fbpx

Kijkje in de keuken: Noordman Adviesgroep

Het werk bij een adviesbureau is volgens Jan Noordman zeker niet saai, en daarnaast ook heel belangrijk. Bedrijven adviseren over verzekeringen, pensioenen, hypotheken of financieringen en daarbij de lijntjes kort houden is een heel belangrijk punt voor Noordman Adviesgroep. 

 

Hoe is het bedrijf ontstaan?

Zeven jaar geleden richtte Jan Noordman zijn bedrijf Noordman Adviesgroep op. “Ik merkte bij mijn vorige baan dat er voor ondernemers een steeds groter wordende behoefte is aan het hebben van een tussenpersoon. Als ondernemer wil je een verzekering die bij jou aansluit, zodat alles zo goed mogelijk is geregeld. Wanneer je een bedrijf hebt wil je dat je verzekering op jouw situatie aansluit. Daarom gaan wij met onze klant in gesprek en adviseren we op basis daarvan wat het beste bij hen past. Wij geven veel aandacht aan onze klanten en zijn altijd bereikbaar om een onafhankelijk advies te geven, dat is iets wat ze vaak heel fijn vinden. Ze kunnen bij ons niet alleen terecht voor verzekeringen maar ook voor pensioenen, hypotheken en bedrijfsfinancieringen. Zo hebben wij alles onder een dak.”

 

Als adviesbureau kan je je richten op een brede doelgroep, hoe zijn jullie in de paardensector terechtgekomen?

“Bij mijn vorige werknemer werkte ik al in de hippische tak en dat heb ik altijd heel leuk gevonden. Ik heb veel mensen in mijn directe omgeving met paarden en we hebben zelf een aantal pony’s aan huis staan. Het is een complexe branche die je zeker aan moet spreken. En daarom is het ook niet voor elk adviesbureau weggelegd. De klant vindt het vaak toch fijner om iemand te spreken die kennis heeft van de branche.”

 

Wat zijn de trends en ontwikkelingen binnen jullie werk?

“Iets waar wij op dit moment druk mee zijn is de brandveiligheid. Het is belangrijk om de elektra goed te blijven controleren en om te voldoen aan de normen. Op dit gebied blijven vaak nog wel wat steken liggen, maar het is juist van groot belang. Je hebt als staleigenaar veel verantwoordelijkheid voor dieren en mensen, maar ook over eigendommen. De schades kunnen heel hoog oplopen wanneer je hierin niet je verantwoordelijkheid neemt. Maar ook het verzekeren en financieren van zonnepanelen is iets wat wekelijks voorbijkomt.”

 

Wat zijn de uitdagingen binnen deze branche?

Iedere ondernemer loopt af en toe tegen uitdagingen aan, voor Jan zijn dat bedrijven die niet willen veranderen. “De grootste uitdagingen zijn bedrijven die iets al jaren op een bepaalde manier doen. Er plakken steeds meer regels aan verzekeringen en daardoor moeten bedrijven blijven vernieuwen. Wanneer je dit niet zou doen, wordt het in sommige gevallen zelfs lastig om er een af te sluiten. Wat in dit soort gevallen voor ons het beste werkt is om altijd eerlijk te zijn. We willen er niet omheen draaien, daar hebben wij en de klant niks aan.”

 

Wat maakt deze sector de leukste om in te werken?

“Veel mensen denken dat wij saai werk hebben, maar dat is totaal niet zo. Ons werk is juist heel divers. We adviseren bijvoorbeeld veel nieuwe ondernemers, maar ook bestaande bedrijven die benieuwd zijn of ze nog wel aan de juiste eisen voldoen en of hun huidige verzekering nog wel het beste bij ze past. Daarnaast komen onze klanten natuurlijk ook naar ons toe wanneer er iets mis is gegaan, zoals schade of een ongeval en dit lossen we dan op de best mogelijke manier op. Verder zijn wij een van de weinige adviesbureaus die zich focussen op de paardenbranche, dat is iets waar we heel trots op zijn.”

 

Wat zijn jullie doelen voor de toekomst?

“Noordman Adviesgroep bestaat pas zeven jaar en tot nu toe is er ieder jaar wel een werknemer bijgekomen, dit is voor mij een mooie stijgende lijn. Een van onze unieke eigenschappen is dat iedereen binnen ons bedrijf de klanten kent en dat zij de betrokkenheid voelen. Zo neem ik bijvoorbeeld ook wel eens collega’s van de binnendienst mee naar klanten. Zij zijn op de achtergrond veel aan het werk voor deze klanten en door ze mee te nemen kunnen ze zich beter inleven in de persoonlijke situatie. Daarnaast zijn onze klanten ook onze visitekaartjes. Mond-tot-mondreclame is een van de belangrijkste bronnen voor het genereren van nieuwe klanten. En dit werkt alleen als onze klanten tevreden zijn!”

 

Welke tip wil je meegeven aan andere ondernemers?

“Als ik binnen het ondernemen iets heb geleerd de afgelopen jaren, dan is het dat als je iets graag wilt, je het meteen moet doen. Vaak denken mensen, waaronder ikzelf, ah joh dat komt wel of dat ga ik morgen wel doen. Zo blijf je het uitstellen en komt het er uiteindelijk nooit van. Ik heb geleerd dat ik zulke dingen meteen op moet pakken en er een begin mee moet maken, want druk heb je het altijd en de juiste tijd die komt nooit.”

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.