fbpx

Kijkje in de keuken: Equilin

Het merk Equilin staat bekend om ‘Het Nieuwe Voeren’ en daaromheen is het hele bedrijf van Annette van Weezel Errens gebouwd. Deze pionier heeft veel onderzoek gedaan om paardenvoeding en supplementen op te zetten die teruggaan naar de natuurlijke voerbehoefte van het paard. In dit artikel vertelt ze haar ondernemersverhaal.

 

Je bent opgeleid als dierenarts, waarom koos je ervoor om de paardenvoeding in te gaan?

“Ik ben inderdaad opgeleid als dierenarts, maar heb destijds een vrije studierichting gekozen. Ik studeerde af op het onderwerp doping. In dat hele opleidingsproces kwam ik er steeds meer achter dat het aantal middelen van de dierenarts best beperkt is. Je leerde ook niet echt over andere manieren, die er zeker wel zijn. Een goede diagnose blijft de basis van een behandeling, maar ik ontdekte dat er in de voeding van het paard zo veel misgaat. Ik heb ervaren dat goed voeren en minder stress heel veel problemen deden verdwijnen. Waardoor ik zelf dingen ging ontwikkelen. Vijftien jaar geleden waren dit soort producten er nog niet en zeker ook geen balancers. Ik ben dus hoogwaardige producten gaan maken vanuit een andere mindset dan andere paardenvoeders. Die mindset van anders omgaan met is ook altijd een rode draad in het bedrijf geweest. Het dier is altijd maar ondergeschikt aan ons. Gelukkig vinden we dat in de Europese resoluties niet meer, maar voordat dat in de praktijk is gebracht zijn we zo tientallen jaren verder. We moeten anders omgaan met dieren als we willen dat de volgende generaties hier ook plezier van hebben. We putten de wereld uit met onze industrieën en paarden houden is ook een industrie. Daarmee moeten we ons dus veel meer bezighouden met duurzaamheid, de natuur en milieubelasting, ook in de paardenhouderij.”

 

Hoe vinden klanten jullie?

“Equilin is geen product wat grote massa’s produceert. Het individuele dier waar ik het om heb ontwikkeld, dat blijft. En mijn klanten komen meestal bij mij terecht omdat ze ergens een probleem of ongemak ervaren. Dat advies geven vind ik enorm leuk om te doen, maar dat maakt het wel een ander soort bedrijf, geen dozenschuivers. Ik ben een pionier en vind het leuk om dingen op te lossen en daarmee bezig te zijn. Dat is de belangrijkste pijler binnen het merk: paarden helpen en daarmee hun eigenaar. In deze branche wordt er veel aandacht aan marketing besteed. Heeft je paard dit? Dan moet je dit potje voeren. Zo werkt het echter niet volgens mij. Ik kijk naar de voorgeschiedenis en bijvoorbeeld hoe het met de maag is gesteld en met alle andere factoren rond het paard. Kortom de hele puzzel, zodat we in een paar weken een volgende stap kunnen maken. Dat is heel individueel werken en daarom lastig te vermarkten. Om mensen meer bewustzijn en kennis te geven heb ik een boek geschreven, ‘Het Nieuwe Voeren’, en heb ik ook een online module hiervan gemaakt. Daarin krijg je handvaten van punten die je moet controleren, bijvoorbeeld het gebit maar ook het management rond het paard. Je kan ook je eigen ruwvoeranalyse uploaden waarna je kan uitrekenen wat je nog bij moet voeren. Die ruwvoerscans zijn leuk en nuttig en geven antwoord op de vraag of het ruwvoer geschikt is voor je paard. Equilin is een goed verhaal en product, maar mist zijn kracht als er geen goede uitleg bij zit en dat vind ik soms lastig om los te laten. Gelukkig heb ik de verkoop en distributie nu wel los kunnen laten waardoor ik me kan focussen op het helpen van paarden.”

 

Hoe ziet een werkweek eruit?

“Ik heb nu wat personeel aangenomen dus momenteel ben ik veel aan het regelen en inwerken, maar normaal ben ik één dag in de week in de fabriek om dingen af te stemmen. Adviezen geef ik vooral vanachter de telefoon of de computer. Soms bij een hele interessante kwestie of wanneer het meerdere paarden betreft doe ik wel eens een stalbezoek, maar dat kost veel tijd en die is schaars. Uit de symptomen en het huidige rantsoen, liefst met analyse, kan ik al veel informatie halen. Daarnaast ben ik nu druk met het uitbouwen van het verkoopkanaal en doen we een proef met Bo van Kasbergen. Daar gaan we kijken of we data uit het rantsoen kunnen halen, maar dat onderzoek zit nog echt in de ontwikkelfase.”

 

Wat zijn de uitdagingen binnen de branche?

“De uitdaging is om het verhaal goed over te brengen zodat iedereen het begrijpt. Voeren is meer dan alleen voeren. De gezondheid begint van binnenuit, dus het hele plaatje moet je in beeld krijgen om iets vanuit de voeding te kunnen bewerkstelligen. Want als een paard te veel stress heeft dan kan hij minder goed verteren. De grootste uitdaging daarbij is het bewustzijn. Er worden al snel supplementen bij gepakt, maar dat kost veel en het is de vraag of een paard dat echt nodig heeft. En zelfs als het niks doet dan is het nog steeds belastend voor het lichaam. Eigenaren moeten zich realiseren dat het welzijn en de ontspanning van het paard een rode draad moet vormen in het leven van het paard. Een paard moet aan zijn natuurlijke behoefte kunnen voldoen, iets wat voor elke viervoeter net even anders kan zijn. Maar de basis is altijd ontspanning, zo min mogelijk stress en een goede (darm)gezondheid. Dat is de relatie tussen voeding en welzijn. Niet alleen mijn producten kunnen het paard helpen, maar het gaat om het totaalplaatje voor het optimale resultaat.”

 

Wat brengt de toekomst voor Equilin?

“Ik wil heel graag naar het buitenland met mijn merk. De eerste stappen worden al gezet door het boek en de cursus ook in het Engels te vertalen. Dan kan ik het verhaal van ´Het Nieuwe Voeren´ wereldwijd delen. Garvo, de producent van mijn merk, heeft al veel ervaring op het gebied van internationale verkoop, dus die uitdaging gaan we samen aan. En als dat loopt dan zou het ook mijn droom zijn om uit te breiden naar andere diersoorten. Met mijn product kan ik bijdragen aan kringlooplandbouw en uiteraard is de darmgezondheid en algemene gezondheid voor ieder dier belangrijk.”

 

Tips voor andere ondernemers:

“De administratie automatiseren, dat scheelt je zo veel werk en daar heb je mooie programma’s voor waarmee je het overzicht houdt. Zeker in het begin toen ik nog heel erg aan het pionieren was, was het lastig om inzicht te krijgen of de dingen iets opleverden of alleen maar geld en tijd kostten. Ik ben acht jaar bezig geweest met onderzoeken en kijken naar wat er gebeurde in het paard en met allerlei voedingsstoffen. Ik wilde het eerst zelf snappen voordat ik het los zou laten. Je betaalt als pionier veel leergeld, maar de visie die ik nu heb, die staat en is iets waar inmiddels ook veel anderen gebruik van maken. Dat is alleen maar leuk en inspirerend. Het zit ook niet in mijn karakter dat ik er per se heel rijk van wil worden. Het gaat mij erom dat het lukt en dat ik iets positiefs kan bijdragen aan het leven van het paard. Maar daarvoor is het wel belangrijk om je cijfers goed op orde te hebben.”

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.