fbpx

Kijkje in de keuken bij: PPHO/HTP

Kijkje in de keuken bij: PPHO/HTP

Wilfred Franken en Booy Reuhl werkten al eerder samen bij de FNRS en ontdekten een gezamenlijke passie om hippische ondernemers te ondersteunen bij de optimalisatie van hun bedrijfsvoering. Dit resulteerde niet alleen in het adviesbedrijf en makelaardij PPHO, maar ook in hun eigen ontwikkelde software onder de naam HTP.

 

Hoe is het bedrijf ontstaan?
“Wilfred en ik (Booy) werkten samen bij de FNRS. Ik ging daar al eerder weg om zelfstandig te worden, maar toen ook Wilfred wegging, vonden we dat het ideale moment om de handen ineen te slaan en onze passie te volgen; namelijk het ondersteunen van hippische ondernemers. Dat resulteerde in de start van PPHO als adviesbedrijf en makelaardij in hippische objecten. Een van onze eerste klanten was een ondernemer in Gouda die al jaren rode cijfers schreef. Wij zijn toen een half jaar interim aan de slag gegaan met het management en hebben vervolgens besloten de onderneming over te nemen. Daarna lieten we het bedrijf groeien van 125 naar 450 wekelijkse klanten, brachten het weer in de positieve cijfers en in een opwaartse spiraal. Dit is het proefbedrijf geworden voor onze adviestak. Tijdens ons advieswerk merken we op dat (voornamelijk klantgerichte) paardenhouderijen onnodig veel tijd in hun administratie steken en/of dat ze vaak geen accuraat overzicht hebben van alles wat er gebeurt op hun erf. Dit probleem hebben we ondervangen met de oprichting van HTP, een softwarebedrijf voor hippische bedrijven.  In de software HTP (Hippisch Totaal Pakket) zit al onze kennis en ervaring over het runnen van een hippisch bedrijf. We ondersteunen de ondernemer niet alleen met de implementatie ervan maar ook delen wij met hem of haar onze kennis over het zo efficiënt mogelijk inrichten van de boekhouding, het maken van een zo optimaal mogelijke abonnementenstructuur, het stellen van de juiste voorwaarden en tarieven. Alles ten behoeve van het gemak van de ondernemer en een zo optimaal mogelijk rendement van zijn/haar bedrijf.”

 

Welke ontbrekende schakel voegt jullie eigen software toe aan de optimalisatie van jullie klanten?
“Wij zijn geen computermensen en programmeurs, maar wel hippische ondernemers die weten waar andere maneges en pensionstallen tegenaan lopen in het bijhouden van de administratie en doen van de boekhouding. Die hoeveelheid werk belemmert veel bedrijven om te groeien of te optimaliseren. Daarom zijn we aan de slag gegaan met het ontwikkelen van software waarbij ondernemers altijd in de cloud bij hun administratie en planning kunnen. Vaak hebben zij een hele boekenkast nodig om alles goed bij te houden. De bezettingsgraad van de lessen, loopuren van de paarden, vorderingen en noem het maar op. Dat wordt niet altijd gedaan waardoor managementinformatie ontbreekt en er eerder gaten vallen in de facturatie bij spontaan afgesproken lessen of activiteiten. In onze software maak je de planning van activiteiten die automatisch naar boven komen in je facturatie. Deze facturen kan je bovendien via een koppeling makkelijk met Ideal laten betalen of je kan gaan werken met automatische incasso, waardoor je als ondernemer zelf kan bepalen wanneer je inkomsten binnenkomen. Je hebt dus altijd inzicht in het bedrijf, waarmee je het ook beter aan kan sturen doordat je direct ziet waar de groeimogelijkheden zitten en de gaten in de planning. De software is trouwens ook gekoppeld aan onze Ruiter app. Dit is een app voor de ruiters van de klant en is helemaal in de huisstijl van hun paardenbedrijf. Ruiters kunnen zo hun lessen reserveren, afzeggen, zien op welk paard ze staan ingedeeld en hun abonnement inzien. Hierdoor hoeven ze niet meer te bellen met de manege en verloopt alles geautomatiseerd. Daarnaast is onze software makkelijk te koppelen met boekhoudpakketten, de kassa en is het ook gekoppeld aan het systeem van RVO. Nieuw is dat we een koppeling hebben met de mestverwerker AMCO, waardoor de klanten van beide bedrijven de mestboekhouding kunnen automatiseren. We zijn voortdurend aan het door ontwikkelen vanuit de punten die uit onze eigen manege naar voren komen.”

 

Hoe vinden klanten jullie?
“We zijn online best actief op onze website en social media, maar bij dit soort diensten is het vertrouwen in ons een enorm belangrijke stap om de samenwerking aan te gaan. Daarom werkt mond-tot-mondreclame nog steeds het beste en proberen we veel ondernemers te spreken op bijeenkomsten om ze kennis met ons te laten maken.”

 

Wat zijn de uitdagingen in jullie branche?
“Bij manege en pensionstallen is het altijd al zo dat de marges klein zijn maar deze staan nu alleen nog maar meer onder druk door onder andere de stijgende kosten van paarden, verzekeringen en personeel. De enige manier om daar het hoofd aan te bieden is door de prijzen te verhogen, maar dat kan alleen als de kwaliteit die je biedt past bij deze prijs. Omdat sommige bedrijven vinden dat hun dienst/product niet meer waard is verhogen ze bewust of onbewust hun prijzen niet. Dat is zonde, want deze uitdaging is niet tijdelijk. Met ons advies- en softwarebedrijf bieden we oplossingen.  Onze software zorgt voor minder administratieve rompslomp en meer overzicht, maar maakt tevens duidelijk waar de kansen liggen om met dezelfde kosten meer omzet te halen. De ervaring leert dat de lesomzet stijgt doordat klanten zelf lessen kunnen reserveren via de Ruiter app. Daarbovenop komt nog de professionele uitstraling die een eigen app geeft aan je paardenhouderij.”

 

Wat zijn jullie toekomstplannen?
“Wij willen dat de ondernemers die met ons werken dankzij onze software en adviezen hun kansen zo optimaal mogelijk kunnen benutten en zo naar hun doel kunnen groeien. Ons streven is dat iedere gebruiker zo enthousiast is over onze software dat ze het doorvertellen aan collega’s, waardoor we een nog grotere community opbouwen. Hoe meer gebruikers, hoe meer we kunnen investeren in het doorontwikkelen van de software. Er zijn nog zo veel meer kansen om op dit vlak te verbeteren, maar het aantal gebruikers bepaalt onze snelheid van verder ontwikkelen.”

 

 Tips voor andere ondernemers:
“Wanneer de verschillen tussen de omzet en de kosten zo klein zijn, dan moet je als bedrijf alle knoppen waar je aan kunt draaien onder controle hebben om te zorgen voor een optimaal rendement. Als je niet automatiseert en niet alles overzichtelijk en inzichtelijk brengt dan zal je nooit een maximale opbrengst krijgen. En dat is super belangrijk als je als bedrijf bij de tijd wilt blijven, als ondernemer naast je werk ook nog wat tijd voor jezelf wilt hebben en als je ooit je bedrijf wilt verkopen, bijvoorbeeld ten behoeve van je pensioen.

 

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Kijkje in de keuken bij: PPHO/HTP

Abonneer je op het vakblad

De Hippische Ondernemer

Een exclusief aanbod van informatie, kennis en nieuws, speciaal voor jou als hippische ondernemer. Lees unieke content die online niet beschikbaar is, maar enkel in het magazine te lezen is.

 

Ontvang 6 x per jaar het vakblad
De Hippische Ondernemer op de deurmat! 

Abonneer je op het vakblad

De Hippische Ondernemer

Een exclusief aanbod van informatie, kennis en nieuws, speciaal voor jou als hippische ondernemer. Lees unieke content die online niet beschikbaar is, maar enkel in het magazine te lezen is.

 

Ontvang 6 x per jaar het vakblad
De Hippische Ondernemer op de deurmat!