In de rubriek Kijkje in de keuken spreken we met bedrijven uit de hippische sector over hun werk, visie en uitdagingen. Deze keer zijn we in gesprek met Gijs la Vergé, kantoordirecteur van Quintes. Het bedrijf is gespecialiseerd in verzekeringen voor hippische en agrarische ondernemers. Wat drijft hen en wat zijn de risico’s waar je als ondernemer op moet letten?
Hoe is het bedrijf ontstaan?
“Quintes is een verzekeringsadviseur, actief in zowel de zakelijke als particuliere markt. In 2012 zijn we begonnen en inmiddels uitgegroeid tot 800 medewerkers en verschillende vestigingen verspreid over het land. Binnen Quintes is Quintes Finagri het label dat zich richt op ondernemers in het buitengebied, met een sterke focus op de hippische en agrarische sector. Zo heeft Quintes Finagri vorig jaar de hippische portefeuille van AON overgenomen en sinds 1 april 2025 maakt ook Equine Risk deel uit van Quintes Finagri. Met de overname van Equine Risk groeien we verder in de hippische markt. Het team sluit perfect aan bij onze ambitie: ondernemers helpen met goed advies en maatwerkoplossingen.”
Hoe onderscheiden jullie je van andere verzekeringsadviseurs?
“Dit is een sector die een duidelijke behoefte aan gespecialiseerd advies. Zeker bij bedrijven waar lessen worden gegeven, of met grotere opstallen, zien we risico’s waar ondernemers zich niet altijd bewust van zijn. Wij helpen hen om die risico’s te herkennen én er goed op in te spelen, bijvoorbeeld met de juiste verzekeringen, maar ook met preventiemaatregelen. Advies is echt onze kracht. We beginnen altijd met een goede inventarisatie: wat gebeurt er op het bedrijf, welke risico’s zijn er? Pas daarna kijken we welke verzekeraar het beste past. Zo krijg je als ondernemer echt een oplossing op maat. De aansprakelijkheidsverzekering is misschien wel de belangrijkste in de sector. Vooral als er les wordt gegeven. Maar ook de opstallen, machines, zonnepanelen – alles moet goed in kaart worden gebracht.”
Hoe komen jullie klanten terecht bij Quintes?
“Vooral door ons eigen netwerk en de mond-tot-mondreclame. Daarnaast kijken we voortdurend met ons marketingteam welke campagnes we inzetten om in contact te kunnen blijven met onze klanten. Maar ze moeten zich niet alleen bewust worden van ons bestaan, maar ook van alle risico’s als ondernemer. Daarom zullen we ook vooral inzetten op bewustwording door lezingen over de risico’s in de hippische sector. Dat levert vaak waardevolle eye-openers op.”
Wat zijn de uitdagingen in jullie sector?
“Uiteindelijk gaat het om het afdekken van risico’s, maar ook om een stukje risicobeleving en preventie. We wijzen ondernemers bijvoorbeeld op elektrakeuringen, veiligheid van machines, en goed geïnstrueerd personeel. Zo kun je veel ellende voorkomen – en voorkom je ook dat een verzekeraar achteraf zegt: dit is niet verzekerd. Dat kan zijn bij aansprakelijkheidsrisico als je bijvoorbeeld niet in het bezit bent van de juiste papieren, maar ook voor zonnepanelen die om specifieke keuringen vragen. Dat moet goed op orde zijn om verzekerbaarheid te garanderen.
Het gaat dus niet alleen om het verkopen en afsluiten van een verzekeringspolis, maar ook om een stukje bewustwording creëren bij de ondernemer. Welke risico’s doen zich voor en hoe kun je die zelf zo veel mogelijk beperken. De ene ondernemer is daar al veel bewuster mee bezig dan de ander. Maar het is dus aan ons de taak om te voorkomen dat die situatie op voorhand ontstaat. Dat is een belangrijkpunt waar wij ons als tussenpersoon in willen onderscheiden, omdat wij de markt kennen en weten wat er in de polis staat.”
Wat zijn jullie toekomstplannen?
“Groei is nog steeds een belangrijk thema. We willen onze positie in de hippische sector verder versterken. Dat doen we zowel autonoom als door gerichte overnames en daarnaast zijn we gesprekspartner van een aantal brancheverenigingen en gespecialiseerde bedrijven in de hippische sector.”
Wat is jouw ultieme tip voor andere ondernemers?
“Als ondernemer moet je vooral blijven ondernemen want daar ben je goed in, maar blijf je wel bewust van wat er op je bedrijf kan voordoen en ga daar bewust en realistisch mee om.”
Voor meer informatie over Quintes, bezoek www.quintesfinagri.nl