Wennen aan paardentransport na Brexit

De Brexit heeft  behoorlijk wat impact, vooral ook voor de in- en export van paarden, of dit nu tijdelijk of permanent is. We zijn inmiddels twee maanden verder en nemen met paardentransportbedrijf Gelissen de balans op.

Volgens Chantal Gelissen van het gelijknamige paardentransportbedrijf volgden het gedoe rondom de nieuwe coronavariant en de Brexit elkaar een beetje op. “Met de Brexit op komst was er in december in eerste instantie veel transport heen en weer, maar toen kwam de Britse coronavariant en stagneerde dat. Veel ruiters die van plan waren om van Engeland over te steken naar Spanje voor de Sunshine Tour besloten om daarom toch maar de Brexit af te wachten in de veronderstelling dat het wel mee zou vallen. Dat was echter niet het geval en veel van die ruiters hebben uiteindelijk een maand moeten wachten voordat ze het land uit mochten.”

Behoorlijk wat regelwerk

Vanaf 1 januari 2021 is Groot-Brittannië officieel geen EU meer en letterlijk een derde land net zoals bijvoorbeeld Amerika. “Omdat het zo dichtbij is en het al die jaren wel EU is geweest, is dat best raar en voor klanten moeilijk te begrijpen”, legt Gelissen uit. “Er komt nu behoorlijk wat bij kijken qua regelwerk. Je vervoert niet zomaar meer een paard naar Engeland van het ene op het andere moment. Als transporteur moet je een dubbele vergunning hebben, want naast een Europese vergunning hebben we nu ook een Engelse vergunning nodig en daarvoor heb je een Engelse vertegenwoordiger nodig. Ook moesten onze vrachtwagens een vergunning krijgen in Engeland en moesten ze leeg daarheen om te keuren, maar dit gebeurde ook andersom met Britse vrachtwagens die hier gekeurd moesten worden. Heel veel dingen waar niemand bij stilstond tot alle vergunningen vlak voor kerst bekend werden gemaakt.”

Drie weken niks geëxporteerd

Hoewel iedereen wist dat de Brexit eraan kwam was het voor paardentransportbedrijven dus tot rondom kerst onduidelijk hoe ze zich hier precies op voor moesten bereiden. “Tussen kerst en nieuwjaar hadden we inderdaad behoorlijk wat regelen en moesten de vrachtwagens daar gekeurd worden. Die afspraak heb je niet van de ene op de andere dag. Het begint nu langzaam weer op te komen, maar de eerste drie weken hebben we niks geëxporteerd. Daarnaast wilden de ferry’s de eerste veertien dagen ook eigenlijk geen paarden meenemen, omdat niemand wist hoe het zou gaan lopen. Inmiddels weten we dat wel, maar het blijft elke dag opnieuw bijleren. Denk aan paspoorten waarin de ouders van het paard niet bekend zijn. Deze paarden zijn nu veertig dagen in afwachting van goedkeuring om naar Engeland te gaan. Elke dag zijn er weer nieuwe dingen waar je tegenaan loopt.”

Vanuit Nederland goed te doen

Toch is Gelissen hoopvol, want transport vanuit Nederland naar Engeland is inmiddels goed te doen. “Het is niet zoals vroeger en je moet er beter op voorbereiden en over nadenken, maar er zijn echt wel mogelijkheden. Al kost dit natuurlijk wel meer geld door al het regelwerk. Maar als je een paard wilt exporteren dan kan dat op dit moment in drie werkdagen geregeld worden. Met de kopieën van het paspoort, adresgegevens en factuur hebben we het vrij snel geregeld. Die factuur is wel een belangrijk punt geworden en deze moet op tijd betaald zijn, want in Engeland moet nu btw betaald worden en anders wil de agent daar de invoer niet vrijgeven. Wanneer een paard maar tijdelijk op en neer gaat moet je nu echt kunnen aantonen dat het jouw paard is en dat het tijdelijk is. Er is een afspraak voor geen invoerheffing, maar btw moet wel afgedragen worden. Zeker voor particulieren die dit niet terug kunnen vragen is het hierdoor duurder geworden.”

Certificaten teruggestuurd

Wat de veterinaire keuringen betreft zitten er volgens Gelissen inderdaad wat meer eisen aan. “Maar de NVWA komt hier vrijwel dagelijks om te keuren, dus of je dan een paard meer of minder hebt maakt niet zoveel uit. Vandaar dat het veterinaire gedeelte hier snel geregeld wordt en weinig gedoe oplevert. De route van Engeland naar Europa is echter wel iets anders en levert meer problemen op. Groot-Brittannië heeft namelijk één exportcertificaat gemaakt, bestaande uit twintig pagina’s waar dertig stempels op staan. Veeartsen daar moeten al de regels doorstrepen die niet van toepassing zijn. De bloedtesten en het certificaat worden vervolgens naar de haven gestuurd en daar gecontroleerd. Vanaf het moment dat ze daar goedgekeurd worden, mogen ze pas vertrekken. Veel van die certificaten zijn echter niet goed en worden weer teruggestuurd. Tja, Engeland heeft deze keuze gemaakt en daar moeten we ons bij neerleggen. We doen ons best hier en het zal ook iets zijn waar we met z’n allen aan moeten gaan wennen.”

Vond je dit artikel interessant? Bekijk dan ook het artikel over embryotransplantatie en het voorkomen van schrale paardenweides.

Wil je tweemaandelijks op de hoogte gehouden worden over alles wat er in de hippische sector speelt? Sluit dan voor maar €44,50 per jaar (6 nummers) een abonnement af op de Hippische Ondernemer.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Vind je dit artikel interessant?

De Hippische Ondernemer deelt vaker dit soort artikelen. Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief, om op de hoogte te blijven. 1400+ ondernemers gingen je al voor!

Nieuwste berichten: