Lotje Schoots en Patrick Berends namen in 2020 een bestaande pensionstal over met voornamelijk klanten op recreatief niveau. Nu staat er een hyperprofessionele dressuurstal, een voorbeeld als het gaat om het paardenbedrijf voor de toekomst.
Lotje en Patrick begonnen hun bedrijf kleinschalig, in de privéstal van Lotjes ouders in Abcoude. Het was toen vooral het africhten van dressuurpaarden wat het stel deed, net als lesgeven. Door steeds meer aanvragen werd de accommodatie al snel te klein. De pensionstal in Houten die ze in 2020 overnamen was een buitenkans: tegen Utrecht aan, met een ruiterroute rondom de recreatieplas aan de overkant van de weg. En vooral met veel ruimte. Veel bestaande klanten bleven, sommige zochten een andere plek. Patrick Berends: ‘Wij zijn echt een sportstal. Niet iedereen heeft de ambitie om de wedstrijdsport in te gaan, maar bij ons is iedereen wel heel serieus met zijn paard bezig. Wij leveren alleen volpension omdat wij graag rust en regelmaat willen voor de paarden, en dat past niet iedereen. Het ging eigenlijk heel natuurlijk die overgang.’
Welzijn van de paarden ziet Patrick als absoluut startpunt van het bedrijf. Patrick: ‘Het management voor de paarden vinden wij het allerbelangrijkste. Dat nemen we ook door met de klanten. We willen de paarden bijvoorbeeld iedere dag naar buiten hebben, ze krijgen vier keer per dag ruwvoer, drie keer per dag krachtvoer, allemaal van goede kwaliteit. Al het personeel is uitstekend opgeleid, we werken nauw samen met de dierenarts en fysiotherapeut. Zo proberen we voor alle paarden het beste te doen.’
KANDIDAAT 2
Het niveau van de klanten gaat van B-dressuur tot aan de Grand-Prix. Gemene deler is dat ze vooruit willen, beter willen worden. Patrick: ‘Onze klanten willen leren, de sport bedrijven. Maar wel op een fijne manier. Ik spreek natuurlijk dagelijks onze klanten en wat je dan terugkrijgt is dat men hier klant is om het totaalplaatje. Dit is het soort bedrijf dat klaar is voor de toekomst, dit is waar we naartoe moeten met z’n allen. Ik durf best te zeggen dat we daarin vooroplopen. Dat is denk ik ook de reden dat we een wachtlijsten hebben. Terwijl we echt absoluut niet de goedkoopste zijn, we zitten in het hogere segment en daar hoort een prijs bij. Maar daar is veel behoefte aan. Mensen willen het beste voor hun paarden. En voor zichzelf.’
Wat opvalt als je over het bedrijf loopt is de gemeenschapszin, je krijgt de indruk dat iedereen zich hier eerder onderdeel of medewerker van het bedrijf voelt dan klant. Het blijkt uit kleine dingen: een ruiter staat te kijken bij de les van een ander en loopt uit zichzelf de bak in om mest op te ruimen, een ander
staat de complete spuitplaats aan te vegen. Momenteel wordt het bedrijf aan twee kanten ingesloten door kassen voor tuinbouw, aan de achterzijde van het bedrijf verandert dat binnenkort: de kassen zijn overgenomen van de buurman, binnenkort verdwijnen ze. Het levert drie hectare op voor extra weidegang en parkeermogelijkheden. En om kleinschalig te gaan fokken. Zo blijven Patrick en Lotje bouwen aan beter.
Website: https://www.hcgroenraven.nl/