fbpx

Waarom je altijd je afspraken moet vastleggen

Veel ondernemers denken niet altijd goed na over belangrijke juridische aspecten en kloppen pas bij een advocaat aan wanneer er al een probleem is. Bij een bedrijf komen veel zakelijke afspraken kijken; denk aan de verkoop van een paard, dienst of product. Wanneer er iets misgaat wil je als ondernemer natuurlijk niet alle schuld in je schoenen geschoven krijgen. Anke Alberts-Slob van Meester te Paard legt ons uit waarom je je afspraken moet vastleggen.

 

Anke heeft haar bedrijf Meester te Paard in 2019 opgericht om hippische ondernemers te helpen bij de juridische zaken. “Al sinds kleins af aan ben ik begaan met de paardensport en nu rijd ik nog steeds. Mijn ouders vonden dat ik moest gaan studeren en zo heb ik voor rechten gekozen. Ik wist dat bij traditionele kantoren werken niet echt mijn ding is en daarom ben ik na mijn bachelor en master voor mezelf begonnen en besloot ik mijn hobby met mijn vak te gaan combineren. Ik houd me vooral bezig met hippisch recht, en haal voordeel uit mijn kennis over paarden.”

 

In de vingers snijden

Anke legt ten eerste uit dat het als ondernemer belangrijk is om algemene voorwaarden te hebben. “Hierin kan je onder andere annuleringskosten en voorrijkosten opnemen. Vaak gaan ondernemers toch akkoord wanneer iemand kort van tevoren annuleert. Maar het is belangrijk om te realiseren dat jouw tijd als ondernemer geld kost. Als je hier geen afspraken over maakt in je algemene voorwaarden, snij je jezelf in de vingers. Dit is slechts een klein onderdeel van de algemene voorwaarden, maar het is iets waar je als ondernemer goed over moet nadenken.”

 

Afspraakbevestiging

Daarnaast is volgens Anke de opdrachtbevestiging of overeenkomst iets waar je als ondernemer niet zonder moet willen. “Als ondernemer kun je werken met standaard opdrachtbevestigingen en overeenkomsten die een basistekst bevatten, maar ook ruimte bieden voor afwijkende afspraken die je met de klant maakt. Een voorbeeld hiervan is het vragen van een aanbetaling bij het passen van een zadel, als een vorm van risicobeperking. Het is belangrijk om hierover na te denken en dit vast te leggen.

 

Stel je voor dat een klant vraagt waar zijn zadel is en jij antwoordt dat je wacht op de aanbetaling. Als dit niet expliciet is afgesproken, kan dit ook tegen je werken. Het is moeilijk om uit een geschil met een klant te komen als het eenmaal zover is gekomen. Mensen worden steeds mondiger en zijn sneller geneigd om juridische stappen te nemen, dat is niet prettig. Het is daarom van belang dat een ondernemer bescherming voor zichzelf inbouwt, bijvoorbeeld door duidelijke afspraken vast te leggen in algemene voorwaarden en contracten. Daarnaast kan het wettelijke regime ook veranderen, dus het is verstandig om periodiek te laten nakijken of je algemene voorwaarden nog steeds up-to-date zijn.”

 

En wat dan bij de afspraken voor de verkoop van een paard?

“Bij de aanschaf van een paard zijn er zowel financiële als emotionele aspecten betrokken. Een paard is een aanzienlijke investering en daarom niet iets wat een koper zomaar zal aanschaffen. Het is essentieel om afspraken te maken over situaties waarin het paard niet wordt goedgekeurd. Kunnen beide partijen tussendoor nog van de koop afzien? Hoe regel je de betaling? Is dat vooraf, achteraf, gelijk oversteken of in termijnen? En moet je rekening houden met btw? Vervolgens is er ook nog de kwestie van de proefperiode, die voor de verkoper aanzienlijke risico’s met zich meebrengt. Wat als er iets met het paard gebeurt tijdens die periode? Vaak wordt hier onvoldoende over nagedacht, wat kan resulteren in een confrontatie tussen beide partijen.”

 

Wat is het belang van het juridisch vastleggen van bepaalde zaken?

“Hoewel het onmogelijk is om alles op te schrijven, is het wel verstandig om de belangrijkste zaken vast te leggen. Ik word vaak ingeschakeld wanneer er al een geschil is ontstaan en dan kijken we het eerste naar wat er is afgesproken. Daarnaast zijn er ook wettelijke voorschriften die van toepassing zijn, en deze zijn niet altijd in het voordeel van de ondernemer. Als het gaat om een levering van een bedrijf naar een particulier, geldt hetzelfde recht als bijvoorbeeld de aankoop van een stofzuiger bij Bol.com. Als het paard niet bevalt, mag het binnen 14 dagen worden teruggestuurd. Hierdoor ligt het risico sneller bij de verkoper.

 

Daarom is het van belang om deze zaken goed vast te leggen, zodat je niet geconfronteerd wordt met de wettelijke eis dat je bijvoorbeeld het paard met een blessure moet terugnemen en alles moet terugbetalen. Het voorkomen van problemen door het maken van de juiste afspraken is altijd beter. Wanneer je deze maakt kan je niet volledig afwijken van de wet, maar je kan hier bijvoorbeeld wel afspreken dat de kosten worden gedeeld als het paard een blessure oploopt. Dit soort vastleggingen beschermt de ondernemer net wat meer dan wanneer er niks op papier staat. Natuurlijk mogen deze afspraken niet ten nadele van de consument zijn, maar wel zo dat de ondernemer niet het volledige risico draagt.”

MELD JE AAN VOOR ONZE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de professionele paardensector. 2.200+ ondernemers gingen je al voor!

Het laatste nieuws:

Wil je nog meer van dit soort interessante artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op het vakblad en ontvang 6x per jaar een editie van De Hippische Ondernemer op de deurmat.

Het vakblad bevat unieke, exclusieve content dat enkel en alleen te lezen is in het blad.