bent eerst jarenlang in dienst geweest van de hengstenhouder Piet Kuijpers, hoe ben je daarin gerold?

 

“De paarden zijn al van jongs af aan mijn grote passie geweest. Ik werkte op een gegeven moment bij een handelaar waar veel fokmerries stonden en die fokkerij wekte wel heel erg mijn interesse. Ze hadden daar ook een goedgekeurde hengst die naar Piet ging om sperma te vangen en zo ben ik met hem in contact gekomen. Dat resulteerde in een baantje als inseminator in de avonduren en sinds 2007 werkte ik fulltime bij Piet.”

 

Maar Piet Kuijpers wilde zijn hengstenhouderij afbouwen?

 

“Eind van het seizoen in 2020 werd ik op het matje geroepen en vertelde Piet dat dit zijn laatste seizoen zou worden. Ik voelde wel aankomen dat hij een keer ging stoppen, maar dit was wel aan de vlugge kant. Ik kon drie dingen doen: stoppen, bij een andere hengstenhouder gaan insemineren of het bedrijf overnemen. Ik hoefde daar nog geen drie minuten over na te denken en wist gelijk dat ik voor het laatste wilde kiezen. Ik wilde dit niet verloren laten gaan. Het was voor Piet geen optie om op de huidige locatie hiervoor te gebruiken, want dat voelde voor hem nog steeds niet als minderen. Dus gingen we op zoek naar een geschikte plek. Dat moest wel aan een aantal eisen voldoen. Zo moest het centraal liggen in de klantenkring die Piet had opgebouwd en wilden we erbij kunnen wonen. We zijn bij veel bedrijven wezen kijken en werden op een gegeven moment gebeld door Wim de Korte of zijn locatie niet iets voor ons was. Wij konden hier 5,5 hectare, het woonhuis en 21 stallen tot onze beschikking krijgen en dat zagen we wel zitten. We hebben wat dingen aangepakt en er staan inmiddels een dekruimte, opvoelbox en laboratorium. De stallen hebben ook een likje verf gehad en we zijn nu helemaal van start. De eerste merries zijn zelfs alweer drachtig.”

 

 

En dan sta je er opeens alleen voor?

“Nee zeker niet. We doen dit met het hele gezin. In principe zijn mijn dagelijkse werkzaamheden nog niet veel veranderd en ga ik dagelijks met de schouwhengst op pad om te kijken of de merries hengstig zijn om ze vervolgens te insemineren. Mijn vrouw Regine regelt alle administratie en het sperma bestellen en onze dochter Elisa en zoon Rick helpen ook volop mee in het bedrijf. Wim Raaijmakers die vanaf het begin van de KI-periode bij Piet werkte om sperma te vangen, gaat dit nu voor ons ook doen. Daarnaast kunnen we nog wel rekenen op Piet als back-up. En hij heeft enorm meegeholpen bij het uitzoeken van de hengstencollectie. We hebben veel aan zijn advies en contacten gehad, maar het is wel even spannend of de eigenaren van de hengsten die bij hem ter dekking stonden ook het vertrouwen in ons hebben dat wij dat kunnen voortzetten. Gelukkig was dat zowel bij Saskia Poel als Ad Valk het geval. En dankzij Piet hebben we contact kunnen leggen met de eigenaar van verrichtingskampioen Bloomberg die wij nu ook aanbieden.”

 

Wat is het moeilijkste aan het ondernemen?

“Tot nu toe is het vooral veel spannender. Hoewel ik me voor Piet altijd heb ingezet alsof het mijn eigen bedrijf is, moet ik nu zelf de beslissingen nemen. Gelukkig krijg ik daar nog genoeg ondersteuning bij van hem en heb ik een goede leerschool gehad. Maar dit is wel even andere koek. De grootste uitdaging is om elk jaar weer een interessante hengstencollectie samen te stellen. Dat maakt toch wel het verschil. Gelukkig hebben we enorm veel geluk met de fijne samenwerkingen. De succesformule van Piet Kuijpers direct veranderen dat zie ik niet zo zitten. Ik wil vooral doorgaan hoe het was. Al moet ik wel zeggen dat we het computerwerk wel iets gaan uitbreiden, want daar hield Piet zich nooit zo mee bezig.”

 

 

Hoe gaan jullie de klanten nu als nieuwe onderneming aantrekken?

“Ik insemineer al twintig jaar voor Piet, dus ken een hoop van zijn klanten persoonlijk en hoop dat ik dat zo voort kan zetten. De eerste merries zijn al gebracht, dus laat er nog maar meer volgen. Voor de rest hebben we een website en Facebook-pagina waarop we de hengsten onder de aandacht brengen. Al verkopen de hengsten die we nu ter dekking hebben zichzelf ook. Als klanten hier uit de omgeving met een hengst willen dekken die wij aanbieden dan loopt dit automatisch via ons, ook als ze in eerste instantie Ad Valk hiervoor opbellen. Dat is dan weer het fijne aan de samenwerking. Met de VDL Stud in Bears hebben we eveneens een fijne samenwerking, zodat we voor onze springpaardenfokkers veel goede hengsten aan kunnen bieden uit hun bestand. En bieden we alle SWS hengsten aan. Aan de marketing doen we nog niet zo veel, maar we hebben een advertentie in de hengstenbrochure staan, daar komen alle hengstenhouders die lid zijn van de bond van hengstenhouders in terug. Verder hebben we, net zoals Piet elk jaar deed, een kalender gemaakt die we met een begeleidende brief naar alle klanten sturen. Het is jammer dat de hengstenshows niet door kunnen gaan, anders hadden we iedereen gelijk het bedrijf kunnen laten zien.”

 

Ultieme tip:

“Kom je afspraken na. Als je zegt dat je morgen komt dan moet je dat ook doen. Daarnaast moet je je als bedrijf onderscheiden, dat doen wij bijvoorbeeld met het schouwhengstje. Het is belangrijk dat de merries goed hengstig zijn en op deze manier krijg je daar een beter beeld van. Vervolgens is het een kwestie van laten checken door de dierenarts en insemineren. En daarnaast is het onze kracht dat we het samendoen met het hele gezin.”

 

Vond je dit artikel interessant? Bekijk dan ook het artikel over embryotransplantatie en het voorkomen van schrale paardenweides.

 

Wil je tweemaandelijks op de hoogte gehouden worden over alles wat er in de hippische sector speelt? Sluit dan voor maar €44,50 per jaar (6 nummers) een abonnement af op de Hippische Ondernemer.

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.