Kijkje in de keuken: Ruiterstad

Als je Yvonne van Velzen tijdens haar opleiding vroeg wat ze later zou doen, dan had het scenario van een eigen ruitersportzaak daar niet tussen gestaan. Zoals met veel dingen in haar leven is ze in de branche gerold en heeft ze een bestaande winkel nieuw leven ingeblazen. Iets wat een enorm succes bleek te worden.

Wat sprak je zo aan, aan de ruitersportbranche?
“Ik ben altijd overal via via ingerold, ook hiermee. Al betekent dat niet dat ik er niet hard voor hoefde te werken, zowel tijdens als na mijn opleiding heb ik altijd veel energie gestoken in het netwerken. Voordat ik Ruiterstad overnam was ik bedrijfsleider bij de Eindhovense Manege. Ik speelde al langer met het idee dat ik wilde ondernemen, maar toen ik hoorde dat Ruiterstad te koop kwam, is niet gelijk het balletje gaan rollen. Ik tipte eerst een kennis, maar toen dat niks werd ben ik zelf in het diepe gesprongen. Als opleiding heb ik de paardenhouderij-richting van de HAS gevolgd en dat bleek een handige vooropleiding op economisch vlak en wat contacten betreft. Ik heb ook wel overwogen om een manege over te nemen, maar dit voelde voor mij laagdrempeliger om te gaan ondernemen. Ik was bang dat ik de paarden zou missen, maar je hebt zoveel contact met ruiters dat je juist heel betrokken bent bij de sport. In 2014 nam ik Ruiterstad over van de vorige eigenaar. Het was een slechte start, waardoor ik de winkel opnieuw moest opbouwen en dat betekende de eerste drie jaar keihard werken. Mijn motto is nooit opgeven, dus ik ging er helemaal voor en dat betaalt zich nu uit.”

Hoe vinden klanten jullie?
“Ik vind marketing en communicatie heel erg leuk en heb mezelf hier enorm in verdiept. Ik heb de doelgroep opnieuw weten te bereiken, bekend gemaakt met Ruiterstad, nieuwe merken toegevoegd en ervoor gezorgd dat de service echt goed is. Goede spullen en een fijne service zijn de belangrijkste punten om een winkel tot een succes te maken. Naast een goed team waar je op kan vertrouwen en dat de klanten goed kan adviseren. Mede daarom hebben we geen heel jong team. In de eerste jaren was ik voornamelijk veel bezig met posten op Facebook. Op een moment deden een winactie waarbij je een Samshield helm kon winnen. Ik wilde er graag duizend nieuwe volgers bij om over de tienduizend te komen, maar binnen twaalf uur was ik daar al ver overheen en had het bericht meer dan een half miljoen mensen bereikt. Dat was dus een enorm succes en later ben ik ook met Instagram aan de slag gegaan. Daar zijn goede foto’s heel belangrijk, dus zijn we steeds meer eigen content gaan maken en delen we in de stories veel spontane dingen bijvoorbeeld over de ‘stalkatten’ die in de winkel rondlopen. In alle content probeer ik om eenheid te creëren, zodat we een eigen uitstraling hebben waar je ons aan kan herkennen. Daarnaast hebben we ook nog een magazine en proberen we één keer per week een nieuwsbrief rond te mailen met informatie over nieuwe producten of evenementen. Die evenementen werken ook hard mee voor onze marketing. Twee keer per jaar organiseren we die en daardoor komen er aanzienlijk meer mensen naar de winkel. Laatst hebben we ook een live Instagram sale gedaan. Een uitprobeersel wat we goed hebben gepromoot en wat een enorm succes was en dus voor herhaling vatbaar. Ik ben elke keer weer op zoek naar nieuwe manieren om mensen te bereiken en iets verrassends te doen.”

Hoe ziet een werkweek eruit?
“Zoals bij elke ondernemer denk ik, heel wisselend. Ik probeer vijf dagen per week in de winkel te zijn. In de ochtend beginnen we vaak met het inpakken van de bestellingen uit de webshop. De helft van de dag zit ik vervolgens achter de computer voor de administratie en marketing, maar daarnaast vind ik het nog altijd enorm leuk en belangrijk om klanten te helpen. Door in de winkel te staan blijf je verbonden.”

Wat zijn de uitdagingen binnen de branche?
“Dat vind ik de inkoop. Deze moet je een half jaar van tevoren doen, dus dat betekent goed inschatten wat klanten leuk vinden en hoe de wereld er op dat moment uitziet. Het blijft een uitdaging om een goed assortiment samen te stellen. Meestal lukt dat wel en daar moet je ook creatief in blijven. Een aantal jaar geleden waren wij als tweede winkel in Nederland Equestrian Stockholm gaan verkopen wat toen precies een hype werd. We waren net op tijd ingestapt en dat bracht veel goede verkopen. Nu merk je wel dat er veel meer winkels zijn die het in hun assortiment hebben. Je moet telkens op zoek naar nieuwe kansen en merken om de klanten mee te verrassen. Daarnaast zijn de verkopen ook weersafhankelijk. Afgelopen winter was het niet extreem koud, wat je merkt in de winterverkoop. Alle oude collecties hangen we in de outlethoek. Nu hangt bijvoorbeeld de zomercollectie voorin. In september krijgen we de wintercollectie binnen en dan verplaatst de zomer naar de outlet. Een enkele keer blijven er wel eens een paar items hangen, maar het meeste wordt wel binnen een jaar verkocht. Alles wat we met 50% verkopen, daar verdienen we niks meer aan, maar door dit te doen hebben we wel weer ruimte voor iets nieuws.”

Wat brengt de toekomst Ruiterstad?
“Ik wil Ruiterstad nog verder laten groeien. Zowel de winkel als de webshop. Dat kan betekenen dat we uit ons jasje en dus pand groeien en op zoek moeten naar een andere locatie, maar de uitdaging moet er wel in blijven zitten wat mij betreft. We hebben al een grote winkel, maar ik zie nog steeds potentie om te groeien. Daarnaast is dierenwelzijn belangrijk en wordt dat steeds belangrijker. De consument wordt ook wijzer, dus daar moeten wij in mee. Materialen en producten zullen dus in de toekomst nog verder gaan ontwikkelen richting gemak en comfort.”

Tips voor andere ondernemers:
“Wat mij veel heeft gebracht is het volhouden. Niet opgeven en echt ergens voor gaan. De aanhouder wint. De kracht van onze winkel is dat we heel service- en klantgericht zijn. Wij helpen mensen zoals ik zelf ook graag geholpen zou worden. Verplaatst je in de klant en ga eens in zijn schoenen staan. Daarom zeggen wij op vragen nooit direct ‘nee’, maar gaan we eerst uitzoeken wat mogelijk is. We willen graag iets extra’s doen voor de klant en dat wordt gewaardeerd. Daarnaast blijft het belangrijk om klanten te bereiken, zodat ze je weten te vinden.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Vind je dit artikel interessant?

De Hippische Ondernemer deelt vaker dit soort artikelen. Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief, om op de hoogte te blijven. 1400+ ondernemers gingen je al voor!

Nieuwste berichten: