fbpx

Stijgende voerprijzen: niet te voorkomen

Als hippische ondernemers zien we alles om ons heen duurder worden. Waar al eerder de hoge aanschafprijzen voor paarden werden aangestipt, stijgen de prijzen voor het onderhoud – met name het voer – ook mee sinds de oorlog in Oekraïne. Wij spraken met drie producenten van gerenommeerde voermerken om te onderzoeken hoe zij met de prijzen omgaan.

Voor voermerken kan het bijna niet anders. De prijzen voor grondstoffen, transport en energie rijzen de pan uit. Er is dus geen ontkomen aan voor de producenten van Havens, Vente Paardenvoeding, Voermeesters, Masters en Subli om dit deels naar de klant door te berekenen.

 

Stijgende graanprijzen

Joris Kaanen van Havens legt uit dat het eerste punt ligt bij het feit dat Rusland en Oekraïne de grootste exporteurs zijn van granen en verantwoordelijk zijn voor 30% van alle wereldexport. “Door de oorlog ligt dit nu helemaal stil en dat zorgt ervoor dat de graanprijzen wereldwijd enorm zijn gestegen. Na de slechtere oogst van 2020/2021 is het graan al duurder geworden, maar de prijs is nu verdubbeld ten opzichte van een jaar geleden. Tegelijkertijd speelt ook mee dat de transportkosten enorm zijn gestegen. Niet alleen om de grondstoffen bij ons in de fabriek te krijgen, maar ook om het eindproduct vervolgens naar de klant te vervoeren.”

 

Stijgende transport- en energiekosten

Deze stijging in transportkosten is ook iets wat de andere merken zien en waar ze bij Vente Paardenvoeding heel bewust mee omgaan. Paul Vente: “We hebben klanten door het hele land, dus proberen de leveringen zo efficiënt mogelijk uit te rijden. Daarom steken we echt tijd in het maken van de routes. Als we vandaag met een halve vracht naar Amsterdam rijden en morgen met een halve naar Beverwijk moeten, dan proberen we deze te combineren om zo min mogelijk lege kilometers te hebben.” Ook de energie om de brokken of maisvlokken te maken is volgens Kaanen ongeveer drie keer zo hoog als het jaar ervoor. Iets wat Vente ook aanstipt. “Daar is moeilijk op te besparen, maar wij hebben wel het geluk dat we het groot in kunnen kopen met een aantal bedrijven.”

 

Leveringsproblemen

Johan Schuttert, die spreekt namens Voermeesters, Masters en Subli, vertelt verder dat ze dagelijks bezig zijn met de voorraden. “Tot nu toe hebben we nog geen leveringsproblemen, maar wat je hebt ingekocht wordt niet altijd geleverd. Voor ons is de leveringszekerheid naar onze klanten het belangrijkste. We hebben een redelijk grote opslag en op dit moment hebben we daar geen zorgen over wat betreft het paardenvoer. Daar sturen we ook op door tijdig grondstoffen te bestellen. Wil je een levering uit Amerika hebben dan ben je zo tien weken verder en daar moet je wel rekening mee houden. Op dit moment willen we daarnaast niet meer dan strikt noodzakelijk in de opslag hebben vanwege de hoge prijzen.” Door de schaarste stijgen de prijzen, maar Kaanen is nog niet bang voor een tekort. “Normaal krijgen we elk jaar een nieuwe oogst in de zomer, al hangt de opbrengst wel weer af van het weer. Als we een natte of droge zomer krijgen waardoor er minder graan wordt geproduceerd, dan kan het zomaar zijn dat er nog meer schaarste is en de prijzen nog meer oplopen. Ze zouden eigenlijk de Nederlandse boeren subsidie moeten geven om hier te produceren. Nu pas merken we hoe belangrijk voedsel is en hoe handig het is dat we dat dichtbij huis kunnen produceren.”

 

Niet alles doorbereken

Hoewel een aantal grondstofaanbieders bij Vente Paardenvoeding hebben aangegeven de komende drie maanden nog geen problemen te voorzien, baart het Vente wel zorgen. “We weten niet wanneer de oorlog afgelopen is. Ik verwacht dat de prijzen daarna gelijk zullen zakken, maar we zullen nog wel napijn krijgen voordat we op het oude niveau komen. In Oekraïne zullen immers de processen van het verbouwen van de gewassen weer opgestart moeten worden, iets wat nu (bijna) volledig stilligt. Granen zijn zeker te krijgen, maar het is lastig en de toekomst is onzeker. De prijsstijging door de schaarste is voor boeren leuk, maar voor de klanten niet. Wij berekenen lang niet alle extra kosten door, maar ook wij hebben de prijzen moeten verhogen. Onze grootste zorg is of dat de klant het nog op kan brengen. Niet alleen het voer wordt namelijk duurder, maar alles. Als reactie op de prijsstijgingen hebben we een zeer toegankelijke tool ontwikkeld die elk hippisch bedrijf laat zien hoe ze presteren en wat de mogelijkheden zijn om het rendement te verbeteren. Is het straks nog mogelijk voor sommige mensen om paard te blijven rijden en voor manegebedrijven om hun bedrijf rendabel te houden?”

 

Niet hamsteren

Een vraag waar Kaanen zich ook druk om maakt. “De meeste mensen zijn thuis al meer geld kwijt aan gas en stroom en dan komt dit er nog allemaal bij. Wij willen niet dat mensen stoppen met de sport en belasten ook niet alle kosten door. We hopen dat het tijdelijk is. Paardenvoer is geen product dat in prijs zal verdubbelen. Het zal gaan om een paar euro per zak.” Volgens Schuttert verschillen de prijzen enorm per voersoort. “Graanrijke grondstoffen, lijnzaadschilfers en oliën zijn ongekend veel duurder geworden. De prijs van olierijk voer is wat dat betreft dus meer gestegen dan een basisbrok. Wekelijks berekenen wij wat de grondstoffen hebben gekost en baseren we daar de prijs van de producten op. Hopelijk is in juni het hoogtepunt waarin we een stijging van 5-10 euro per 100 kilo verwachten ten opzichte van vorig jaar. Door de prijsstijgingen zien we geen afname in de omzet, maar juist een toename. We kunnen niet expliciet zeggen of mensen nu hamsteren, want de winkels kopen niet alleen in, maar verkopen het ook direct. We snappen dat mensen in crisis een voorraad willen hebben, maar willen het hamsteren niet promoten. We kunnen een leveringszekerheid garanderen, dus het is niet nodig.” Ook Kaanen geeft aan dat dit niet verstandig is vanwege de beperkte houdbaarheid van voer.

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.