fbpx

Kijkje in de keuken bij: paardenfysiotherapeut Francis Gommans

Paardenfysiotherapeut Francis Gommans vertelt alles over het reilen en zeilen van haar onderneming. Hoe is ze hier gekomen, hoe werft ze klanten, welke moeilijkheden komt ze tegen en wat is haar ultieme tip voor andere ondernemers?

 

 

Hoe werd je paardenfysiotherapeut?

“Eerst heb ik een vierjarige hbo-opleiding gevolgd tot humaan fysiotherapeut. In mijn tijd moest je nog minimaal één jaar werkervaring opdoen met mensen voordat je de post-hbo-opleiding tot dierenfysiotherapeut mocht volgen. De meeste basiskennis doe je op in de humane opleiding wat betreft spierfunctie, spieropbouw, weefsels en biomechanica. In de opleiding tot dierenfysiotherapeut verdiep je je in waarin een dier afwijkt van de mens en hoe je dit aanpakt. Na mijn afstuderen heb ik me aangesloten bij de NVFD, de vereniging voor dierfysiotherapeuten. Dat is niet verplicht, maar wanneer je praktiserend lid bent, ben je ook voor de verzekeringsmaatschappijen gekwalificeerd om behandelingen te doen die gedekt worden indien het dier hiervoor verzekerd is. Hiervoor moet je echter wel elk jaar een x aantal punten halen door cursussen, nascholingen en lezingen te volgen. Haal je binnen de registratieperiode van drie jaar je punten niet, dan lig je eruit. Ik ben vooral lid om mijn kwaliteit te waarborgen en daarnaast zijn de bijscholingen ook gewoon heel leuk en leerzaam. Je leert toch elke keer weer iets bij wat je vervolgens kan toepassen in de praktijk.”

 

 

 

Zo ziet een werkdag eruit

“Naast paarden behandel ik ook honden en soms een kat. En ben naast mijn eigen bedrijf in dierenfysiotherapie nog in dienst bij een praktijk waar ik mensen behandel. Sommige dierenfysiotherapeuten laten humane fysiotherapie helemaal vallen, maar ik vind het een leuke combinatie om zowel paard als ruiter te kunnen helpen. Soms is het ook gewoon nodig om ze allebei recht te maken om terugkerende problemen te voorkomen. Ongeveer een halve tot driekwart van de dag behandel ik paarden, waarvan een behandeling ongeveer een uur duurt. Ik probeer de dag verder op te vullen met mensen of honden, want een hele dag alleen maar paarden behandelen is wel heel erg zwaar voor mijn eigen rug en schouders. Daarom behandel ik er maximaal acht per dag. Al maak ik wel eens een uitzondering als ik verder moet rijden en meerdere paarden op een stal moet behandelen. Na een behandeling werk ik altijd een dossier bij, zodat ik achteraf kan terugzien wat er eerdere keren aan de hand is geweest.”

 

 

Klanten vinden mij

“Mijn klanten vinden mij. Alles komt via mond-tot-mondreclame of na een doorverwijzing door een dierenarts. Paarden met klachten als kreupelheid behandel ik eigenlijk alleen op aanbeveling van een dierenarts. Preventief behandel ik echter veel meer paarden om ze als sportbegeleiding los te houden of om kleine klachten zoals moeite met inbuigen naar links of rechts te verhelpen. Als mensen mij op een stal bezig zien en ze zien of horen dat het paard vervolgens enorm verbetert dan willen ze hun paard ook door mij laten checken en daardoor hoef ik weinig aan mijn marketing te doen. Paarden gaan enorm vooruit als ze fysiek veel beter in elkaar zitten en de resultaten van mijn werk en tevreden klanten zijn mijn promotie. Ik heb wel LinkedIn, Facebook en Instagram, maar doe er weinig mee. Mijn klanten des te meer, zij plaatsen spontaan enthousiaste berichtjes over mij op hun account en daardoor is het druk genoeg. Ik heb wel een enkele keer een advertentie laten plaatsen in een blad van een manege als sponsoring, maar dit heeft mij nooit echt iets opgeleverd. Wel zorg ik dat ik op Google vindbaar ben, zodat mensen mijn website vinden als ze in de omgeving naar een dierenfysiotherapeut zoeken.”

 

 

Rompslomp eromheen

“Vooral de dingen die je eromheen moet regelen vind ik lastig aan het ondernemen. Denk aan pensioen en een arbeidsongeschiktheid- en aansprakelijkheidsverzekering. Dat is best veel uitzoekwerk en ze maken het je niet gemakkelijk. Er is bijvoorbeeld maar één pensioenfonds dat dierenfysiotherapeuten accepteert, maar dat doen ze dan weer alleen voor mensen in loondienst. De aansprakelijkheid is echter nog moeilijker, want als je vraagt of je ook verzekerd bent voor een paard met hoge waarde dan krabbelen ze gelijk terug. Of ze dekken wel de behandelingen in Nederland, maar niet over de grens. Aangezien ik op de grens woon en ook veel in Duitsland en België behandel, is dat geen optie. Ook de administratie, zeker als je een keer iets inkoopt in Duitsland, is geen simpel klusje. En als klein bedrijf kan je hier gewoon niet veel geld aan uitgeven door het uit te besteden. Toch ligt mijn interesse hier niet en kost het uitzoeken daardoor veel meer tijd en moeite.”

 

 

Vrijheid

“Het leukste aan het ondernemen vind ik de vrijheid en het zelf inplannen van de agenda. Als ik ’s ochtends een privé-afspraak heb, dan plan ik daarna gewoon pas klanten in en werk ik bijvoorbeeld in de avond nog door. Ik wil altijd graag alles goed doen en bij het werken voor een baas moet je zowel de klanten als je baas tevreden houden. Nu hoef ik alleen mijn klanten blij te maken. Ik heb dus meer het gevoel dat ik het allemaal voor mezelf doe en niet omdat ik een ander moet pleasen. Daarnaast hoef je geen verantwoording af te leggen en dat vind ik wel prettig.”

 

 

Communicatie

“Mijn advies aan alle ondernemers: doe wat je leuk vindt! Dan word je daar vanzelf goed in en dat is je kracht. Daarnaast merk ik ook dat communicatie een hele belangrijke schakel is. Misschien nog wel belangrijker dan dat je altijd alles maar goed doet. Klanten hechten veel aan normen en waarden. Ben je altijd op tijd, reageer je snel, leg je duidelijk uit wat er aan de hand is en hoe je dat gaat behandelen; dat zijn dingen die klanten enorm waarderen. Dat zie ik om mij heen nog wel vaak misgaan en dat maakt dat mensen je niet snel meer aanbevelen. Net dat beetje extra leveren helpt ook. In mijn geval doe ik dat door ook te communiceren met andere mensen uit het team zoals een hoefsmid of zadelpasser als die kunnen bijdragen aan het oplossen van een probleem. Wanneer ik denk dat ik alleen iets niet optimaal kan oplossen dan betrek ik hier graag in overleg met de klant andere specialisten bij voor het optimale resultaat. En dat wordt gewaardeerd!”

 

Vond je dit artikel interessant? Lees dan ook het verhaal van een ondernemer die te maken heeft met de stikstofproblematiek of tips over het (ver)delen van een paard.

 

Wil je tweemaandelijks op de hoogte gehouden worden over alles wat er in de hippische sector speelt? Sluit dan voor maar €39,50 per jaar (6 nummers) een abonnement af op de Hippische Ondernemer.

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.