fbpx

Van AVG naar ePrivacy Verordening

Van AVG naar ePrivacy Verordening - De Hippische Ondernemer

Sinds 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. De invoering van de AVG was voor veel bedrijven tijdrovend en ingewikkeld. Inmiddels zijn de meeste mensen aan de nieuwe situatie gewend. Er wordt echter meer nieuwe regelgeving verwacht: eind 2020 treedt de ePrivacy Verordening (ePV) in werking. Waar de AVG zich richt op alle vormen van verwerking van persoonsgegevens, richt de ePV zich specifiek op de verwerking van persoonsgegevens voor elektronische communicatiediensten.

 

 

Van richtlijn naar verordening

De ePV moet de ePrivacy Richtlijn uit 2002 gaan vervangen. De verandering van richtlijn naar verordening betekent dat deze regels rechtstreeks van toepassing zijn en over in Europa gelden. Momenteel hanteren de lidstaten nog verschillende regels op het gebied van e-mail, telemarketing en cookies. De nieuwe verordening is geen overbodige luxe, aangezien er de afgelopen 18 jaar veel gebeurd is in het digitale landschap.

 

 

 

Welke wijzigingen kan je verwachten?

1. Metadata worden beschermd
De ePrivacy Verordening beschermt niet alleen de inhoud van berichten, maar ook de metadata. Metadata beschrijven de karakteristieken van gegevens, bijvoorbeeld de naam en locatie van de auteur, datum van publicatie etc. Voor de verwerking van persoonsgegevens moet toestemming gevraagd worden aan de betrokken(en).

2. Online communicatie waar geen toestemming voor is gevraagd wordt verboden
In de Verordening is tevens geregeld dat online communicatie, waar de gebruiker geen toestemming voor heeft gegeven, verboden is. De gebruiker moet van te voren toestemming geven en moet te allen tijde de toestemming in kunnen trekken.

3. ‘Cookiewalls’ worden verboden
De ‘cookie-meldingen’ die in beeld verschijnen bij het eerste bezoek aan een website, zijn inmiddels de normaalste zaak van de wereld. De bestaande ‘cookiewalls’ die op veel websites worden gebruikt, worden verboden. Deze cookiewalls houden bezoekers tegen, die weigeren om de cookies te accepteren. Dit dwingt bedrijven om altijd twee versies van de website aan te bieden, waarvan er een ook goed functioneert zonder gebruik van cookies.

 

 

van AVG naar ePrivacy Verordening - De Hippische Ondernemer

 

4. Voor tracking cookies is toestemming vereist
Voor tracking cookies (die de bezoeker volgen) is toestemming vereist. Toestemming is niet langer vereist als de cookies alleen bedoeld zijn om de internetervaring van de consument te verbeteren.

5. De manier waarop toestemming kan worden gegeven voor cookies veranderd.
De Europese Commissie stelt voor dat browseraanbieders het toestemmingsproces voortaan faciliteren. Zij worden wettelijk verplicht om een functionaliteit in te bouwen, waarmee gebruikers via de browserinstellingen cookies kunnen toestaan of weigeren.

6. Het verzamelen van informatie via wifinetwerken wordt aan banden gelegd.
Het opslaan van informatie die verzameld wordt via wifinetwerken is alleen toegestaan voor zover dit noodzakelijk is voor het tot stand brengen van de connectie.

 

 

Als hippische ondernemer is het verstandig om uw huidige online communicatie aan de hand van de ePrivacy Verordening nog eens goed onder de loep te houden. Net als bij de invoering van de AVG, zal het doorvoeren van de ePrivacy Verordening extra werk opleveren. Gelukkig heeft u nog even de tijd hiervoor.

 

Bron: FNRS

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.