Visie op commerciële fokkerijkeuzes

Een bedrijf heeft als doel om winst te maken. Of dit nu door het verhandelen van paarden is, het geven van lessen of het fokken van paarden. Dit levert bedrijfsmatige fokkers regelmatig de gedachte op om hier commerciële keuzes te maken. Maar wat zijn commerciële keuzes nu eigenlijk? Wij spraken hengstenhouder Gertjan van Olst die zijn visie hierop geeft.

Nu ligt het bedrag waar een fokker blij mee is enorm uiteen voor de een of de ander.  Wil je met je fokkerij je brood verdienen, dan dien je kritisch naar de kosten te kijken. Het is immers niet alleen het dekgeld wat direct doorberekend moet worden naar de kostprijs van het veulen. Je hebt ook de kosten om de merrie elf maanden te voeren en onderhouden, de dierenartskosten enzovoorts.

Populaire hengsten
Als bedrijfsmatige fokker wil je de kostprijs van het veulen als minimum of bodemprijs aanhouden en daarboven wat meer berekenen om een buffer op te bouwen voor de keren dat er wel iets misgaat. Uiteraard bepaal je als verkoper zelf de prijs, maar aan de andere kant is een veulen waard wat de koper ervoor wil geven. Afgelopen jaren hebben we op verschillende veilingen gezien dat dit voor de ene afstamming meer is dan voor de andere. Er zijn nou eenmaal hengsten die populair zijn onder de kopers en fokkers kunnen sturen in het maken van commerciële hengstenkeuzes.

Korte versus lange termijn
Volgens Gertjan zijn er verschillende invalshoeken die je kan kiezen bij het maken van commerciële keuzes. “Op de korte termijn kan je gaan voor een aansprekend veilingveulen dat je daar duur kunt verkopen, maar bij ons speelt dat niet zo mee. Wij maken liever keuzes op de lange termijn. Natuurlijk hebben we graag aansprekende veulens, maar wat uiteindelijk nog belangrijker is voor ons is dat het een goed sportpaard is. We fokken en kopen ieder jaar veulens die ons aanstaan wat de afstamming, exterieur en beweging betreft en uiteraard zijn ook gezondheid en instelling van zowel vaders- als moederskant belangrijke zaken. Deze veulens fokken we op en als ze ruim twee jaar oud zijn dan bepalen we of we daar een verdienmodel in zien en of we ze willen aanhouden of niet.”

Jong of bewezen
Ook bij de keuze om met een bepaalde hengst te dekken kijkt Van Olst altijd naar de lange termijn. “Wij willen een goed sportpaard fokken waardoor het van groot belang is dat de hengst goed bij de merrie past. Als heel Nederland achter een bepaalde hengst aanloopt, betekent dat niet dat dit voor jouw merrie ook de juiste match is. Of die match een jonge of een bewezen hengst is, daar heb ik geen voorkeur voor. Ze hebben allebei zo hun voordelen in de markt voor dressuurpaarden. Goede bewezen hengsten liggen altijd goed in de markt. Zeker als je een lijntje op wilt zetten is het interessant om een merrieveulen van een bewezen vader te hebben. Het kan ook interessant zijn om van een jonge hengst een hengstveulen te hebben als hier nog weinig goedgekeurde zonen van rondlopen. Bij een jonge hengst kan de hoop voor de toekomst heel hoog zijn waardoor het een financieel succes kan worden. Hoop doet immers verkopen. Als ik met een jonge hengst dek, dan wil ik er in ieder geval wel van overtuigd zijn dat hij over talent beschikt. Daarnaast kijk je goed naar de achtergrond van zijn moederlijn en vader om een inschatting te maken hoe dit combineert. Ik koop en beoordeel al zo lang veulens dat ik inmiddels wel weet waar ik op moet letten. Zelf ga ik bij aankoop meestal op de eerste indruk en het gevoel af.”

Prestaties laten werken
Een van de hengsten die dit moment razend populair zijn, is Kjento die in eigendom is van Van Olst. “Deze hengst heeft dan ook het maximale gepresteerd van wat kan op die leeftijd en dat werkt zeker mee aan de populariteit. Het zou gek zijn als het andersom was. De kwaliteit van een hengst is belangrijk in de breedste zin, dus wat betreft beweging, mentaliteit, karakter en gezondheid. Ook het management en de prestaties hebben hun uitwerking. Ik juich het toe dat dressuurhengsten goed presteren in de sport. Dat deze goed presterende hengsten dan ook populair zijn bij de fokkers helpt ook de prestatiefokkerij vooruit. Van sport, komt sport.”

Natuurlijk is het niet voor elke fokker mogelijk om de paarden aan te houden tot een latere leeftijd, maar Van Olst is van mening dat bij de markt van de sportpaarden de kwaliteit de doorslaggevende factor is, afstamming komt hierbij op de tweede plaats. “Of dit paard nu is gefokt uit een populaire hengst of niet. Al heb je natuurlijk wel fans van bepaalde hengsten waardoor mensen per se een paard van een bepaalde vader willen hebben. Een bekende afstamming zowel vanuit de vader als de moeder kan voor meer commercie zorgen.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Vind je dit artikel interessant?

De Hippische Ondernemer deelt vaker dit soort artikelen. Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief, om op de hoogte te blijven. 1400+ ondernemers gingen je al voor!

Nieuwste berichten: