fbpx

Hoe gaat het nu met: Manege Middenhof

Alweer zes jaar geleden, in 2018 won Manege Middenhof in Maassluis de titel van Hippisch Ondernemer van het jaar. In dit artikel spreken we met eigenaar Rob van der Voort over zijn bedrijf en hoe zij de titel gewonnen hebben.

 

Hoe is het bedrijf ontstaan?

“In 1971 zijn twee van mijn broers en mijn vader gestart met het bedrijf. We waren in Maasdijk gevestigd maar zijn in 1977 verhuisd naar ons huidige adres in Maassluis. Mijn vader, een echte familieman, koesterde de wens om zijn gezin zoveel mogelijk bij elkaar te houden. Daarom is hij naast zijn werk in de vee- en vleeshandel begonnen met de manege. Om een manegebedrijf te kunnen runnen moest er op de nieuwe locatie veel gebouwd en verbouwd worden, zoals het toevoegen van extra stallen, een buitenrijbaan en een kantine. Om in de winter ook rijlessen te kunnen geven werd er ook een binnenrijbaan gebouwd.

 

Mijn vader is helaas ziek geworden en in 1993 overleden, sindsdien ben ik er in het bedrijf bij gekomen. In 2001 besloot ik om de manege volledig te gaan verbouwen. Alles werd vernieuwd: er kwam een grote binnenrijbaan aangelegd van twintig bij zestig meter, een dakterras met uitzicht op de buitenrijbanen en nieuwe stallen zodat we automatisch konden gaan uitmesten. Na de nieuwbouw beschikten we in totaal over 125 stallen, terwijl dit er voorheen 80 waren. Doordat we automatisch gingen uitmesten hoefden we geen extra personeel aan te nemen.”

 

Wat doen jullie precies?

“Wij zijn een manegebedrijf met vijftig eigen paarden en pony’s, waarmee we de manegelessen verzorgen. We verzorgen ponydressuur- en springlessen voor kinderen, paardendressuur- en springlessen voor volwassenen en geven les aan mensen met een verstandelijke beperking. Daarnaast hebben we zeventig stallen voor pensionpaarden. In de jaren na de nieuwbouw in 2001 zijn er ook nog verschillende paddocks, longeercirkels en twee grote springterreinen met een Agterberg bodem bij gekomen en is het gehele parkeerterrein geasfalteerd. Ook lopen er vanuit de manege ruiterpaden, waardoor we mooie buitenritten kunnen verzorgen in het naastgelegen natuurgebied.”

 

 

Waardoor zijn jullie Hippisch Ondernemer van het jaar geworden?

“Onze accommodatie beschikt onder andere over voldoende weilanden en over zo’n 10.000 m2 buitenpiste waar we mooie evenementen kunnen organiseren zoals Jumping Maassluis. In de periode van 2016 tot 2018 hebben we de laatste asbestdaken laten verwijderen en de daken voorzien van een nieuw dak. Alle stallen en rijhallen zijn daarna voorzien van ledverlichting van Rofianda Light Solutions. Nadat we een jaar gedraaid hadden met de ledlampen hebben we zonnepanelen geplaatst. Ook zijn we zo’n twintig jaar geleden de samenwerking aangegaan met de opleiding Paardenhouderij van het Lentiz College. Voor hun theorielessen maken zij gebruik van ons leslokaal en voor de praktijk van onze manegepaarden. De mogelijkheid tot het volgen van opleidingen binnen de sector was in die periode teruggelopen. Dit was voor de jury die aangesteld was om de Hippisch Ondernemer van het jaar te verkiezen een belangrijk onderdeel. Ook zullen de andere mogelijkheden voor het beoefenen van de paardensport op onze accommodatie bijgedragen hebben aan de uiteindelijke uitslag.”

 

Zijn er veranderingen geweest sinds jullie de titel hebben gewonnen?

“Omdat ik in 2016 flink ziek ben geweest probeer ik me momenteel met andere werkzaamheden bezig te houden en draai ik sinds vorig jaar minder mee in het bedrijf. Dat kan omdat mijn zoon vorig jaar bij ons is komen werken en hij het meeste van mijn werkzaamheden heeft overgenomen. Mijn dochter is ook bezig in de paarden, zij volgt momenteel de opleiding ‘Paardensport’. Daarnaast probeer ik ze de dagelijkse gang van zaken mee te geven en wat er van je gevraagd wordt op een dergelijk bedrijf. Uiteindelijk zal dit allemaal wel goed komen maar ik heb het wel enigszins onderschat. Er zijn in onze sector ook wel wat onzekerheden voor de toekomst. Zoals het stikstofprobleem of de politiek die vraagtekens zet bij het rijden van een paard. Dat zijn toch onderwerpen die je bezighouden en waarbij je je afvraagt hoe dit in de toekomst zal gaan.”

 

Wat zijn de plannen voor de toekomst?

“We hebben al veel boxen vergroot naar de nieuwste maatstaven, maar er moet nog een stal worden aangepakt. Deze is inmiddels veertig jaar oud, dus van de zomer gaan we hem volledig vernieuwen. Bij dergelijke grote investeringen moet je altijd rekening houden met verschillende aspecten. Ik ben wel van mening dat de grotere paarden ruimere boxen nodig hebben, maar om zoiets te realiseren zal ik ook mijn prijzen moeten verhogen, wat het voor mijn klanten weer duurder maakt. Bovendien hebben we de prijzen in de afgelopen jaren al steeds een beetje moeten opschroeven omdat voor ons ook alles duurder is geworden zoals de personeelskosten. Wat het ook wel lastiger maakt voor ons om te blijven vernieuwen, het moet namelijk wel betaalbaar blijven voor onze klanten.”

 

 

Verkiezing Hippische Ondernemer van het Jaar

Ben jij of ken jij een enthousiaste hippische ondernemer die een mooi bedrijf runt, meld jezelf of de ondernemer aan voor de verkiezing Hippische Ondernemer van het Jaar!  Klik hier voor meer informatie.

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.